BMW iX3, které se začne vyrábět v roce 2020, přinese elektrický lokálně bezemisní pohon v nové a hospodárnější podobě, která je vhodnější pro každodenní provoz. Dojezdu více než 440 kilometrů podle normovaného cyklu WLTP automobil dosáhne s čistou kapacitou baterie 74 kWh. První čistě elektrické Sports Activity Vehicle (SAV) je prvním vozem BMW vybaveným technologií eDrive páté generace, která se od roku 2021 objeví také v BMW i4 a v BMW iNEXT. Elektromotor i vysokonapěťová baterie využívající průkopnickou technologii bateriových článků byly kompletně přepracovány. V BMW iX3 zajistí tato pokroková technika pro značku typickou radost z jízdy kombinovanou s mimořádnou hospodárností a novým poměrem hmotnosti a dojezdu.
BMW iX3 je dalším milníkem na cestě v konzistentní realizaci elektrifikační strategie BMW Group. V roce 2020 bude BMW X3 prvním modelem značky, který bude k dispozici jak se zážehovými a vznětovými motory, tak v plug-in hybridním provedení a verzi s čistě elektrickým pohonem. S touto nabídkou, kterou označujeme jako „široký výběr“, neboli „power of choice“, jako globálně působící společnost bereme v potaz rozdílné požadavky jednotlivých zákazníků po celém světě, ve všech případech je přitom cílem maximální hospodárnost a redukce emisí CO2. BMW iX3 bude pro všechny světové trhy vznikat v čínské továrně BMW Brilliance Automotive v Shenyangu.
Pátá generace technologie BMW eDrive je hlavním stavebním prvkem pro budoucí automobily s elektrickým pohonem. Jde o výsledek konzistentního vývoje v rámci přístupu BMW EfficientDynamics a zkušeností, které BMW Group získala na poli elektromobility v posledních více než 10 letech. Všechny komponenty použité v technice BMW eDrive jsou vlastním vývojem BMW Group. Elektrické motory a baterie navíc vznikají v továrnách vlastněných přímo BMW Group. To znamená, že společnost má přímou kontrolu nad vlastnostmi a kvalitou každého komponentu. Navíc, hnací jednotka a vysokonapěťová baterie jsou z hlediska výkonu a energetického obsahu navrženy velmi flexibilně, takže jsou připravené pro použití v automobilech různého zaměření a různých segmentů.
Nový komponent systému pohonu s vysokou účinností a pro tuto značku typickou výkonovou charakteristikou
V případě modelu BMW iX3 dosahuje soubor technických řešení EfficientDynamics zcela nové úrovně. Pátá generace pohonu BMW eDrive je u tohoto vozu tvořena pohonnou jednotkou, která v jednom celku sdružuje elektromotor, řídicí elektroniku a převodovku. Tím se výrazně snižuje prostorová náročnost celého systému pohonu, a také jeho hmotnost. Poměr výkonu a hmotnosti celé soustavy se ve srovnání s předchozí generací zlepšil zhruba o 30 procent.
Elektromotor pohánějící BMW iX3 nabízí maximální výkon 210 kW/286 koní. Točivý moment 400 Nm dovoluje bryskní rozjezd i dynamickou akceleraci a zásluhou exkluzivních konstrukčních opatření BMW si udržuje zátah i ve vysokých otáčkách.
Další specialitou elektrického motoru, který je v BMW iX3 použit vůbec poprvé, je jeho konstrukce, díky níž nebylo zapotřebí používat vzácné materiály.
Elektromotor použitý v BMW iX3 přenáší hnací sílu na zadní kola, čímž se dále zvyšuje účinnost celé soustavy. Navíc tato koncepce je pro BMW iX3 zárukou typické podoby radosti z jízdy v podání BMW.
Vysokonapěťové baterie s významně vyšší energetickou hustotou a zodpovědné využití surovin
Vysokonapěťová baterie modelu BMW iX3 je nedílnou součástí systému pohonu BMW eDrive páté generace a vznikla na základě nejnovějšího vývoje technologie NMC-811 pro prizmatické články, které jsou pro BMW typické. BMW má v této oblasti mimořádné technické dovednosti. Toto know-how se aplikuje na všechny aspekty baterií, tedy zejména na použité materiály a uspořádání, na jejichž základě se bateriové články vyrábějí. Neustálý výzkum a vývoj zvyšují nejen energetickou hustotu, ale také ustavičně zlepšují další vlastnosti bateriových článků, zejména pak jejich životnost a bezpečnost. Celkově vzato je vysokonapěťová baterie BMW ukázkou maxima toho, čeho lze v současnosti v oblasti baterií dosáhnout.
Inženýrům BMW se současně podařilo snížit podíl kobaltu obsaženého v baterii o další dvě třetiny. Ve srovnání s technologií používanou společností BMW Group dříve je gravimetrická energetická hustota bateriových článků BMW iX3 vyšší přibližně o 20 procent.
V případě BMW iX3 jsou suroviny jako kobalt a lithium vůbec poprvé nakupovány přímo BMW a poté předány výrobcům bateriových článků.
Kromě toho byla dále zdokonalena škálovatelnost a kompaktnost konstrukce vysokonapěťové baterie. Bateriové články jsou ve specializovaných výrobních závodech BMW seskupeny do modulů, a nakonec poskládány podle potřeb jednotlivých modelů. Vysokonapěťová baterie BMW iX3 je umístěna v podlaze a vyznačuje se extrémně plochým tvarem. Díky tomuto uložení nedochází ve srovnání s konvenčně poháněnými modely BMW X3 k omezení vnitřního prostoru pro cestující ani zavazadla.
Větší dojezd díky vysoké účinnosti, a nikoliv kvůli větší baterii
Vysokonapěťová baterie instalovaná v BMW iX3 má kapacitu 74 kWh a ve zkušebním cyklu WLTP nabízí dojezd více než 440 km. BMW iX3 se v rámci svého segmentu může pochlubit nejen jedinečně nízkou spotřebou energie, která podle cyklu WLTP činí méně než 20 kWh/100 km, ale také představuje nebývalý poměr mezi velikostí baterie a reálným dojezdem. Díky mimořádné účinnosti všech součástí hnacího ústrojí a vysoké energetické hustotě vysokonapěťové baterie je BMW iX3 schopno ujet vzdálenost, které dosahují elektromobily s mnohem většími, a tedy těžšími bateriemi.
Pozitivní dopad na životní prostředí zaručen.
„Skutečná“ ekologická stopa elektrických vozidel je někdy zpochybňována, zejména na trzích, které mají ve veřejné rozvodné síti stále nízký podíl zelené elektřiny. U BMW Group musí každý elektrifikovaný model prokázat, že za celý cyklus – včetně nákupu surovin, dodavatelského řetězce, fáze výroby a používání, jakož i recyklace – je jeho CO2 stopa podstatně lepší než u konvenčním způsobem poháněného sourozence. V případě BMW iX3 je tato stopa o 30 % menší než v případě BMW X3 sDrive 20d. To platí, pokud je během fáze používání automobilu využívána běžně dostupná evropská elektrická energie. Jestliže je vozidlo nabíjeno zelenou elektřinou, je výhoda přibližně 60 %.
Navíc, analogicky s technologií BMW i3 se s vysokonapěťovou baterií BMW iX3 po jejím dosloužení v elektromobilu počítá pro další využití, v jehož rámci bude sloužit jako stacionární zdroj energie. Tímto způsobem se dále vylepší již tak pozitivní bilance BMW iX3 v oblasti emisí CO2.