Laky karoserie šedá Daytona a stříbrná Florett završují společně s odstínem žlutá Python pro Audi TT RS a exkluzivní barvou stříbrná Dew pro Audi RS Q3 paletu barev s matnou povrchovou úpravou, kterou Audi nyní nabízí nejen pro své vrcholné supersportovní vozy, ale také pro ostatní modely. S těmito novými matnými barvami jsou nyní k dispozici dokonce i základní verze modelových řad TT a Q3.
Zákazníci touží po ještě větší individualizaci, vytříbenějším sportovním charakteru a výhodnějším poměru cena/výkon, a tak poptávka po opravdu výrazných lacích karoserie roste. Matná povrchová úprava dodává modelům Audi opravdu výjimečný vzhled, protože zvýrazňuje jejich siluetu, impozantní design a sportovní eleganci. „Design zůstává nejvýznamnějším důvodem, proč se zákazníci rozhodují pro koupi vozu Audi. A barva vozidla je extrémně důležitá, neboť vyjadřuje osobnost řidiče,“ říká Susan Nolteová ze společnosti Audi, která má v týmu produktového marketingu se zaměřením na speciální prvky výbavy odpovědnost za barvy karoserie. Než si však zákazník může pro své Audi objednat novou barvu karoserie, musí proběhnout řada různých procesů.
Jak Audi vyvíjí odstíny barev a varianty laků?
Navrhování barev pro nový model má na starosti tým barev a materiálů v designovém oddělení Audi a tým produktového marketingu. Oba týmy přitom úzce spolupracují. Designéři v prvním kroku sestaví přehled nových barev na základě trendů, které sledují designová studia v Ingolstadtu, Pekingu a Malibu. Produktový marketing pak zajistí, aby si zákazníci značky Audi mohli vybírat z široké palety barev. Pro nabízené barvy jsou nakonec vybrány vhodné názvy.
Jakou roli hraje označení barev?
Pro akceptaci barevných odstínů nabízených značkou Audi jsou významná také jejich označení používaná při komunikaci. „Přitom je mimořádně důležité, aby bylo označení barvy co nejpřiléhavější. Doplňující část označení je výsledkem kreativity, i ta by však měla vyvolávat ve spojení s barvou vhodné asociace,“ vysvětluje Susan Nolteová. Audi používá často geografické pojmy a také slova ze světa flóry a fauny. U označení barev pro sportovní modely hrají významnou roli rovněž závodní okruhy. Některé barvy se používají napříč modelovými řadami, jiné jsou vyhrazeny jen pro určitý model. Pro jeden model nabízí Audi až dvanáct různých barev karoserie. Pro modely RS jsou navíc k dispozici ještě speciální barvy.
Tlumené barvy dominují
Tři ze čtyř zákazníků v Německu, kteří si kupují nový automobil, sázejí v současnosti na bílou, černou nebo šedou/stříbrnou barvu. I u značky Audi jsou tyto barevné odstíny na nejvyšších místech v žebříčku oblíbenosti. Jako nejvýznamnější pestrá barva za nimi následuje modrá s podílem cca deset procent. Stále více žádané jsou matné laky. „Matné barvy jsou poptávány především pro sportovní modely. Obecně se dá říci, že vozy RS si zákazníci objednávají častěji v nápadných, extrovertních barvách,“ referuje Nolteová. Kromě toho jsou nabízeny také barvy s krystalickým efektem, například černá Sebring. Dodatečný lesk těmto lakům dodávají skleněné částice v kombinaci s metalickými efekty. Moderní laky se odlišně třpytí podle toho, jak na ně dopadá sluneční světlo. A také mění svůj barevný odstín, mimo jiné v závislosti na perspektivě a barvě slunečního světla.
Jak se matný lak nanáší na vůz
Moderní laky jsou technicky komplexní. Lak karoserie je tvořen pěti tenkými vrstvami: fosfátovou vrstvou, vrstvou nanášenou katodickým ponorným lakováním, plnivem, základním lakem a čirým lakem. Celková tloušťka těchto pěti vrstev nepřesahuje jednu desetinu milimetru. To odpovídá přibližně tloušťce lidského vlasu. Laky musejí v průběhu svého vývoje absolvovat různé krátkodobé i dlouhodobé testy, při nichž se zkoumá například jejich odolnost vůči dopadům odletujících kamínků nebo stárnutí vlivem povětrnostních podmínek, aby v pozdějším každodenním provozu splňovaly vysoké požadavky na kvalitu. Audi v rámci schvalovacího procesu zkoumá mimo jiné přilnavost laku k povrchu karoserie a ochranu proti korozi. Celý vývojový proces od designu přes výběr až po technickou realizaci a schválení barvy zabere celkem tři až pět let. „Vysoká kvalita vyžaduje čas, proto musíme už předevčírem myslet na pozítří,“ říká Nolteová.
Matné laky karoserie je poprvé možné objednávat i pro modelové řady Audi TT a Audi Q3 vyráběné v Győru. Lakovací proces probíhá v maďarském výrobním závodě podobně jako u ostatních sériově výráběných vozů. Po nanesení základní vrstvy, plniva a barevné vrstvy následuje nakonec matný čirý lak, jemuž dodávají matný vzhled křemičitanové částice. Čirý lak se nanáší přímo na základní lak. Tloušťka jeho vrstvy je jako u běžného čirého laku 40 až 50 mikrometrů, tedy 40 až 50 tisícin milimetru. Povrchu propůjčují typický matný vzhled matovací prostředky. Povrchová struktura matného laku totiž neodráží světlo určitým směrem, ale rozptyluje ho. Tím je dosaženo matného vizuálního efektu. Po nalakování karoserie následují automatizovaná i manuální měření a kontroly kvality – mimo jiné ve světelném tunelu.
Lakovna v Győru jako místo, kde vůz získává svou barvu
Zavedení matných laků do sériové výroby v lakovně v Győru, zabírající plochu 43 000 metrů čtverečních, předcházely důkladné přípravy. Ve zkušební fázi byly lakované povrchy kontrolovány v laboratořích. Zaměstnanci museli kvůli zavedení nové technologie upravit také některé části výrobní infrastruktury. Modifikace si vyžádalo potrubí, jímž jsou laky přiváděny ze zásobovacích prostor do komor s roboty, a upraveni museli být i samotní roboti. Deset lakovacích robotů bylo nově naprogramováno a testováno s ohledem na specifika matných laků.
Matné laky jsou nyní k dispozici pro všechny varianty modelových řad Audi TT, TTS, TT RS Coupé a Roadster, jakož i Audi Q3 a Audi RS Q3 včetně jejich verzí Sportback, vyráběné v Győru. Sériová výroba modelu TT RS bude zahájena s matnými laky v odstínech šedá Daytona, stříbrná Florett a žlutá Python. Audi RS Q3 používá místo žluté Python odstín stříbrná Dew, nabízený exkluzivně pro Q3.