saty-bezpecnostni-pas-interier-seat-zena-holka

Bezpečnostní pásy jsou naprostou nutností. Jejich nepoužití stojí peníze, ale i život

Autor: Anina Russová - Zdroj: BESIP, Policie ČR - Ilustrační foto: SEAT - 19. 8. 2022


Bezpečnostní pásy jsou bez debat základním bezpečnostním prvkem každého auta. Jejich funkcí je ochránit tělo před nárazem do částí interiéru, ostatních cestujících, ale i to, aby tělo při nehodě nevyletělo z vozidla. A navíc bez pásů nefungují správně ani airbagy nebo deformační zóny karoserie. Přesto na takovou maličkost, jako je připoutání se, řada řidičů zapomíná.

Dokládají to časté policejní dopravně bezpečnostní akce, při kterých je pravidelně pokutováno hned několik takových, kteří pásy nepoužili. Pokud odhlédneme od bezpečnostního faktu, pak je dobré vědět, že nepoužití bezpečnostních pásů je přestupkem ohodnoceným třemi trestnými body, na místě pokutou do 2000 Kč a ve správním řízení do 2500 Kč. Řidič pak nezodpovídá za svou posádku. Policisté mohou pokutovat i spolujezdce, kterého se ale samozřejmě body netýkají.

Bezpečnost především

To vše jsou ale jen peníze, mnohem důležitější je bezpečnost. Mýtus, že v případě přítomnosti airbagů nejsou pásy potřeba byl snad už konečně vyloučen. Náraz nepřipoutaného těla do nafouknutého airbagu se může rovnat smrti.

Pásy onen náraz těla do airbagu výrazně zmírní. Jsou totiž vybaveny předepínači a omezovači tahu, které při nárazu bleskovým přitažením pás zkrátí zhruba o 10 centimetrů. „Tím se odstraní vůle mezi pásem a cestujícím a pás přitáhne cestujícího pevněji k sedadlu, čímž se účinnost pásů výrazně zvyšuje. Aby nedošlo k poranění cestujících od příliš pevně přitažených pásů, jsou vybaveny omezovači síly v pásech,“ vysvětlil BESIP.

Je ale nezbytné, aby byla posádka připoutaná pásy oblečená. Stejně tak je nutné, aby mezi pásem a tělem nebyly žádné tvrdé předměty, jako třeba telefon nebo zapalovač. Zatlačení těchto předmětů do těla by mohlo být více než bolestivé.

A neméně důležité je i správné nastavení pásu, na které před nedávnem upozornila policie: „Je totiž řada těch, pro které „zacvaknutím“ pásů veškerá bezpečnost začíná, ale i končí. Při tom nerespektují mnohé, velice podstatné skutečnosti. Těmi jsou u dospělých pasažérů například výškové nastavení bezpečnostního pásu, u dětských sedaček či podsedků jeho správné umístění dle rad výrobce. Díky těmto zanedbáním dochází k tomu, že mají řidiči a ostatní pasažéři bezpečnostní pás nastaven například pro vyšší postavu, než jsou oni sami, nebo že pás není u dětských sedaček veden červeně označenými bezpečnostními zónami. V tu chvíli se z ochranného prvku stává smrtící past, což si jako laici uvědomíme až při krizové situaci, kdy může být už ale pozdě.“


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

1 názor na “Bezpečnostní pásy jsou naprostou nutností. Jejich nepoužití stojí peníze, ale i život”

  1. Jiří Blahník

    Nechápu, co je komu do toho, zda jsem či nejsem připoután. JE to MOJE bezpečnost.
    To mě bude policie pokutovat, že nemám na sobě v zimě kožich či bundu a rukavice s čepicí ? Jde o moje zdraví. A pásy ? Znám případ, že jediný, kdo při nehodě vyvázl jen se střednětěžkým zraněním byl právě spolujezdec NEPŘIPOUTANÝ. Ostatní připoutaní zahynuli, tak nějaký kecy o tom,jak je to bezpečný se poutat jsou pitomost.
    V letadle se taky musíme poutat a když spadne, tak jim jsou pásy k ničemu…

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru