Moderní auto bez klimatizace už je dnes spíše výjimečné, ale může se stát, že se klimatizace rozbije a přestane chladit. Existuje ovšem několik fíglů, kterými je možné interiér auta také ochladit.
Důležitá je prevence
To nejdůležitější, aby v autě nebylo horko, je prevence. Ideální je, pokud je to alespoň trochu možné, nenechat stát auto na sluníčku, ale někde ve stínu, ideálně třeba v garáži. Pokud to nejde, pokuste se nějak zamezit vstupu slunečních paprsků do auta.
Je tu několik možností. Tou první je možnost nechat nalepit na skla svého auta zatmavovací fólie. Je potřeba ovšem myslet na to, že musí mít homologaci, a že mohou být pouze na zadních bočních oknech a na zadním skle. Na předních bočních sklech a na čelním okně být nemohou.
Další možností je například nějaká krycí clona za čelní sklo, kterou do auta nainstalujete, když ho necháváte někde parkovat, a před jízdou ji zase odstraníte. Koupit ji můžete například v nějakém hobbymarketu či v některých supermarketech nebo hypermarketech. Sluneční paprsky pak tolik neohřejou sedadla, ale ani palubní desku, která by pak následně mohla ohřívat vzduch proudící z výdechů.
Pokud to lze, nechte také alespoň trochu stažená okna, aby mohl horký vzduch z auta ven. Pozor je ale potřeba dávat na to, aby okna nebyla stažená moc a policie vám za to nemohla dát pokutu. Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích totiž v §22 odstavci 2 říká: „Řidič, který se hodlá vzdálit od vozidla tak, že nemůže v případě potřeby okamžitě zasáhnout, musí učinit taková opatření, aby vozidlo nemohlo ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a nemohla je neoprávněně užít jiná osoba.“
Vzduch se musí hýbat
Před jízdou horký vzduch z auta pusťte ven, ideální je otevřít všechny dveře a auto alespoň trochu vyvětrat. Rozpálený interiér auta ale bude teplo vyzařovat i nadále. Na to je ideální vyjet a nechat otevřená okna, aby se vzduch v autě hýbal a vznikl alespoň nějaký průvan.
Pomoci tomu trochu mohou i ventilátory do auta. Ty se instalují do 12V zásuvky, případně do USB zdířky a vzduch v autě dokáží také rozhýbat. Cenově se pohybují přibližně od 300 Kč výš. Existují ale i větráky do auta na solární pohon, které ke svému fungování nepotřebují kabel a elektřinu z auta. Mají v sobě anebo u sebe solární panel, na který dopadá sluneční svit a ventilátor se díky tomu točí.
Vzduch je dobré zvlhčit
Pro ochlazení vnitřního prostoru automobilu je možné použít také rozprašovač, například ten, který se používá na rosení květin. Dobré je do něj nalít destilovanou vodu, aby tekutina při rozprašování v interiéru vozidla nezanechala stopy. Rozprašovačem je možné orosit palubní desku i plastové čalounění. Tekutina se z povrchu ihned odpaří, přičemž se tím povrch materiálů ochladí, protože část tepla použije k odpaření vody. Tekutinu z rozprašovače je možné nastříkat i jen tak do interiéru vozidla, opět se tím část tepla spotřebuje na její odpaření. To lze provést nejen před jízdou, ale třeba i při čekání na semaforech nebo na křižovatce.
Můžete také zkusit na podlahu auta nebo přímo před větráky umístit led. Díky tomu, jak se bude led rozpouštět, opět do vzduchu uvolní vlhkost, která může odpařit a tím pádem ochladit vzduch. Je ovšem důležité umístit led do nějakého nepropustného obalu nebo nádoby, aby se rozpuštěná voda z ledu nedostala do nějaké elektroniky.
Použít lze i vlhký kapesník nebo hadřík, kterým lze přikrýt výdechy topení. Efekt bude podobný, ale na rozdíl od ledu nevydrží tak dlouho.