aston-martin-vantage-roadster

Aston Martin říká, že potřebuje manuální převodovky. Jedním slovem dodává, že emise zabíjejí V12

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Motor1.com, Drive - Foto: Aston Martin - 5. 2. 2025


Dnešní automobilová doba nepřeje velkým motorům, ale ani manuálním převodovkám. A o obojím se v předchozích několika dnech rozpovídala britská automobilka Aston Martin. Z té zaznívá, že je potřeba vrátit do nabídky manuál, ale také to, že emise zabíjejí dvanáctiválce.

Velké motory skončí i u exkluzivních automobilek

Šéf automobilky v oblasti produktové strategie Alex Long říká, že automobiloví nadšenci chtějí velké motory. Že to je to, co je s auty vlastně propojuje nejvíc. Ten zvuk, který se z motoru a výfuků ozve po každém přidání, je nenahraditelný a vytváří právě to emocionální spojení člověka s autem. Jak ovšem doba postupuje, stávají se velké a hlučné motory nepřítelem některých lidí a skupin, které volají po jejich absolutním zákazu. Z nabídky automobilek tak velké motory postupně vypadávají a dvanáctiválce má už jen několik posledních značek, u kterých za to jsou zákazníci schopni a hlavně ochotní ještě stále platit.

Přestože má třeba nový Aston Martin Vanquish úplně nový 5,2litrový dvanáctiválec twin-turbo, jde o výjimku. Šéf Aston Martinu Adrian Hallmark před pár dny pro magazín Drive řekl, že motory V12 u nich skončí s koncem roku 2028 a obecně velké motory v roce 2030. Sám Aston Martin s tím není a nebude schopen nic udělat, to by se musely změnit zákony. To, že je Aston Martin schopen dvanáctiválce nabízet ještě dnes, je díky tomu, že v některých částech světa má výjimky díky malému počtu prodaných a hlavně registrovaných kusů svých aut.

Aston Martin na to kápl. Zákazníci chtějí velké motory, i šestiválce jsou málo

Aston Martin je jedním z posledních výrobců, kteří ještě dvanáctiválce nabízejí. Kromě něj jsou to z těch sériových ještě Ferrari (Purosangue, 12Cilindri), Lamborghini (Revuelto), Rolls-Royce (Ghost, Cullinan, Phantom) a Mercedes-Benz, ale pouze pro nejluxusnější modely Mercedes-Maybach. Dvanáctiválce už ale do aut nedostanete například u BMW nebo Audi, ale ani u Jaguaru, jehož příběh je však aktuálně prakticky celý depresivní…

Potřebujeme manuál a víc verzí modelů

Adrian Hallmark nastoupil na pozici šéfa do automobilky Aston Martin v září loňského roku a chce v automobilce dělat změny. Podle jeho slov se inspiruje přístupem Porsche a chce rozšířit nabídku stávajících modelů. Jedním z jeho hlavních cílů je pak to, aby se do nabídky vrátila manuální převodovka. Tu totiž podle svých slov považuje za klíčovou součást řízení. Tím spíše v případě, kdy řidič od auta chce „opravdový sportovní zážitek“.

Chtěl by také další modely s různým naladěním podvozku a vyšším výkonem. Současně s tím také naznačil, že by se na silnicích mohlo opět objevit „civilní“ závodní auto. Modely DB12, Vantage a Vanquish chce pak posunou ještě sportovnějším směrem, ale v případě SUV Aston Martin DBX naopak vidí prostor pro luxusnější variantu. Prý s ním ale zase nechce konkurovat aristokratickému Rolls-Royce Cullinan.

Do budoucna se v nabídce objeví hybridní verze, přičemž tou vůbec první bude hypersportovní model Valhalla. Aston Martin má dohodu s automobilkou Lucid, od které bude brát komponenty pro elektrický pohon, ale samotné hybridní pohonné ústrojí si vyvine sám. Výzvou je pro něj zejména transaxle uspořádání pohonného ústrojí (je v modelech DB12, Vantage a Vanquish), které zatím na hybrid nikdo nepřestavěl.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru