BMW X5 Le Mans

BMW v Bratislavě vystavuje exkluzivní X5 Le Mans s motorem V12, klasické zmrzlinářské Mini a další modely

Autor: Pavel Srp - Zdroj: auto.cz, BMW - Foto: BMW - 24. 6. 2023


BMW uspořádalo na Slovensku akci s názvem BMW Group Private Collection Summer Festival 2023, v rámci které se návštěvníci mohou seznámit s nejnovějšími modely značky v čele s novou generací BMW řady 5. Kromě toho si ale mohou prohlédnout exkluzivní BMW X5 Le Mans s motorem V12.

Unikát s vítězným srdcem

Tím nejzajímavějším, co si na celé výstavě můžete prohlédnout, je BMW X5 Le Mans. Jde o jediný vůz svého druhu s motorem V12, který je postaven na základech první generace BMW X5. Jde o auto, které není jen konceptem nebo pouhých showcarem, ale naopak o stroj, který má za sebou rekordní jízdu na Nürburgringu.

Mnichovští inženýři dostali při vývoji BMW X5 Le Mans zcela volné ruce. Výsledkem je extrémní SUV s hmotností více než dvě tuny, přesto schopné pokořit rekordy na Severní smyčce Nürburgringu. Při výběru pohonné jednotky padla volba na vidlicový dvanáctiválec z legendárního supersportu McLaren F1, agregát který oddělení BMW Motorsport použilo v roce 1999 i v závodním speciálu BMW V12 LMR. Jde o agregát s kódovým označením P75, jenž je evolucí motorů s označením S70. Tehdy měl dvanáctiválec maximální výkon 426 kW/580 koní, ale v případě tohoto SUV je to dokonce 515 kW/700 koní a 720 Nm. Bezmála 2,2 tuny vážící auto tak dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy. Mimochodem je to manuál s pohonem zadních kol!

BMW X5 Le Mans poháněl závodní dvanáctiválec. Dlouho drželo rekord na Nürburgringu

Podvozek je nižší o 30 mm, obouvá vícedílná kola BBS Le Mans (respektive BBS LM) s průměrem 20 palců a pneumatikami o rozměrech 275/40 R20 vpředu a dokonce 315/35 R20 vzadu.

Není to ale jen o motoru, auto má také výrazný bodykit a aerodynamicky vylepšeným tvarem vnějších zpětných zrcátek. Změny se odehrály i uvnitř. V přístrojové desce byly použity přístroje z BMW M5 generace E39. Sedadlo řidiče je skořepinové s vícebodovými pásy a v autě je i bezpečnostní rám. Sedadlo spolujezdce zůstalo zachováno, stejně tak koberečky i obložení interiéru, který však kvůli odlehčení přišel o zadní sedadla. Na jejich místě se nacházejí kotvící oka pro bezpečnostní pásy a hasicí přístroj.

BMW X5 Le Mans není určeno pro běžné silnice, ale pro jízdu na závodním okruhu. Při rekordní jízdě na Severní smyčce Nürburgringu za jeho volantem v roce 2021 seděl Hans-Joachim Stuck. Okruh zajel za skvělý čas 7.49:92. Na úseku Döttinger Höhe, tedy na nejdelší rovince okruhu, na které se najíždí do turistických jízd, dosáhlo BMW X5 Le Mans maximální rychlosti 311 km/h! A jak zní jeho výfuk…

Stylová zmrzlinárna

Kromě nových modelů (např.: BMW řady 5, včetně elektrické verze BMW i5, BMW X5, BMW M3 Touring, BMW XM nebo Rolls-Royce Phantom a dalších) jsou tu i další zajímavé starší modely. Jedním z nich je třeba i stylová zmrzlinárna na základech klasického legendární stylové dodávky Mini. Pokud dostanete v horkém letním počasí chuť na zmrzlinu, objednat si ji můžete v Mini Ice Cream Vanu ze 70. let minulého století.

V historii ikonického Mini se objevilo několik designů a variací na téma zmrzlinářského Mini, ale nejslavnější z nich je právě ten vystavený s vypouklou střechou. Tohle auto si díky ní vysloužilo přezdívku Batmobile Mini.

Růžové zmrzlinářské Mini vzniklo na bázi klasického MINI Pickup. O jeho stavbu se postarala společnost Cummins Ice Cream Vans. Tvůrce myšlenky si vybral ke zhmotnění své představy model Mini, protože to bylo podle něj nejlepší řešení pro kompaktní a cenově dostupnou stylovou zmrzlinovou dodávku, která se bude dobře cítit i ve městě. Přestavba spočívala v odstranění zadní části pick-upu a zadní stěny kabiny původního Mini. Tím se otevřel dostatečný prostor pro novou nástavbu. Na rozřezané Mini přibyla speciální střecha s velkými, vypouklými okny a velkými posuvnými dveřmi. Nakonec auto dostalo růžový lak karoserie a nápisem Lollies Ice Cream na předních oknech a dalšími samolepkami na karoserii a nakonec i motiv postaviček Tom a Jerry na zádi.

Dodávka Mini Ice Cream Van byla velmi oblíbená. Prodávala se zejména doma ve Velké Británii, ale dostala se i za její hranice. Toto těžce zkoušené auto mělo průměrnou životnost 15 let, což je sice dost dlouhá doba na prodej zmrzliny, ale zároveň poměrně krátká doba na uchování pro další generace. V současnosti je zmrzlinářských Mini málo a jejich údržba není jednoduchá, protože na ně nejsou náhradní díly.

Ještě tento víkend

Výstava modelů BMW, Mini, Rolls-Royce, ale i motorek BMW Motorrad (prohlédnout si můžete BMW R 18 Roctane, BMW 1250 RS či historický motocykl BMW R 32 z roku 1923) se nachází v bratislavském muzeu moderního umění Danubiana a končí zítra. Navštívit ji můžete dnes i zítra od 10 hodin dopoledne do 18 hodin odpoledne.

Štítky: , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru