Subaru_Impreza_WRX

Subaru Impreza je s námi od začátku devadesátých let, kdy nahradilo zastaralý model Leone a uvedlo na trh novou generaci čtyřválcových boxerů EJ-Series. Cílem Subaru bylo poskytnout zákazníkům zábavný řidičský zážitek v praktickém a spolehlivém autě. V průběhu desetiletí se Impreza stala ikonickým modelem značky Subaru a může se pochlubit nejoblíbenějším modelovým označením v historii této japonské značky.

Impreza existuje už téměř tři dekády a stala se nejslavnějším modelem Subaru všech dob. Během těch let se v historii tohoto modelu objevilo mnoho zajímavostí, z nichž deset vám představíme na následujících řádcích.

Subaru Impreza je stále docela mladým modelem

První generace Imprezy se představila v roce 1992, od čehož zatím uplynulo méně než 30 let. Tehdy jste si mohli koupit jen základní verzi s pohonem předních kol, která byla levná a neměla příliš bohatou výbavu. Řidičům ale naopak nabídla nadprůměrnou spolehlivost. Lepší výbava se v Imprezách začala objevovat postupem následujících měsíců a let.

Subaru_Impreza

Sportovní verze WRX byla uvedena v témže roce

WRX je zkratka pro World Rally eXperimental. Subaru převzalo technologie z motorsportu a použilo je při vývoji výkonnější silniční verze. Impreza WRX sice nedosahovala stejných výkonů jako závodní vozy, ale to lidem nezabraňovalo upravovat svá auta tak, aby měla podobný výkon.

Type RA – Z továrny rovnou na závody

Sportovní Impreza WRX byla nabízena i ve vylepšené variantě Type RA. Tato speciální verze byla ostřejší a odlehčenou verzí oblíbené Imprezy WRX a mnoho zákazníků se s ní účastnilo amatérských závodů. Subaru při vývoji RA odstranilo zvukovou izolaci, klakson, klimatizaci a dokonce i ABS. Oproti tomu naopak přidalo robustnější motor, ochlazování mezichladiče a převodovku s kratším zpřevodováním.

Přečtěte si také:  I takovými, a zcela zbytečnými, nehodami končí nevěnování se řízení

Impreza zpopularizovala motor boxer

Úspěch modelu WRX dal inženýrům Subaru podnět k dalšímu vývoji jejich oblíbeného motoru typu boxer. Automobilka přemýšlela i o dalších možnostech, ale popularita sportovně laděné Imprezy WRX továrnu přesvědčila, aby pokračovala s vývojem motoru s protiběžnými písty. Hlavními důvody byly nižší těžiště oproti autům s běžnými motory a lepší celkové vyvážení vozu.

Legendární STi se představilo po dvou letech Imprezy na trhu

Subaru umožnilo svému závodnímu oddělení Subaru Tecnica International (STi), aby upravilo sportovní verzi WRX a vyvinulo mnohem sportovnější a výkonnější auto. První Impreza WRX STi se představila v roce 1994. Dosud nejrychlejší silniční Impreza byla vybavena čtyřválcovým boxerem o přibližně 250 koních, kratší převodovkou a přepracovaným podvozkem, se kterým lépe zvládala rozbité silnice.

Subaru_Impreza_WRX_STi_1G

Ochlazování intercooleru vodou

STi mohou být vybavena systémem, který umožňuje stříkat chladnou vodu na mezichladič nasávaného vzduchu. Zní to zvláštně, ale je to jednoduchý způsob, jak rychle ochladit intercooler a zvýšit výkon motoru snížením teploty nasávaného vzduchu. U některých vozů je tato funkce naprogramována jako automatická a aktivuje se při dosažení maximální nastavené teplotě sacího potrubí motoru.

Mrkání jedním okem na pozdrav

Starší Imprezy mají málo známou polohu přepínače světlometů, která umožňuje blikání pouze jedním z dálkových světlometů. Mrkání jedním okem se aktivuje posunutím ovládací páčky do pozice mezi normálním svícením a dálkovými světlomety. V této poloze se pak musí krátce přidržet. O této funkci ví jen velmi málo lidí a je to zajímavý způsob, jakým se řidiči Subaru zdraví na silnicích.

Óda na radost aneb poslední rozloučení se Subaru WRX STI (2018)

O první vítězství Subaru ve WRC se postaral Colin McRae

Od roku 1992 Subaru závodilo v šampionátu WRC s větším modelem Legacy, a přestože s ním zaznamenávalo větší úspěchy, nikdy neukořistilo celkové vítezství. První vítězství pro tuto japonskou automobilku získal až Colin McRae s Imprezou v roce 1995.

Subaru_Impreza_WRC

Speciální Impreza STi 22B se vyprodala za pouhých 30 minut

Subaru v roce 1998 oslavovalo triumf v mistrovství světa v rally a představilo zákazníkům speciální Imprezu STi 22B, která byla silniční verzí vítězného závodního speciálu. Automobilka nabídla zájemcům celkem 424 exemplářů, z nichž 400 bylo určeno pro domácí trh v Japonsku. Všech 400 kusů se vyprodalo během 30 minut. Zbylých 24 vozů zamířilo na zahraniční trhy.

Subaru_Impreza_STI-22B

První Impreza s hybridním pohonem

V roce 2020 Subaru zahájilo novou éru Imprezy, když poprvé představila verzi s hybridním pohonem Subaru e-Boxer. Japonská automobilka spojila tradici modelů s nejnovějšími technologiemi a uvedla na trh vůz, který je dynamičtější a ekonomičtější než předchozí model bez elektrifikovaného hnacího ústrojí.

Přečtěte si také:  Dálniční speciály používala policie už před 50 lety. Byly to upravené Škody 110 R v téměř civilním zbarvení

Subaru Impreza e-Boxer spojuje novou generaci poháněcí soustavy se dvěma hlavními technologiemi Subaru: motorem typu boxer s protiběžnými písty a symetrickým pohonem všech kol. Automobilka si zároveň zakládá na intenzivním potěšení z dynamické jízdy a komplexní bezpečnosti se standardně dodávaným systémem EyeSight.

Subaru_Impreza_e-Boxer