Subaru si jde vlastní cestou, takže místo radarů a podobných vymožeností pro aktivní jízdní asistenty, které používají jiné automobilky, má tahle japonská značka svůj systém EyeSight. Jde o takzvané druhé oči řidiče, dvě kamery za čelním sklem, které dohlíží nad bezpečností jízdy a nad aktivními i některými komfortními jízdními asistenty. Japonská automobilka v těchto dnech představila tento systém ve zcela novém provedení, s novými funkcemi a rovnou i v novém autě.
Nová generace bezpečnosti
Tím autem je nová generace modelu Outback, tu si ale představíme příště. Teď si vysvětlíme, co je u systému EyeSight čtvrté generace nového a proč jde o revoluční změny.
Tou asi největší a nejdůležitější změnou je ta, že systém dostal dvojnásobné zorné pole díky novým kamerám a už není napevno propojen s čelním oknem. Spolu s kamerami přišla kompletně nová elektronika, což vedlo k tomu, že bezpečnostní systém zvládne pracovat s mnohem větším počtem údajů naráz.
Subaru k tomu v tiskové zprávě píše: „Rozšířena byla například funkce přednárazového brzdění. Při rozpoznání překážky v přímém směru se po upozornění řidiče snaží automaticky brzdit a v případě, že je náraz nevyhnutelný, stihne ještě zkontrolovat, zda není prostor vedle stojícího vozu, a dokáže do něj vůz vmanévrovat. Subaru uvádí, že systém je nyní schopen zastavit před překážkou z rychlosti až 70 km/h. Přednárazové brzdění bylo současně rozšířeno o další scénáře, mezi které patří třeba zastavení při odbočování doleva v situaci, kdy se blíží protijedoucí vůz. Rozšířený sledovaný úhel umožní detekovat přecházející chodce při odbočování vpravo i vlevo a zastavit před nimi. Umí též rozpoznat cyklistu přijíždějícího ze strany.“
Dobrou vychytávkou je také propojení EyeSight s volantem, který dostal vibrační funkci a informování řidiče o možném problému je tak intenzivnější.
Chytřejší tempomat
Kromě inovace chytrého bezpečnostního systému si Subaru připravilo i několik změn u praktického pomocníka v podobě adaptivního tempomatu. Ten doposud pracoval především s pomocí čar namalovaných na silnici a podle nich věděl, kde je jízdní pruh. Ovšem v nové verzi dostal adaptivní tempomat vylepšené vedení v pruzích, protože se kamera umí řídit krajnicí a zvládne to tedy bez čar.
Subaru v tiskové zprávě dále popisuje: „Při jízdě v provozu volí, zda je lepší držet se auta vpředu, nebo v daném jízdním pruhu. Širší rozhled systému dovoluje lépe predikovat chování ostatních, a tím například dříve zrychlit v situaci, kdy pomalejší řidič vpředu odbočuje.“ Tím to ale nekončí. Tempomat také reaguje na změny dopravního značení a je schopen upravit nastavenou rychlost podle toho, jakou ukazují značky kolem silnice.
Vylepšení se dočkala i funkce upozorňující na přítomnost cizího vozu v mrtvém úhlu při pokusu přejet do obsazeného pruhu, stejně jako upozornění na nechtěné vyjetí z jízdního pruhu nebo dokonce ze silnice. Ve druhém případě systém řidiče varuje vibracemi ve volantu.