V anketa Auto roku 2018 v České republice je dobojováno, výsledky vyhlášeny. Na tiskové konferenci si včera v poledne pro hlavní cenu přišli zástupci značky Škoda. Letošním autem roku se totiž mezi českými motoristickými novináři stala Škoda Karoq.

Do letošní ankety bylo nominováno celkem 34 vozů, z nichž vzešla finálová pětice. 35 motoristických novinářů pak rozhodovala o tom, které z aut se má stát vítězem. Jedním z členů poroty jsem byl i já.

Hodnotilo se toho mnoho. A samozřejmě nejen “od stolu”, ale také v rámci testovacích jízd. Pořadatelé ankety si pro nás připravili dva dny, při nichž jsme se mohli s nominovanými modely svézt. Pro ten první byla připravena auta všechna, z nich jsme pak vybírali finálovou pětku. Ve druhém testovacím dnu již byla připravena “pouze” pětice finalistů.

Finální hlasování probíhalo formou rozdělování bodů pro všech pět finalistů v několika kategoriích. Všechny body od všech porotců se nakonec sečetly a podle finálního hodnocení byl vyhlášen vítěz. Bylo to ale poměrně těsné. Mezi prvním místem, na kterém stanula Škoda Karoq, a druhým místem, které si odnáší BMW řady 5, byl rozdíl pouhých 18 bodů. Třetí Opel Insignia ztratil na BMW bodů 45.

Jaké bylo pořadí finalistů?

  1. Škoda Karoq: 1 141 bodů
  2. BMW řady 5: 1 123 bodů
  3. Opel Insignia: 1 078 bodů
  4. Kia Stinger: 982 bodů
  5. Subaru Impreza: 926 bodů

Jak jsem hlasoval já?

A to tak úplně neodpovídalo tomu, jak jsem hlasoval já. Na prvním místě mi vyšlo BMW řady 5, které ze všech aut jednoznačně nejlépe jezdí, má nejlepší technologie a zejména ve verzi kombi jde o poměrně velké a prostorné auto. Nejvíce ztratilo na ekonomice, protože jako nové stojí poměrně dost peněz, ale také nejrychleji ztrácí na ceně. Na druhou stranu v kolonce ekonomiky získává tím, že nabízí plug-in hybrid a nebo tím, že má (i reálně) úsporné motory.

Druhé místo bodově vyšlo na Subaru Impreza. Opět to má poměrně jednoduché vysvětlení. Subjektivně se mi tohle auto vzhledově sice úplně nelíbí, jenže o to u Subaru nejde. Subaru totiž hlavně pěkně jezdí. Ačkoliv má stejně bodů jako pětkové BMW, jsou to body jiné, Impreza je hlavně zábavné a hravé auto, kdežto BMW je spíše “dospělé” auto. Technologicky nabízí novou podvozkovou platformu a nebo skvěle fungující EyeSight. No, a užitná hodnota? Hatchback s prostorným interiérem s pohonem všech kol. Může být – snad kromě možnosti kombi verze – něco užitečnějšího? No, ale zase ta ekonomika…

Bronzovou si vyjezdilo největší překvapení loňského roku: Kia Stinger. Designově se mi líbí ze všech nejvíc, i když interiér by si trochu péče klidně ještě zasloužil. Potěšilo mě také, jak tohle auto jezdí – s V6 i s benzinovým čtyřválcem – ačkoliv kvalit pětkového BMW nedosahuje, jde o hodně zábavné a schopné auto (zejména pak s V6). Škoda ale je, že ze všech konkurentů je tohle auto nejméně praktické, je to totiž jen sedan. A také nabízí nejméně technologických vychytávek.

V celkovém pořadí vítězná Škoda Karoq u mě skončila na čtvrtém místě. Čistě subjektivně u mě nejvíc ztratila na vzhledu, prostě se mi to auto nelíbí, hlavně zezadu. Nezaujala mě ani jízdně, ze všech finalistů mi přišla nejméně povedená. Naopak Karoq nejvíce získal v kolonce ekonomiky, protože zejména na českém trhu mu bude padat cena nejpomaleji. Potěší i z hlediska užitné hodnoty, a to i díky velkému důrazu značky na velikost zavazadelníku a mnoha Simply Clever prvkům. U konstrukce škodovek nad takovými drobnostmi někdo opravdu přemýšlí.

Poslední místo z hlediska bodů patří Opelu Insignia. Tohle auto nedělá vlastně nic špatně, ale z celé té pětice je takové “nejobyčejnější”. Insignia udělala nicméně ze všech aut mezigeneračně největší skok, což potvrzuje nejen to, že je ve finále, ale že si z něj nakonec odvezla v celkovém hodnocení třetí místo.

Jak vidno, bylo to však celkově velmi těsné, protože to jsou všechno vcelku povedená a příjemná auta.