Ceny ojetých aut v České republice rostou, za poslední rok se zvýšily o 16 procent a jen od počátku letošního roku podražily o dalších 5 procent. To s sebou přináší novou situaci, kterou čeští motoristé doposud neznali: jejich starší vůz nejen, že neztrácí hodnotu, ale naopak jeho cena ještě roste. Pro vlastníky aut i pojišťoven to také znamená změnu: může docházet k situaci, kdy jsou ojetá auta podpojištěná.
Ceny ojetých aut vzrostly podle dat Cebia za poslední rok o 16 %, jen v 1. čtvrtletí se cena zvýšila o dalších 5 procent. Odborníci přitom očekávají, že ceny ojetin dále porostou a letos se mohou ještě zvýšit, v některých segmentech až o 30 procent. Průměrná cena ojetého auta už přesahuje čtvrt milionu korun. Důvodem rostoucích cen jsou problémy s výrobou nových aut kvůli chybějícím součástkám a dlouhé dodací lhůty.
„Tento růst cen přináší i zajímavou novinku pro český pojistný trh, o které se zatím příliš nemluví. Dostáváme se totiž do paradoxní situace, kterou jsme doposud nikdy řešit nemuseli. Řešíme s vlastníky vozů situaci, kdy si pořídili ojeté auto třeba před dvěma lety, a v současné chvíli může mít vůz o desítky tisíc vyšší hodnotu než v době jeho nákupu,“ vysvětluje předseda sboru jednatelů ČPP Servis David Krňávek.
Ukrajinci po střední Evropě vykupují ojetiny. Jejich ceny i v České republice porostou
„Pokud je hodnota auta podpojištěná, může pojišťovna v případě pojistné události výrazně krátit pojistné plnění,“ upozorňuje. K podobným případům doposud docházelo např. u nemovitostí. Jejich hodnota v posledních letech ale rostla konstantně, proto to pro klienty nebylo tak velké překvapení. Věděli, že se jim nemovitost zhodnocuje, a tomu musí odpovídat i hodnota pojistky.
„Teď už podobné případy řešíme i u ojetých aut. Řešení je jednoduché, jednou ročně je vhodné zkontrolovat nejen pojistku nemovitosti, ale i svého auta. A v případě potřeby by měl klient auto přepojistit. Zabrání tak nečekaným překvapením a nemilé zkušenosti v okamžiku pojistné události,“ uzavřel David Krňávek.
Ceny ojetých aut se za poslední tři roky zvýšily zhruba o třetinu. Nejprve jejich ceny zvedala koronavirová pandemie způsobující výpadky ve výrobě, nedostatek čipů i logistické problémy s dopravou nových aut, v posledních týdnech se přidala i válka na Ukrajině, která také zasáhla výrobu i dodavatelské řetězce.