Test Audi R8 Spyder V10 performance quattro (2023)

Budou auta za pár let jen pro bohaté? Evropské emisní povolenky možná zařídí, že ano

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Ministerstvo životního prostředí, Evropský parlament, Echo 24- Foto: Pavel Srp - 22. 5. 2024


V roce 2027 má být v rámci celé EU zaveden nový systém pro stanovení cen uhlíku pro silniční paliva a paliva pro vytápění, který má označení ETS2. Bylo jasné, že tento systém s sebou přinese nějakou formu zdražení. Ukazuje se však, že nárůst cen (například pohonných hmot) bude nejspíš hodně vysoký.

Problém jménem emisní povolenky

Evropská unie se zoufale snaží snížit emise, které jednotlivé členské státy produkují. Jednou z cest, jak toho chce docílit, je používání emisních povolenek. Ty umožňují za poplatek firmám vypouštět předem jasně stanovené množství skleníkových plynů a zjednodušeně platí, že kdo chce vypouštět hodně, musí také hodně platit. Emisní povolenky jsou vydávány v určitém omezeném počtu, v konečném důsledku tak s nimi obchodují i firmy mezi sebou. Ta, která ví, že tolik skleníkových plynů nevypustí, může své povolenky, za velmi vysokou cenu samozřejmě, prodat té firmě, která očekává podíl skleníkových plynů vyšší.

Nový systém obchodu s povolenkami ale zahrne také vytápění budov, silniční dopravu a postupně dle plánů také lodní a více i leteckou dopravu. A to už se dotkne nás všech. Zjednodušeně by se dalo říct, že se s největší pravděpodobností nevyhneme zdražování. Otázkou je, jak vysoké bude.

Málo dobíjecích stanic, drahé baterie i příliš velké ambice. EU přiznává, že cesta za nulovými emisemi nebude tak lehká

„V systému ETS2 je nastaven práh pro cenu povolenky na 45 eur. Pokud bude tržní cena vyšší, uvolní se na trh dodatečné množství povolenek, aby se cena snížila. Zároveň se tím zvýší objem výnosů z aukcí povolenek, které může stát použít na dodatečná opatření pro přechod na bezemisní vytápění či dopravu. Dále je v ETS2 nastaven nástroj na stabilizaci trhu, který uvolní dodatečné množství povolenek nebo je z trhu stáhne, pokud by byl povolenek na trhu významný nedostatek, resp. Přebytek,“ vysvětluje české ministerstvo životního prostředí.

Jenomže to je politika. Realita bude asi jiná. Podle magazínu Echo24 totiž ředitel Centra pro udržitelnost na berlínské Hertie School Christian Flachsland očekává, že reálná cena bude spíše mezi 100 a 300 eury. A i kdyby by podle něj cena zůstala na 200 eurech, tak by to okamžitě znamenalo zvýšení ceny za litr benzinu o 47 centů a nafty o 53 centů. Co by to znamenalo? Pokud se dnes průměrně prodává litr Naturalu 95 za 39,55 Kč, pak by od roku 2027 mohl snadno stát o bezmála 12 Kč více. Nafta by mohla zdražit i o 13 Kč a více. Podle německého europoslance za Evropskou lidovou stranu Petera Liese by pak měly jednotlivé členské státy své občany na tato velká zdražení připravit.

A proč to všechno? „Cílem je nastavit systém tak, aby bylo ekonomicky výhodnější využívat čisté energie a dopravu. Povolenka zpoplatní fosilní paliva a Socialni klimaticky fond naopak zpřístupní zelené způsoby vytápění, dopravy a úspory energie,“ popisuje resort životního prostředí. Realita ale bohužel bude nejspíš jiná.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

22 názorů na “Budou auta za pár let jen pro bohaté? Evropské emisní povolenky možná zařídí, že ano”

  1. Pokud na stejně hloupé nápady nepřistoupí v asii, americe a africe, tak by mě fakt zajímalo, jak tím eu spasí svět. Možná bytímto vysvětlením měli začít a ne vymýšlet čím dál tím větší pitomosti.

  2. Tak predpokladam ze kdyz budu mit EV tak se me to nedotkne kdyz budu mit fve tak me to srat nebude kdyz budu mit zateplenej barak a tepelne cerpadlo s nadrzema na vodu ve sklepe tak nebudu postizen zadnym zdrazenim
    Z kratka kdyz se budu chovat setrne ke svemu okoli bez ohledu na to jak to delaji treba rusove nebo cinani nebo nekdo jinej treba soused … tak budu v pohode … moje zivotni vydaje se naopak snizi … stat me navic podpori pri nakupu techto veci a ve vysledku budu zit levneji a setrneji ke svemu okoli … proc to vsechny tak sere ? Neni to vlastne logicka a dobra cesta ?

    1. Ano zdražením pravděpodobně postižen nebudete (jste si tím opravdu tak jist?), ale vše si stejně tak jako tak zaplatíte za cenu elektromobilu, cenu tepelného čerpadla, cenu zateplení atd. atd. Dotace Vám určitě všechno nevykompenzují. Trochu logiky do finančního přemýšlení a potom, kde máte jistotu, že s novým politickým zastoupením se tohle vše nemusí obrátit někam jinam…???

    2. FV mám na domě naistalovanou a je podle mě pouze otázkou času než ji bude mít dost lidí aby nás potom stát zdanil.Čísla hovoří jasně-pokud bude výpadek z prodeje pohoných hmot,topení,elektriky….. tak to musí stát zase někde nahnat zpátky.Dům máme taky proto aby jsme neplatili nájem (hypotéka zaplacena) a došlo k razantnímu zdanění nemovitostí a padají nívrhy že je to stále málo-přitom je to vlastně okrádání lidí.Výplata,materiál,pozemek,dělníci vše xkrát zdaněno.A co životnost FV?Když lidem po 10-15 letech ( může i spíš ) odejde měnič,baterie…později panely…to už si budou muset lidi zaplatit sami i s eko likvidací.Nemluvě o tom že v zimě FV auto nenabijete a tepelné čerpadlo to neutáhne.

    3. Až to všechno budeme mít takto pěkně EKO za proinvestovaný balík, pak nám nasadí daně ze slunce a větru, protože státní pokladny přijdou o zlatou žílu v podobě zdanění fosilních paliv a spotřební daně na pohonných hmotách. Jste bláhový, pokud si myslíte, že to bude pro spotřebitele výhodnější. Takže tohle je to, co všechny štve. Už dneska jsou první vlaštovky pracující na zdanění ujetého km u elektrických aut a na domácí FVE dojde zákonitě také. O tom vůbec nepochybujte.

  3. Pokud vím z historie, byla EU založena na principu volného pohybu zboží, pracovních sil,obchodu,turistiky, viz“ shengenský prostor“ mezi suveréními státy!!! Co tady dnes úředníci z Bruselu předvádějí je trapná komedie , která zavání diktaturou, jako ve středověku, koupíte si emisní povolenku, jako odpustek? Za co? Když jiná půlka světa vám na emise sere! Ono sluníčko nesvítí jen na blbou evropu, vítr sem žene prach i ze sahary…. Když bouchnul černobyl byl radioaktivní spad za pár hodin ve Finsku a Švédsku… Kdo se stará o letecký provoz a námořní plavbu kde se tuny a tuny kerosinu a mazutu spalují!!! atd.
    Jo úředník v Bruselu za půl mega měsíčně to vyřeší….cha chá

  4. JUDr. Číla

    Celá EU ať už jde do prd…, jinak zničí celou Europu, v USA, Rusko, Indie, Čína a další svět na vše kašle, žádné emisní povolenky a Europa si myslí, že spasí celý svět.

    1. No jediná naše záchrana je jít všichni teď v červnu k volbám a toto šílenství EU zastavit!!!! Vše je to jen jeden obrovský podvod a snaha zničit Evropu!!!

  5. Tak tady tak sedím a koukám na obraz svého dědy, mnohokrát vyznamenaného partizána a vytanulo mi na mysli na jeho vyprávění o tom, jak s puškou v ruce stavěli na Pankráci barikádu. Čert ví, proč jsem si teď na to vzpomněl. :-)

  6. Líbí se mi, jak se zvyšováním cen benzínu či nafty stále jen řeší osobní přeprava. Jako kdyby se to vůbec netýkalo dopravy nákladní a zásobování, rohlíky počínaje až třeba po lokomotivy. To, že výrazné zdražení paliva se promítne i do výrazného zdražení i základních potravin se už vůbec neřeší….

      1. Iveta Kretzschmannová

        Jaká holota?Lidi,co se daleko dopravují do práce,či za rodinami,bydlící daleko?Asi nevíte co plácáte.

    1. Emise z dooravy se bere jako neco normalniho-vsichni jsme se narodili do doby kdy dopravni prostredky produkovali emise-ale emise neni neco normalniho/zavrel by jste se do garaze s nejmodernejsimi autem s motorem v otackach na nekolik hodin?Technologicky pokrok jiz umoznuje vyuzivat dopravni prostredky ktere lze pohanet bezemisni energii a nejlepe obnovitelnou energii-v dohledne dobe budou na trhu elektromobily za dostupne ceny-jen se nesmi verit nesmyslum a nebrat elektromobilitu jako neco co se vnucuje ale jako neco co je sanci pro budoucnost.

      1. Tak ještě štěstí že uvědomělí lidé jako Vy mají ve všem hned jasno a vědí co je pro všechny nejlepší. Každé ráno děkuji Bohu za to že jsou lidé jako Vy a mohou nám všem ostatní ku*vit životy.

      2. Vlastimil Wagner

        Emise z dopravy čeho přesně ? Tak si vezměme jen měď, které je potřeba na elektromobil o 50kg více, než na auto se spalovacím motorem. Ruda obsahuje kolem 1% mědi a vytěží se pomocí strojů produkujících šílené emise někde v zemích 3. světa. Pak se ta ruda (počítejte 5 tun na těch 50 kg) převeze nákladními loděmi do Číny a po té, co tyto lodě vyprodukují dost exhalací se v Číně zpracuje za obrovských energetických a ekologických nákladů. No a pak znovu cestuje – musí se vyrobit dráty, plechy a dopravit k výrobci aut. A nakonec auto k zákazníkovi. Kolik emisí vzniklo jen na tomto jediném prvku se doufám představit dá. Bezemisními bych je tedy moc nenazval. A to je jen jedna z věcí, která je v elektromobilu proti běžnému vozidlu jaksi navíc. Přejdeme na baterie ?

    1. A CO2 které neustále vydechujete emise nejsou? Pokud ne, tak proč Vám tolik vadí jeho vypouštění u aut. Začněte prosím u sebe a přestaňte ono Co2 vypouštět a můžete jít příkladem ostatním smýšlejícím jako VY.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru