test-elektromobilu-bmw-i3s-p4

Konečně to někdo řekl nahlas! Vývoj elektromobilů je sice hezká věc, ale pokud všechna ta elektrická auta nebude kde dobíjet, nemá vůbec žádný smysl. Přesně tak se vyjádřil Stephan Neugebauer, ředitel výzkumu značky BMW pro magazín Innovation Origins.

Podle něj by se Evropská unie měla konečně zaměřit také na dostupnost a počet dobíjecích stanic na svém území. A hlavně by měla investovat více peněz právě do rozvoje dobíjení, tedy nikoliv elektromobility jako takové. Neugebauer v magazínu řekl: „Nikdo si nekoupí elektromobil, pokud jej nebude moci pohodlně nabíjet v práci nebo v blízkosti domova. Nemůžeme se soustředit jen na rozvoj elektromobilů a jejich technologií, ale také na infrastrukturu s tím spojenou. A bohužel v posledních letech jsme jak my, tak EU a ostatní automobilky dělali jen to. Do budoucna bychom se měli zaměřit spíše na spolupráci s obcemi, městy a energetickými společnostmi.”

A právě spolupráci automobilek, jednotlivých vlád, měst a energetických společností vidí jako aktuální nutnost. Je pravdou, že dobíjecích stanic je zoufale málo a nejspíš i díky podpoře elektromobilů je těchto aut hodně. A to je rovnice, která nikdy nemůže vyjít kladně.

Škoda se chystá na elektromobilitu a upravuje kvůli ní výrobní závod

Sami jsme si to nejednou v rámci testu plug-in hybridu anebo elektromobilu vyzkoušeli. Dobíjecích stanic je málo, často nejsou na úplně strategických místech a bohužel na nich občas parkují ignoranti s auty se spalovacím motorem.

Ve chvíli, kdy se toto vyřeší, bude elektromobilita uživatelsky příjemnější a řidiči na ní začnou více slyšet. Problém s malým nájezdem kilometrů už řada automobilek celkem dobře vyřešila, vždyť dnes není problém, aby měl elektromobil dojezd několik stovek kilometrů, což je srovnatelné s auty se spalovacím motorem.

Dobrou zprávou také je, že BMW a třeba také koncern Daimler, ale i další značky investují miliardy eur (nejen) do projektu IONITY k tomu, aby rozšířily počet dobíjecích stanic. V plánu je, aby jich do roku 2025 bylo po celém světě na 2,5 milionu.