Audi e-tron Sportback concept: druhý elektromobil od roku 2019 v sériové výrobě

Autor: Tisková zpráva - 18. 4. 2017


Audi představuje na jarním autosalonu Auto Shanghai mnohostranný koncepční vůz – jako designérskou studii, technický prototyp a vysokovýkonný elektromobil ve stylu kupé. Čtyřdveřové gran turismo Audi e-tron Sportback concept disponuje elektrickým pohonem o výkonu 320 kW. Jeho tvarové řešení kombinuje klasické stylistické prvky značky Audi s mnoha progresivními detaily v elektrizující „architektuře“, která je důsledně „ušita na míru“ technice a uspořádání elektrického pohonu.

Audi e-tron Sportback je pro Audi další důležitou etapou na cestě k elektrické mobilitě. Rupert Stadler, předseda představenstva společnosti AUDI AG, potvrzuje: „V roce 2018 začneme vyrábět Audi e-tron – první elektromobil ve svém segmentu, který je vhodný pro každodenní provoz. S dojezdem více než 500 kilometrů a mimořádnými zážitky z elektrické jízdy se toto sportovní SUV stane v nadcházejícím desetiletí vozidlem, po němž budou všichni toužit. A již v roce 2019 bude následovat emocionální varianta kupé v podobě sériové verze studie Audi e-tron Sportback, která vyvolá nadšení a svým vzhledem bude na první pohled prozrazovat, že se jedná o elektromobil.“

Mimořádně světlý interiér studie Audi e-tron Sportback concept vychází z designérského principu přehledné funkčnosti s minimalizovaným počtem ovládacích prvků. Velkoplošné dotykové displeje pod centrálním displejem, na středové konzole a ve výplních dveří, slouží k informování a interakci se systémy vozidla. Horizontálně členěné plochy na přístrojové desce a zdánlivě se vznášející středová konzola zprostředkovávají čtyřem cestujícím na samostatných sedadlech pocit světlého, rozlehlého prostoru.

Inovaci, která je viditelná ve dne i v noci, nabízí osvětlovací technika koncepčního vozu. Digitálně řízené jednotky Matrix LED ve světlometech na přídi a zádi poskytují excelentní světelný výkon. Miniaturní projektory Digital Matrix vytvářejí na asfaltu znaky, jimiž vozidlo komunikuje s okolím. Světlo tak plní funkci mnohostranného, dynamického komunikačního kanálu. Značka se čtyřmi kruhy zavedla do výroby jako první na světě světlomety s diodami LED pro všechny osvětlovací funkce a také pomohla k úspěchu technice Matrix LED, laserovým světlometům a technologii OLED. V technické studii, vystavené v Šanghaji, debutuje nyní celá řada komplexních funkcí, které přinášejí zcela novou úroveň osvětlení a interakci s okolím prostřednictvím světla.

Jako oči na tváři fungují na obou stranách studie úzké svíticí pásy s funkcí denního svícení, umístěné pod úrovní kapoty motoru. Pomocí kombinace diod LED, ploch tvořených mikrozrcadly, a komplexního řízení je možné realizovat četné animované pohyby a charakteristické světelné designy. Při spuštění vozu e-tron Sportback, i při otevření jeho dveří, vytvoří systém dynamické uvítací vizuální signály prostřednictvím segmentů, které lze individuálně aktivovat.

Pod světlomety pro denní svícení jsou na levé a pravé straně masky chladiče Singleframe dvě velkoplošné světelné plochy. Na každé z nich je prostorově uspořádáno 250 diod LED. Z toho vyplývá velký počet možností k vytváření pozoruhodných grafických zobrazení a také konkrétních komunikačních znaků – dokonce i v pohybu.

E-tron Sportback používá konfiguraci poháněcího ústrojí, která nalezne uplatnění také v budoucích sériově vyráběných vozech Audi se zcela elektrickým pohonem. Jeden elektromotor na přední nápravě a dva elektromotory na zadní nápravě pohánějí všechna kola. Výkonné kupé je tak typické quattro. Odpovídající dynamiku zaručuje nejvyšší výkon 320 kW – krátkodobě dokonce 370 kW. Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou pouhých 4,5 sekundy. S energetickou kapacitou akumulátorů 95 kWh činí dojezd v kombinovaném cyklu EU více než 500 kilometrů.

Kapalinou chlazené lithium-iontové akumulátory koncepční studie jsou, stejně jako u studie e-tron quattro concept, uloženy mezi nápravami pod podlahou prostoru pro cestující. Toto umístění zaručuje nízké těžiště a vyvážené rozložení hmotnosti 52:48 (vpředu/vzadu). To propůjčuje sportovnímu SUV v tomto segmentu výjimečnou jízdní dynamiku a bezpečnost. Akumulátory mohou být nabíjeny systémem kombinovaného nabíjení CCS (Combined Charging System) se dvěma zásuvkami pro střídavý (AC) a stejnosměrný (DC) proud.

Dr. Dietmar Voggenreiter, člen představenstva společnosti AUDI AG, zodpovědný za marketing a prodej, si uvědomuje mimořádný význam elektrické mobility na čínském trhu: „Zcela záměrně ukazujeme Audi e-tron Sportback poprvé zde v Šanghaji, protože Čína je nejdůležitějším trhem pro elektromobily na světě. To platí z hlediska infrastruktury, státní podpory i prodeje. Již dnes je v provozu přibližně 150 000 nabíjecích stanic, do konce roku 2017 k nim přibude dalších 100 000. Na tento razantní růst jsme dobře připraveni. V nadcházejících pěti letech budeme v Číně nabízet pět modelů e-tron, mezi nimi i elektromobily s akumulátory, jako je Audi e-tron Sportback, jejichž dojezd bude výrazně přesahovat hranici 500 kilometrů.“

Známý osmiúhelník masky chladiče Singleframe má na přídi studie výrazně širokou a horizontální podobu – díky výrazně nižší potřebě vzduchu pro chlazení elektromotoru se vozidlo obejde bez velkého otvoru v této oblasti. Plastový kryt v barvě karoserie je opatřen strukturálním vzorem a završen logem se čtyřmi kruhy – stejně jako mřížka klasické masky chladiče Singleframe.

Centrální plocha je na okrajích protažena dozadu a její horní část umožňuje optimální vedení proudícího vzduchu. Otvor pro přívod vzduchu je ohraničen rovněž osmiúhelníkovým, černě lakovaným rámečkem, který člení téměř celou šířku čelní partie mezi hluboce dolů protaženou kapotou motoru, předním nárazníkem a podběhy kol. Uvedené prvky tvoří společně se světlomety nezaměnitelnou tvář tohoto vozu Audi.

Designéři značky Audi se vydali novými cestami i při návrhu kapoty motory, kterou proudí vzduch. Přední část kapoty je protažena hluboko dolů a nad ní se klene můstek, probíhající paralelně s přídí a spojující oba blatníky. Tento prvek zároveň plní aerodynamickou funkci. Čelní partie působí díky tomu výrazně dynamičtěji než mohutnější příď automobilu, v jehož přídi je uložen spalovací motor.

Výrazný styl vozů quattro ztělesňují při pohledu z profilu velmi rozšířené podběhy kol se zřetelně horizontální linií v horní části. Podběhy kol nejenže vizuálně upozorňují na široký rozchod kol a dynamický potenciál vozu, ale symbolizují také geny značky Audi, z nichž vychází design a konstrukce studie e-tron Sportback. Velká 23“ kola v technickém designu s 6 paprsky umocňují sebevědomý vzhled kupé, které se vyznačuje velkorysými rozměry. S vnější délkou 4,90 metru, šířkou 1,98 metru a výškou 1,53 metru při rozvoru 2,93 metru se Audi e-tron Sportback řadí do segmentu C a má blízko k modelu Audi A7.

Malé kamery nahrazují vnější zpětná zrcátka. Toto technické řešení má kromě vylepšeného proudění vzduchu a snížení aerodynamického hluku mnoho dalších předností. Téměř zcela je eliminován slepý úhel fyzických zpětných zrcátek, stejně jako omezený výhled šikmo vpřed. Řidič může situaci sledovat na samostatných displejích ve dveřích. Audi ukazuje tuto techniku jako výhled na konkrétní použití v sériové výrobě.

Značka Audi představila na IAA 2015 koncepční studii Audi e-tron quattro concept jako vzor pro její první sériový automobil s čistě elektrickým pohonem. Toto SUV zcela nového střihu umožní dojezd až 500 kilometrů při nabídce prostoru a komfortu nejvyšší úrovně, která je typická pro automobily Audi vyšší třídy. Jízdní výkony odpovídají vysokovýkonnému sportovnímu vozu – Audi e-tron quattro zvládne sprint z 0 na 100 km/h za pouhých 4,6 sekundy. V roce 2018 bude trh uvedena sériová verze tohoto progresivního SUV s elektrickým pohonem. V roce 2019 bude následovat sériová verze koncepční studie Audi e-tron Sportback concept.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru