Že se v depozitech automobilek nacházejí tajné koncepty a auta, o kterých jsme nikdy neslyšeli, je fakt. Tahle auta se nicméně čas od času světu ukážou, třeba jako teď BMW. Ukázalo totiž další šestnáctiválcový model, o kterém se na veřejnosti dosud nevědělo. Postaveno je na základech BMW řady 7 generace E38, ačkoliv vypadá jako předchozí E32.
O jednom BMW s motorem V16 víme dlouho. Je to BMW 767i Goldfisch, které bylo postaveno z generace E32 a vzniklo v roce 1987. To mělo maximálně motor V12, ale v rámci konceptu dostalo motor V16, který vznikl prodloužením původního dvanáctiválce. Motor byl ale příliš velký, takže muselo být chlazení přesunuto dozadu. „Zlatá rybka“ tak vypadala vlastně docela divně.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Teď se ale objevilo další šestnáctiválcové BMW, které mnichovská automobilka postavila už v roce 1990. Auto se teď, po 34 letech poprvé ukázalo veřejnosti. BMW jej vystavilo v rámci výstavy Tecno-Classica, která proběhla o uplynulém víkendu v německém Essenu.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Přestože novější šestnáctiválec je tomu prvnímu docela podobný, stojí na úplně jiném základě. Najdeme na něm už designové základy BMW E38, které bylo následně oficiálně představeno až v roce 1994. Dostalo také jiný název, přestože mělo motor V16, v Mnichově jej pojmenovali prostě jako BMW 750iL Goldfisch, přičemž takové označení běžně nesly modely s dvanáctiválcovými motory.
Pod opravdu dlouhou přední kapotou je podélně uložený motor V16 se zdvihovým objemem 6646 kubických centimetrů, který má vrtání 84 mm a zdvih 75 mm. Na zadní kola přes pětistupňovou automatickou převodovku posílal 353 koní a maximální rychlost byla elektronicky omezena na 250 km/h. Na rozdíl od původní „Zlaté rybky“ se motor i jeho kompletní příslušenství vešlo pod kapotou, ale má nižší výkon. BMW 767i Goldfisch totiž mělo 408 koní a jelo až 282 km/h.
Rozměry konceptu jsou úctyhodné. Délka tohoto sedanu je 5,45 metru, jeho je šířka 1,90 metru a na výšku má 1,50 metru. Abyste si to dokázali představit, jsou to zhruba rozměry současného BMW řady 7.
Do výroby se ale nakonec žádný z těchto konceptů nedostal a BMW nikdy v sérii nemělo větší motor než dvanáctiválec. O ten přišlo v rámci zpřísnění emisních limitů v průběhu života předchozí generace BMW řady 7.
Zobrazit příspěvek na Instagramu