Elektromobilita neproniká jen mezi nás, obyčejné smrtelníky, ale postupně také čím dál tím víc do závodů. Elektrifikovaných šampionátů už je několik a dnes už mezi ně neodmyslitelně patří také elektrické Formule. Zajímavostí ale je, že zatímco u běžných F1 závodů, respektive u jakýchkoliv závodů, jde především o to, dojet první, u elektrických formulí nejde tak úplně o to, kdo jako úplně první protne cílovou pásku, ale také o to, kdo byl schopen co možná nejlépe hospodařit s elektrickou energií. Zní to jako nesmysl, ale opravdu se i toto podepisuje na vítězi jednotlivých závodů.

Rozdílů je ale víc. Elektrické formule mají mnohem kratší kola, většinou kolem dvou kilometrů a závodí se ani ne hodinu. V případě závodu ze španělské Valencie z minulého týdne pak rozhodně nebyl nouze jak o nehody, tak hlavně o názornou ukázku toho, proč jsou tyhle moderní a na oko bezemisní závody tak k uzoufání bizarní. Ptáte se, proč na oko bez emisní? Třeba proto, že na jednotlivé okruhy se vše, tedy tým, technika i auta převáží v klasických kamionech. A také proto, že dobíjení aut probíhá z dieselových centrál. Už chápete ten bizár?

CUPRA bude v první sezoně mistrovství elektrických off-roadů Extreme E závodit v nejextrémnějších podmínkách na světě

Vraťme se ale do uplynulého víkendu ve Valencii. Protože se při závodě opravdu hodně bouralo, částečně kvůli chybám jezdců, částečně kvůli počasí, byl závod o mnoho delší, než se původně čekalo. Safety car vodil závodní pole hned několikrát, což znamenalo zbytečnou ztrátu energie jednotlivých monopostů. Výsledkem bylo to, že do cíle dojela jen půlka startovního pole! Dvanáct jezdců zůstalo stát více či méně blíže k cíli a upřímně přiznávám, že smutnější pohled jsem dlouho neviděla.

Přečtěte si také:  Formule E dostala nový Safety car. BMW i8 nahrazuje elektrické MINI Electric Pacesetter

Ovšem třešničkou na dortu je umístění jezdce Olivera Rowlanda, který sice protnul cílovou pásku na druhém místě a to navíc nejspíš s vypětím všech elektrických sil, jenomže byl diskvalifikován za to, že při závodě spotřeboval až příliš mnoho elektrické energie. Jestli tohle není definitivní konec motorsportu, jak jsme ho doposud znali, pak už asi nic. Video se záznamem má asi pět minut, přičemž postupně vybíjející se monoposty si můžete prohlédnout v čase od asi čtvrté minuty. Dříve pak nechybí několik záznamů nehod a různých ťukanců, včetně toho tak typicky elektrického zvuku aut.

Přidat komentář