Poprvé v historii vstoupil severočeský truckracingový tým Buggyra plnohodnotně do nejtěžší dálkové motoristické soutěže na světě, do věhlasné Rallye Dakar. Ve společném projektu s kopřivnickou automobilkou Tatra Trucks postavila zcela nový závodní speciál. I přes určitá rizika, které s sebou pilotní koncepty vždy přináší, měli všichni ty nejvyšší ambice. A oprávněně, nebýt některých nepředvídatelných závad, pral by se vůz Tatra 815 Buggyra zřejmě o ty nejvyšší pozice. Příště to bude lepší, zní z útrob závodního týmu.
„Auto šlapalo na výbornou. Byl jsem velmi spokojený s tím, jak jede. Měli jsme na parádní výsledek, ale někdy vás potkají zcela nepředvídatelné poruchy a souhry okolností, že si připadáte bezradní. Vždycky jsem říkal, že Dakar není jen o pilotech a technice, ale především o štěstí a toho jsme letos tolik neměli,“ řekl pilot Martin Kolomý.
Právě nejlepší český jezdec loňského ročníku Martin Kolomý tvořil s plzeňskými bratry Reném a Davidem Kiliánovými osvědčenou posádku stroje zvaného Fat Boy. Revoluční trambusová tatra přijela do Jižní Ameriky s řadou novinek – s odpruženou kabinou, která před tím na závodech nikdy nebyla, stejně jako kotoučové brzdy na přední nápravě. Unikátní podvozek s nezávislým zavěšením pak poháněl moderní závodní motor Gyrtech Rally Power MK14-3EC, tedy 13litr, 6válec z produkce stáje Buggyra. Agregát má nesčetně výhod – je lehčí, výkonnější, elektronicky řízený, úspornější a jeho charakteristiku lze nastavit přesně na míru závodnímu nasazení.
Letošní 36. ročník Rallye Dakar byl dle vyjádření organizátorů a následného potvrzení od posádek jedním z nejtěžších v celé historii. Připraveno bylo přes devět tisíc kilometrů, z nichž bylo přes pět tisíc měřených. Vysokohorské kamenité prostředí, stejně jako náročné duny či jemný a velmi zrádný písek fesh fesh, byly jen jedněmi z mála nástrah, které na posádky na celé trase z Rosaria do Valparaísa čekaly. Sítem neprošel snad rekordní počet posádek, včetně mnoha papírových lídrů. Soutěž předčasně ukončil třeba i dvojnásobný mistr světa v rallye Španěl Carlos Sainz.
Tým Tatra Buggyra Racing závod v kategorii kamionů rozjel na výbornou, když se na prvních mezičasech úvodní etapy pohyboval na samém čele závodu a dokonce dojel kamion Holanďana De Rooye, celkově druhého muže v pořadí. Hned v 1. etapě ale přišly dvě vynucené zastávky, kvůli hořící pneumatice a po tvrdém nárazu kvůli prasklému chladiči řízení. Kolomý ztratil lehce přes půl hodiny, když cílem projel jako dvaatřicátý. Do 2. etapy ale tým využil žolíka a startoval z výhodnější jedenácté pozice. Z parádní jízdy byla 5. příčka. Ve 3. etapě se „tlouštík“ opět zlepšil, když dojel 4., a stejné umístění mu patřilo i v etapě následující. Dakar byl ale tak náročný, že Kolomý ve 4. etapě, kdy dojel podruhé jen těsně pod vytouženým pódiem, v cíli vyčerpáním zkolaboval. V průběhu 5. dne se už Kolomý virtuálně zařadil jako nejlepší český zástupce na průběžné šesté místo před Aleše Lopraise. Posádka náhle utrpěla velkou ránu. V těžko dostupných horách odešel kompresor na dofukování vzduchu. „Bez něj nejdou brzdy, řazení, dofukování kol ani pérování. Byli jsme prostě vyřízení,“ podotkl navigátor René Kilián.
Posádka boj nevzdala. Do cíle dojela se ztrátou takřka jedenácti hodin, a aby v soutěži mohla pokračovat, tak bez spánku zamířila rovnou k 6. etapě. I v ní přišly pořádné patálie. Při předjíždění jiné posádky byl Kolomého vůz vytlačen a u cesty zachytil o balvan, který závodnímu speciálu doslova urazil pravé přední kolo včetně brzdiče a poloosy. Tým se pouhých sedm kilometrů před cílem rozhodl etapu dojet po třech kolech, čímž si vysloužil celosvětový obdiv a mediální pozornost. V bivaku Kolomý získal přezdívku Mr. 3wheel, „tříkolák“. Kvůli opravě nápravy, ale posádka přijela pozdě do bivaku, čímž si vysloužila další více než šestihodinovou penalizaci. Všichni ale chtěli pokračovat dál, přestože bylo jasné, že letos získat celkové pódium by byl téměř nadlidský úkol, ale stále tu byla možnost vybojovat etapový vavřín. Naštěstí následoval na programu volný den, během kterého všichni načerpali část potřebných sil. V 7. etapě Fat Boy zajel desátý nejrychlejší čas, kterým ukončil argentinskou část Dakaru. Přijít měly pasáže v Chile, ale další plány zhatila důkladná technická analýza speciálu. Ta odhalila četné praskliny na přední nápravě. Vysokohorský charakter příštích etap pak představoval značné riziko pro posádku v případě souvisejícího technického defektu. V noci před 8. etapou přišlo velmi těžké rozhodnutí – odstoupit. „Bylo to strašně těžké, trvalo nám několik hodin a nakonec jsme se na tom v týmu shodli. Všichni jsme dělali maximum. Do poslední chvíle jsme se pokoušeli najít alternativní řešení. Niki Lauda říkal, že žádné vítězství by nemělo být vykoupeno nepřiměřenou mírou rizika. Mám dvě malé děti, David tři. Nestálo by za to se někde vybourat. V tuto chvíli by to byl zbytečný hazard,“ sdělil s těžkým srdcem Martin Kolomý.
Do letošního ročníku ale nastoupilo dalších pět posádek s podporou motoru Gyrtech, který je vlastní produkcí stáje Buggyra. Motor vezla trojice pilotů Bonver Dakar projektu Tomáš Vrátný, Artur Ardavičus, Jaroslav Kazberuk. Dále pak Jaroslav Valtr z KM Racingu, jehož kolegovi Vlastimilu Vildmanovi tým upravoval jeho agregát Deutz. Všichni, kteří do cíle ve Valparaísu dojeli, skončili na solidních příčkách ve druhé desítce. Celkově svým třináctým místem překvapil Vlastimil Vildman, který stále podával vyrovnané výkony. Ardavičus pak dojel hned za ním a sedmnáctý Tomáš Vrátný.
O celkovém vítězi Dakaru rozhodla až závěrečná třináctá etapa. Od druhého dne byl následujících devět ve vedení De Rooy, kterého na čele v 11. díle vystřídal Rus Karginov. V závěrečné měřené zkoušce už to jednu chvíli vypadalo, že si dvojice své pozice opět vymění, ale Rus náporu odolal a se svým kamazem se zapisuje do historických tabulek. Aleš Loprais se dvěma vítěznými etapami skončil šestý. Kolomého loňské páté místo tedy letos žádný Čech nepřekonal.
Přestože sestava Tatra Buggyra Racing skončila předčasně, závod sledovala až do jeho konce. Během toho ale využila jména, které si svým chrabrým počínáním u fanoušků získala a připravila několik individuálních akcí pro zpestření programu, třeba v podobě individuálního recesistického „závodu“ s Jaroslavem Valtrem. Letošní cenné zkušenosti, které tým v průběhu získal, by se měly stát základním kamenem pro úspěch v příštím roce. „Když jsem před několika měsíci dostal pozvání na Dakar, neměl jsem sebemenší představu, do čeho jdu. Tuto monstrózní akci jsem vnímal pouze prostřednictvím médií. Po osobní zkušenosti mohu říci, že atmosférou jsem nadšený. Netušil jsem, kolik lidí se na akci podílí. Skláním se před výkony pilotů, mechaniků i doprovodu a smekám před marketingovou silou celé akce. Dakar je obrovská výzva a takový nástroj pro propagaci České republiky se jen tak nevidí. Díky tomu všemu jsem pochopi výrok: Na Dakar už buď nikdy nepřijedeš, nebo od této chvíle bude Dakar na dlouho součástí tvého života!” shrnul nejtěžší automobilový závod světa Miroslav Forman, poradce projektu Buggyra Extreme Dakar a současně člen představenstva Československý motorsport, který celou dobu soutěže fungoval jako zvláštní zpravodaj s cílem strategické spolupráce pro Dakar 2015. „Těším se na jednání po několika týdnech v Česku, s odstupem vyhodnotíme všechny získané poznatky a věřím, že výsledkem bude projekt účasti na příštím ročníku Rallye Dakar s jasným cílem uspět v tvrdé konkurenci.“
Posádka Tatra Buggyra Racing se z Jižní Ameriky zpátky do Česka vrátí v úterý 21. ledna. Jejich let přes Londýn skončí na pražském letišti Václava Havla ve 14 hodin. „Techniku jsme již odvezli do přístavu ve Valparaísu, odkud zhruba dvacet dnů popluje opět do francouzského přístavu Le Havre, kde si ji vyzvedneme a přivezeme domů,“ upřesnil návrat kopilot David Kilián.
Tisková zpráva/-PS-