BMW X5 Le Mans

BMW v Bratislavě vystavuje exkluzivní X5 Le Mans s motorem V12, klasické zmrzlinářské Mini a další modely

Autor: Pavel Srp - Zdroj: auto.cz, BMW - Foto: BMW - 24. 6. 2023


BMW uspořádalo na Slovensku akci s názvem BMW Group Private Collection Summer Festival 2023, v rámci které se návštěvníci mohou seznámit s nejnovějšími modely značky v čele s novou generací BMW řady 5. Kromě toho si ale mohou prohlédnout exkluzivní BMW X5 Le Mans s motorem V12.

Unikát s vítězným srdcem

Tím nejzajímavějším, co si na celé výstavě můžete prohlédnout, je BMW X5 Le Mans. Jde o jediný vůz svého druhu s motorem V12, který je postaven na základech první generace BMW X5. Jde o auto, které není jen konceptem nebo pouhých showcarem, ale naopak o stroj, který má za sebou rekordní jízdu na Nürburgringu.

Přečtěte si také:  V sobotu 5. srpna přivítá pražský Trojský zámek výstavu upravených a sportovních aut

Mnichovští inženýři dostali při vývoji BMW X5 Le Mans zcela volné ruce. Výsledkem je extrémní SUV s hmotností více než dvě tuny, přesto schopné pokořit rekordy na Severní smyčce Nürburgringu. Při výběru pohonné jednotky padla volba na vidlicový dvanáctiválec z legendárního supersportu McLaren F1, agregát který oddělení BMW Motorsport použilo v roce 1999 i v závodním speciálu BMW V12 LMR. Jde o agregát s kódovým označením P75, jenž je evolucí motorů s označením S70. Tehdy měl dvanáctiválec maximální výkon 426 kW/580 koní, ale v případě tohoto SUV je to dokonce 515 kW/700 koní a 720 Nm. Bezmála 2,2 tuny vážící auto tak dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy. Mimochodem je to manuál s pohonem zadních kol!

BMW X5 Le Mans poháněl závodní dvanáctiválec. Dlouho drželo rekord na Nürburgringu

Podvozek je nižší o 30 mm, obouvá vícedílná kola BBS Le Mans (respektive BBS LM) s průměrem 20 palců a pneumatikami o rozměrech 275/40 R20 vpředu a dokonce 315/35 R20 vzadu.

Není to ale jen o motoru, auto má také výrazný bodykit a aerodynamicky vylepšeným tvarem vnějších zpětných zrcátek. Změny se odehrály i uvnitř. V přístrojové desce byly použity přístroje z BMW M5 generace E39. Sedadlo řidiče je skořepinové s vícebodovými pásy a v autě je i bezpečnostní rám. Sedadlo spolujezdce zůstalo zachováno, stejně tak koberečky i obložení interiéru, který však kvůli odlehčení přišel o zadní sedadla. Na jejich místě se nacházejí kotvící oka pro bezpečnostní pásy a hasicí přístroj.

Přečtěte si také:  Letošní Legendy jsou opět nabité. Nahlédli jsme do pátečních příprav [galerie]

BMW X5 Le Mans není určeno pro běžné silnice, ale pro jízdu na závodním okruhu. Při rekordní jízdě na Severní smyčce Nürburgringu za jeho volantem v roce 2021 seděl Hans-Joachim Stuck. Okruh zajel za skvělý čas 7.49:92. Na úseku Döttinger Höhe, tedy na nejdelší rovince okruhu, na které se najíždí do turistických jízd, dosáhlo BMW X5 Le Mans maximální rychlosti 311 km/h! A jak zní jeho výfuk…

Stylová zmrzlinárna

Kromě nových modelů (např.: BMW řady 5, včetně elektrické verze BMW i5, BMW X5, BMW M3 Touring, BMW XM nebo Rolls-Royce Phantom a dalších) jsou tu i další zajímavé starší modely. Jedním z nich je třeba i stylová zmrzlinárna na základech klasického legendární stylové dodávky Mini. Pokud dostanete v horkém letním počasí chuť na zmrzlinu, objednat si ji můžete v Mini Ice Cream Vanu ze 70. let minulého století.

V historii ikonického Mini se objevilo několik designů a variací na téma zmrzlinářského Mini, ale nejslavnější z nich je právě ten vystavený s vypouklou střechou. Tohle auto si díky ní vysloužilo přezdívku Batmobile Mini.

Růžové zmrzlinářské Mini vzniklo na bázi klasického MINI Pickup. O jeho stavbu se postarala společnost Cummins Ice Cream Vans. Tvůrce myšlenky si vybral ke zhmotnění své představy model Mini, protože to bylo podle něj nejlepší řešení pro kompaktní a cenově dostupnou stylovou zmrzlinovou dodávku, která se bude dobře cítit i ve městě. Přestavba spočívala v odstranění zadní části pick-upu a zadní stěny kabiny původního Mini. Tím se otevřel dostatečný prostor pro novou nástavbu. Na rozřezané Mini přibyla speciální střecha s velkými, vypouklými okny a velkými posuvnými dveřmi. Nakonec auto dostalo růžový lak karoserie a nápisem Lollies Ice Cream na předních oknech a dalšími samolepkami na karoserii a nakonec i motiv postaviček Tom a Jerry na zádi.

Přečtěte si také:  Nové BMW Alpina B5 GT se představuje. Je to limitovaná edice 250 kusů pro celý svět

Dodávka Mini Ice Cream Van byla velmi oblíbená. Prodávala se zejména doma ve Velké Británii, ale dostala se i za její hranice. Toto těžce zkoušené auto mělo průměrnou životnost 15 let, což je sice dost dlouhá doba na prodej zmrzliny, ale zároveň poměrně krátká doba na uchování pro další generace. V současnosti je zmrzlinářských Mini málo a jejich údržba není jednoduchá, protože na ně nejsou náhradní díly.

Ještě tento víkend

Výstava modelů BMW, Mini, Rolls-Royce, ale i motorek BMW Motorrad (prohlédnout si můžete BMW R 18 Roctane, BMW 1250 RS či historický motocykl BMW R 32 z roku 1923) se nachází v bratislavském muzeu moderního umění Danubiana a končí zítra. Navštívit ji můžete dnes i zítra od 10 hodin dopoledne do 18 hodin odpoledne.

Štítky: , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *