Test Volkswagen ID.3 Pro S | elektromobil (2023)

Aut se spalovacím motorem se ani po 2035 vzdát nemusíme. Jen to nebude fungovat tak, jak čekáte

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Europe Autonews - Foto: Pavel Srp - 21. 7. 2024


Za pár let by se v Evropě měla prodávat jen nová auta s nulovými emisemi, fakticky tedy s elektrickým pohonem. Takové jsou alespoň plány Evropské unie. Jenomže v posledních měsících začaly sílit hlasy, které volají buď po zrušení tohoto plánu nebo po jeho výrazném zmírnění. Úředníci se k těmto prosbám, které už přicházejí i od automobilek, ale zatím nevyjádřili. Teď ovšem budou mít znovu o čem přemýšlet, protože několik automobilek volá po autech, která sice budou elektrická, ale zároveň budou mít k dispozici také spalovací motor.

Taková auta už existovala a existují. Pamatujete třeba na BMW i3 ve verzi REX? Šlo primárně o elektromobil, ale pro dobíjení baterií a tedy i pohon sloužil malý benzinový dvouválec z motorky. Byl to prostě a jednoduše jen generátor. Používá ho teď například i Mazda MX-30 R-EV. Někteří výrobci tvrdí, že pokud EU přehodnotí přísný zákaz spalovacích motorů, šlo by o skvělý kompromis.

Podobnou cestou by se rád vydal i Ford, jehož ředitel Jim Farley už oznámil, že značka bude jednat se všemi regulačními orgány, protože vozidla vybavena tímto systémem by mohla být zásadním krokem pro postupný přesun k elektromobilitě. Důvod pro tato slova rozhodně má. Vozy typu EREV (Extended-range electric vehicle) jsou levnější, protože mohou mít menší baterie. Mají pak sice kratší dojezd, ale vzhledem k přítomnosti takového generátoru v podobě malého spalovacího motoru se dá jednoduše prodloužit. Jim Farley se navíc jménem Fordu ujal iniciativy, která by měla používání těchto specifických „hybridů“ v Evropě umožnit. „Budeme mluvit se všemi politiky, se kterými bude třeba. Auta, která zvládnou 95 % všech cest na elektřinu, dají se dobít a zároveň dotankovat jsou velkou věcí,“ dodal Farley.

Největší evropské politické uskupení v EU plánuje přezkum zákazu spalovacích aut od roku 2035

A i generální ředitel koncernu Stellantis Carlos Tavares už přiznává, že to se zákazem prodeje spalovacích aut možná nebude tak horké. Pro Europe Autonews řekl: „Vše závisí na tom, kam a jak se bude celá Evropa vyvíjet po volbách. Stále více lidí tvrdí, že bude potřeba postoj k zákazu spalovacích aut změnit.“

A jak to vidí Češi?

Jakkoliv i v Česku roste počet elektromobilů, jde to jen velmi pomalu a vlažně. Přístup většiny je spíš nekonzervativní, v elektromobilitu zatím Češi spíše nevěří.

„Samotná Česká republika k přechodu na elektrická auta zrovna nespěchá. Loňský tržní podíl čistě bateriových vozů tu byl třetí nejnižší v EU. Čeští řidiči jsou ve srovnání s těmi ve většině EU konzervativnější a méně otevření vůči environmentálním tématům. Dopady osobní dopravy na životní prostředí nejsou zatím tak silnou motivací pro změnu návyků, navíc za nekonkurenceschopnou cenu. Podle průzkumů uvažuje o koupi elektromobilu jen necelých 20 procent Čechů, přičemž nejčastěji se obávají vysokých nákladů na pořízení a údržbu. Mívají ale také obavy ze zvládnutí delších cest či z nedostatku dobíjecích míst. Jakkoli je jasné, že věci nezměníme přes noc, všechno se řeší,“ popsal ministra dopravy Martin Kupka.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

11 názorů na “Aut se spalovacím motorem se ani po 2035 vzdát nemusíme. Jen to nebude fungovat tak, jak čekáte”

  1. Bateriový elektrovehikl si nepořídím. Jestli opravdu zakážou normální auta, budu dál bez auta.

  2. Hlavní problém je v tom, že elektrovozdila se vůbec nemůžou s klasickými měřit. Auta jsou mimo moje finanční možnosti (respektive neutratím celoživotní úspory za auto), elektroojetiny jsou drahé a s rizikem velké investice do nové baterie a až nyní se začínají objevovat vůbec nějaké pod 200k a to jsou ještě většinou nákupní tašky laciných výrobců mezi kterými se možná sem tam objeví jeden hatchback s baterií na odpis.
    Tak jsem si říkal, že zkusím alespoň elektroskůtr na dojíždění do práce a že na to zkusím nemít přehnané požadavky. To jsem zvažoval tak poslední rok a na jaře jsem se rozhodl, že do toho půjdu, protože provoz je čím dál více zasekaný a parkování auta čím dál komplikovanější.
    Co jsem od toho tedy chtěl:
    Abych to nemusel po každé cestě do práce nabíjet, ideálně abych na tom mohl dojet třeba i na chatu a zpátky bez dobíjení, aby to vyjelo kopeček který mám u baráku i když to nebude plně nabité z čehož mi vyšel dojezd cca 120-140km (s mými 90Kg, ne s průměrně podvyživeným číňanem), maximální rychlost aby dosahovala alespoň 80km/h aby mě nepředjíždělo po rovině každé auto, ale jen některá a aby se ten dopravní prostředek dožil toho že se zaplatí z benzínu který bych jinak projezdil v autě. Při nadsazené spotřebě 8L/100km a faktu že se na tom bude dát jezdit jen polovinu roku mi tedy vyšlo že během 10 let by to neměl být problém, když bude stát do 50k.
    Výsledek? Zjistil jsem že elektroskůtry jsou vlastně elektrokoloběžky s kapotou se stejnou kapacitou baterie a rychlostí omezenou na 45km/h a drtivá většina jsou nějaké čínské plečky. Asi nejzajímavější na co jsem narazil byla elektromotorka Hecht, kterou tam prodávají vedle sekaček a pil asi za 40k, jenže i tam měla dojezd jen 70km po rovině, se 70kg jezdcem a max. rychlost omezenou na 45 km/h a to bylo jediné nad čím jsem trochu přemýšlel. Zbytek ani nestojí za řeč. Možná že za 150 táců by nebyl problém koupit elektromotorku to všechno horkotěžko zvládne, ale to jsou prostě vyhozené peníze, protože taková by se návratnosti nikdy nedožila. Čínská benzínová motorka která těmito limity netrpí, stojí 30 nová a slušná ojetá značkovka kolem 40, takže co bych vlastně získal tím, že bych si koupil ten jednostopý vibrátor? Takže jsem si nakonec raději za 45k koupil starší spolehlivý benzínový skůtr Honda, který na jednu nádrž ujede určitě víc než 200km, neztrácí výkon když dochází benzín takže vyjede i ten kopeček a podle toho co jsem viděl na videích, tak po rovině umí jet klidně i 120km/h a stačí mi na ní řidičák na auto.

    Z toho co jsem viděl, jsou elektrovozítka fajn, ale spíš jen do městského provozu. Mimo civilizaci je potřeba do toho investovat mnohem víc, ani tak to není žádný zázrak a stejně to nijak zvlášť ekologické není.

  3. Mě osobně je to už jedno je mi 53 let tak že já si v klidu dojezdím spalováček a co se týče el.aut tak mě nevadí. Možná že o něm začnu uvažovat na stará kolena.

    1. To není moc hezký přístup „po mě potopa“. Chtěl bych aby i moje děti měli tu šanci poznat svobodu a nezávislost cestování. A ne aby měli auto na cestu do fabriky na nákup a domů, nebo třeba i spalovací ale se sadou šmíráků ukládajících cokoli se v autě šustne. Vývoj dost nebezpečně připomíná Pátý element nebo Demolitionmana. Je nejvyšší čas ukázat, že takto tedy opravdu žít nechceme.

  4. Možná by nám měli politici ( evropští i na národních úrovních) ukázat, jak se žije bez aut se spalovacím motorem. Prostě by dostali k dispozici pouze elektro auta a hurá do světa.

    1. Ale to jste pane naprosto nepochopil účel elektromobility. O co přece jde hlavně – kam byste bez kontroly chtěl jezdit, lůze to do práce musí stačit. Kamkoli dál jedině se státní kontrolou buď hromadkou, nebo speciálním spalovákem pro bohatší, ale s povinným šmírováním do černé skříňky a cloudu automobilky. Snad byste si nechtěl jen tak na jeden zátah zajet do Brusele demonstrovat? A ještě bez kontroly. Tak to teda ne. A elektro pro politika? No proč ne, vedle „služební“ V8mičky, vrtulníku a tryskáče to klidně může hnít na dvoře. Stejně to zaplatí ta lůza z daní.

      1. Co mě úplně nejvíc a skutečně strašně moc se.., pardon štve na Vašem komentáři je – že máte pravdu.

  5. Nechci tu polemizovat co je lepší, jen my Češi nikdy nepospícháme, do ničeho se nehrneme, a potom jen brečíme a stěžujeme si a čučíme, kam se již sousedi dopracovali.

  6. V loňském roce jsem koupil Hondu Civic E hev s 2litrovým benzínovým motorem jako generátorem, jsem EKO a to nesnáším elektroauta,protože jezdím delší vzdálenosti, ale úkol k planetě jsem splnil

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru