Technický šéf automobilky BMW odmítá, aby mnichovský výrobce přestal vyrábět auta se spalovacími motory. Jeho důvody rozhodně dávají smysl.
Cílem „Green Deal“ nebo-li „Zelené dohody pro Evropu“ je dosáhnout v roce 2050 tzv. klimatické neutrality. A do roku 2030 o 55 % snížit emise skleníkových plynů. Její součástí je i zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory, k němuž by mělo dojít už v roce 2035.
Mercedes-Benz a Audi jsou pro
Politici, spotřebitelé i automobilky se k návrhu staví různě. Například automobilky Mercedes-Benz a Audi návrh přijaly bez větších námitek. Dokonce stanovily datum, kdy tak učiní. Značka Audi v podstatě vývoj vozů se spalovacími motory už ukončila a bude jen vylepšovat stávající. Od roku 2026 navíc neplánuje představit jediný nový model s tímto typem motoru. O dalších sedm let později zastaví i jejich prodej. Mercedes-Benz tento krok plánuje dokonce ještě dříve. Prodej vozů se spalovacími motory ukončí již v roce 2030.
„Zákaz spalovacích motorů je nedorozumění,“ myslí si šéf vývoje Porsche, a má docela pádné argumenty
Svých spalovacích motorů se nevzdáme
Na opačné straně názorové barikády je značka BMW. „Budeme prodávat to, co budou zákazníci chtít a co nám vývoj a regulace umožní,” prohlašují její představitelé. Šéf vývoje značky Frank Weber dokonce prohlásil, že značka své spalovací motory hned tak nedá.
A má pro to své logické důvody. Tím hlavním je řada nezodpovězených otázek týkajících se připravenosti systému absorbovat obrovské množství elektrických automobilů, nabíjecí infrastruktury i obnovitelných energií. „Je systém připraven? Jsou připraveni lidé?“ vznáší otázku, na kterou mu dosud nikdo nedal odpověď.
Mají elektromobily vůbec šanci se masově uchytit?
Výroba a nabídka elektrických automobilů je zkrátka věc jedna. Prodat je, a tímto prodejem něčemu pomoci, druhá. Šéf jedné z největších německých automobilek je proto opatrný. Nechce se unáhlit a trh spalovacích vozidel opustit příliš brzy. A nutit lidi kupovat si vozy na elektropohon, o které možná ani nebudou mít zájem. Obavy má ale i o své zaměstnance, kteří umí spalovací motory vyrábět. Především se však domnívá, že eletroutomobily budou mít v roce 2030 na trhu poloviční podíl. A ten zbytek zůstane vozidlům se spalovacími motory, která tudíž stále mají šanci.
Jestli se tak skutečně stane či nikoliv, na to si ještě budeme muset chvilku počkat. Každopádně je příjemné zjištění, že na světě existují značky, které jsou připraveny jít proti proudu, nemyslíte?