Autorádio neodmyslitelně patří do života každého řidiče. Vývoj aut, ale nakonec i poslechu hudby či mluveného slova jde ale kupředu. A to zřejmě znamená, že v rádiích se budeme brzy muset rozloučit s vysíláním na dlouhých vlnách, tedy AM.
Toto téma bylo před nedávnem otevřeno na americkém trhu, kde už někteří výrobci možnost přijímat AM přestali podporovat. U nás se na dlouhých vlnách už nakonec také nedá nic moc chytit. Už 31. prosince 2021 došlo k ukončení provozu vysílačů Českého rozhlasu na středních a dlouhých vlnách. Nutno ale dodat, že vysílání na dlouhých vlnách má jedno velké „pro“. Tím je možnost vysílat i v případě nějaké katastrofy, například při výpadku mobilních sítí. AM by v takovou chvíli bylo asi jedinou cestou, jak informace k lidem dostávat.
Jenomže toto vysílání má i několik proti. V prvé řadě je extrémně nekvalitní a náchylné na jakékoliv rušení, mimo jiné i na to atmosférické. Rušit jej ale výrazně mohou i všechny moderní auta, především pak elektromobily. V těch by bylo poslouchání vysílání na vlnách AM velmi problematické. Důvodem je elektromagnetické rušení, které elektromobily generují. Pro lidské ucho je samozřejmě neslyšitelné, ale vysílání na AM si s nimi jen tak neumí poradit.
Od rádia po internet aneb jak se vyvíjela autorádia v multimediální systémy
Výrobci aut proto bojují za to, aby se vysílání na AM stalo ideálně minulostí. Ne snad, že by si s tím neuměli poradit, jen by to bylo extrémně drahé. Podle analýzy lobbistické skupiny Alliance for Automotive Innovation by zachování AM v autorádiích v požadované kvalitě vyšlo automobilky na ais 3,5 miliardy eur. Důvodem je složitost snížení rušení vysílání od samotného vozu, což znamená lepší aktivní potlačení hluku, interferenční filtry, možná i přestavbu jednotlivých komponentů vozidla, ale třeba i použití jiných a samozřejmě i dražších kabelů. A to vše by v konečném důsledku s největší pravděpodobností vedlo ke zvýšení hmotnosti auta a u elektromobilů tedy i k nižšímu dojezdu.
Jedinou možností, jak se těmto nákladům, které by v konečném důsledku samozřejmě zaplatili zákazníci, vyhnout, je úplné odstranění možnosti přijímat v autech vlny AM. Ovšem hlasy proti, které upozorňují na jejich možnou potřebu v případě katastrof jsou velmi hlasité. A vlastně i logické. Ačkoliv řada řidičů poslouchá rádio buď na FM vlnách, nebo dnes častěji formou DAB či ze streamovacích služeb, o všechno to bychom v případě živelné pohromy nebo třeba války mohli velmi rychle přijít.
Pletete si AM/FM (amplitudová modulace/frekvenční modulace) s LW/SW (Dlouhé vlny/krátké vlny).