Audi RS Q e-tron

Audi Sport pilně testuje svůj závoďák Audi RS Q e-tron na příští Dakar. V Saúdské Arábii chce objevit všechny defekty

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Audi - 31. 5. 2023


Tým Audi Sport si po Rallye Dakar 2023 připravil analytické testy podvozku a pneumatik. Soutěžní vůz Audi RS Q e-tron měl ve své lednové bilanci po 15 dnech vytrvalostní soutěže celkem 14 umístění na stupních vítězů, ale také různé nezdary. Zatímco inovativní koncept elektrického pohonu fungoval v nejdůležitějším podniku letošního roku bezchybně, defekty pneumatik zabránily třem posádkám Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger a Carlos Sainz/Lucas Cruz v ještě lepších umístěních. Tým se věnuje analýzám příčin těchto defektů od ledna a svůj výzkum završil květnovými testy v Saúdské Arábii.

Rolf Michl, vedoucí oddělení motoristického sportu značky Audi, dal svému týmu jasný úkol: „Naše technika, celý tým i naši jezdci a spolujezdci mají potenciál jezdit v čele. Ukázaly to i naše výsledky v jednotlivých etapách. O to mrzutější je skutečnost, že nás v lednu odsunuly z předních míst defekty pneumatik a další drobné problémy. Nyní musíme najít řešení. Náš systematicky koncipovaný test byl po teoretických analýzách dalším důležitým krokem na této cestě.“ Team Q Motorsport a tři jezdci Mattias Ekström, Carlos Sainz a Stéphane Peterhansel pracovali na splnění náročného úkolu po několik dnů třetího květnového týdne v Saúdské Arábii.

Tým porovnával výkony se dvěma různými typy pneumatik výhradního dodavatele BFGoodrich a pokusil se napodobit podmínky, při nichž v lednu docházelo k defektům, aby mohl připravit účinná protiopatření. Přitom měl k dispozici různé trasy. Na téměř 13kilometrové sprinterské trati pokryté šotolinou a pískem zkoumali inženýři výkonnostní aspekty. Na kamenité trase dlouhé 110 kilometrů šlo o odolnost a charakter vznikajících poškození. Na programu byla rovněž práce s tlumiči, protože podvozek musí být na hrubém povrchu nejen spolehlivý, ale také konzistentní a efektivní. Tuto analýzu usnadnila data o zatížení a zrychlení získávaná od senzorů podvozku.

Sven Quandt, vedoucí týmu Q Motorsport, shrnul průběh testů následovně: „Organizace testů byla velmi náročná. Společnost Audi Sport poskytla těmto testovacím jízdám perfektní podporu. Při jízdách se nám podařilo reprodukovat defekty pneumatik, což nás potěšilo, protože jsme díky tomu mohli velmi dobře analyzovat podmínky a okolnosti, nad nimiž jsme si v lednu lámali hlavu. S tím úzce souvisejí nastavení podvozku, která jsme změnili. Ještě jsme se nedopracovali ke stoprocentnímu řešení, ale tyto testy byly cenné, a kráčíme dobrým směrem.“

Carlos Sainz byl po své lednové nehodě znovu připraven k plnému nasazení a testovací jízdy absolvoval se svým obvyklým spolujezdcem Lucasem Cruzem. Testů se zúčastnil také Stéphane Peterhansel. I jeho však navigoval spolujezdec Lucas Cruz. „Bylo to správné rozhodnutí nenasadit ještě Edouarda Boulangera, Stéphanova tradičního spolujezdce, který se zotavuje ze svých lednových zranění, protože testovací trasy byly fyzicky velmi náročné. Každý další den bez extrémního zatížení totiž podporuje proces hojení,“ říká Rolf Michl. Mattias Ekström usedal do kokpitu se svým standardním spolujezdcem Emilem Bergkvistem.

Tým Audi Sport zažil v Saúdské Arábii teploty až 42 stupňů Celsia provázené opakovanými silnými větry. Pro členy týmu byly tyto podmínky mimořádně náročné. Audi RS Q e-tron s elektrickým pohonem a nízkoemisním generátorem elektrické energie na palivo z obnovitelných zdrojů absolvovalo testy bez sebemenších problémů. Spolehlivá jízda o celkové délce 2568 kilometrů potvrdila nejen vyzrálost inovativního konceptu, ale také umožnila systematicky absolvovat nabitý pracovní program. Kromě technických poznatků přinesly produktivní testy v Saúdské Arábii inženýrům a jezdcům také cenné zkušenosti v oblastech rozhodování a jízdního stylu. Po návratu čekají tým rozsáhlé analýzy všech získaných dat. Audi a Q Motorsport se tím připraví na další kroky v rámci vývoje a organizace pro Rallye Dakar 2024.

Štítky: , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru