praha-magistrala-pravy-pruh

Ani ve městě byste neměli jezdit v levém nebo prostředním pruhu. Může to být stejný přestupek jako na dálnici

Autor: Anina Russová - Zdroj: Zákon o provozu na pozemních komunikacích - 29. 9. 2021


Neexistuje snad rozšířenější řidičský mýtus, než je ten, který říká, že ve městě je možné jezdit v jakémkoliv jízdním pruhu a nikdy nejde o přestupek. Řidiči pak často rádi používají kouzelnou formulku o souběžné jízdě v pruzích. Velmi se ale pletou. I ve městě se jezdí vpravo a levý pruh rozhodně není pro jízdu ve stylu pana doktora, který se kochal.

Faktem je, že ten mýtus tak trošku podporuje sám Zákon o provozu na pozemních komunikacích, kde se v paragrafu 12, hned na začátku, píše: „V obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič motorového vozidla užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu.“

Jenomže ti, kteří si přečtou tento začátek a pak se jím řídí, zapomínají, že paragraf má také pokračování! Následně totiž zákon hovoří naprosto jasně: „Pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit; to neplatí, užívá-li řidič levého krajního jízdního pruhu k odbočování, otáčení nebo při souběžné jízdě.“

Vědí řidiči, že na dálnici je i pravý pruh? Vypadá to, že nikoliv a přitom mají povinnost v něm jezdit

Co to tedy znamená? Je nutné se řídit tím, že v Česku se jezdí vpravo a tedy i ve městě, tam, kde je více jízdních pruhů v jednom směru, se jezdí vpravo. A do levého pruhu pak mají někteří i ve městech dokonce zákaz vjezdu! Jde o řidiče velkých nákladních aut, které převyšují hmotnost 3,5 tuny a délku sedm metrů, cyklisté a také motocyklisté, jejichž stroj nejede rychleji než 45 km/h. Zákon ale i těmto umožňuje levý jízdní pruh použít, ovšem jen v případě objíždění překážky v provozu, v případě odbočování či v případě otáčení.

Souběžná jízda

„Vždyť ve městě platí souběžná jízda v pruzích, tak jaké uhýbání doleva.“ Jako kdybychom vás slyšeli. Pojem souběžná jízda je hodně rozšířen, ale co vlastně znamená? Jde jej použít jen ve chvíli, kdy je tak hustý provoz, že se ve všech pruzích vytvoří souvislé řady vozidel, která přitom jedou prakticky totožnou rychlostí ve všech pruzích.

To je situace, kdy je velmi hustý provoz a aut je prostě v jeden moment na silnicích moc. Neplatí to vždy a už vůbec ne, kdy řidič z levého pruhu má kam uhnout. Pokud je tedy pravý pruh byť jen o něco volnější, je nutné jej používat.

Podjíždění v obci a ve městě

Všichni víme, že na dálnicích není možné k předjíždění používat pravý jízdní pruh. Tedy, pokud se do něj nepřipojujete z připojovacího pruhu, kterým je možné auta v pravém pruhu předjet. Nicméně jen při onom připojovacím manévru!

Podle paragrafu 12, který řeší jízdu v pruzích, se „nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu.“ Fakticky tedy můžeme předjíždět bez obav jakýmkoliv pruhem, nicméně i to má svá pravidla. V prvé řadě je nutné pamatovat na to, že ten, který je předjížděn, nesmí zbytečně zrychlovat a tím tak předjíždění bránit. A ani při městském předjíždění nesmíme ohrozit jiné účastníky provozu, včetně chodců! A vždy je nutné používat blinkry.

A ještě dodáme, že nesprávnou jízdu v pruzích hrozí na místě pokuta do 2000 Kč, ve správním řízení pak do 2500 Kč. 

Štítky: , , , , , , ,

68 názorů na “Ani ve městě byste neměli jezdit v levém nebo prostředním pruhu. Může to být stejný přestupek jako na dálnici”

  1. Tomáš Marný

    Takto si zákon může vysvětlovat pouze diletant amatér. To platilo před třiceti lety možná ještě dřív. Už to nehul. Je to špatný matroš.

  2. Hodně často se mi stává, že na místě, kde je povolená rychlost 70, jedou v obou pruzích vedle sebe 2 auta rychlostí občas ani ne 50 a řidič auta vlevo se statečně drží ve svém pruhu a neuhne ani za nic… před nimi prázdná silnice a za nimi kolona… Argumenty typu já jedu přece bezpečně, tak mě tu nemá nikdo co předjíždět a nikomu uhýbat nebudu, mě v tu chvíli fakt nezajímají. Když na to nemá schopnosti, tak nemá za volantem co dělat.

  3. Cely clanek pusobi tak, ze ho psala vecne uspechana madam v bilem SUV, kterou vsichni ostatni na silnici jen zdrzuji.
    1. Moznost volby jizdy v kteremkoli pruhu ve meste neni zadny mytus. Sama autorka uvadi citaci zakona, ve ktere ma jizda v libovolnem pruhu oporu. To, ze jsou dany vyjimky, za kterych to mozne neni, nedela z daneho pravidla mytus. Takze ano, pokud jedu v obci na poloprazdne komunikaci o vice pruzich napr. v levem pruhu a prilitne zavodnik, ktery nekam „oduvodnene“ pospicha, ma kolem mne moznost pokracovat kterymkoli dalsim z pruhu, pokud tyto jsou volne. Mimochodem proto se na vytizenejsich komunikacich ve meste vystavelo vice pruhu pro jejich zkapacitneni. Proto veta, ze se i ve meste jezdi vpravo, je vylozene blabol, ktery nejen, ze nema oporu v zakone, ale je i proti logice. Ano, v CR se sice jezdi vpravo, ale je tim mysleno, ze se nejezdi vlevo v protismeru. I kdyz jedu v levem pruhu, ve smyslu zakona stale jedu vpravo, protoze terminem „vlevo“ jsou mysleny protismerne pruhy.
    2. Mnou vyse zmineny zavodnik ma opravdu naprostou legalni moznost mne v obci na komunikaci o vice pruzich „podjet“ zprava, nebot zakon na takove komunikaci vubec termin „predjizdet“ nezna. Kdyby se autorka zamyslela, doslo by ji, ze pokud zakon umozni jednomu autu uzit v obci kterykoli jizdni pruh, musi take ten samy zakon rychlejsim vozidlum umoznit toto auto kterymkoli pruhem objet. Samozrejme pokud je nektery pruh volny. A pokud vozidlo v levem najednou zacne zrychlovat, onomu zavodnikovi je do toho uplny houby, nebot nejde o predjizdeni!
    3. Soubezna jizda? Opet ji autorka textu ocitovala ze zakona a stejne si vyznam vylozila po svem. Ano. Pokud pojedou v obci na poloprazdne komunikaci o napr. trech pruzich tri vozidla vedle sebe, je v pripade dojezdu ctvrteho rychlejsiho vozidla povinen ten v levem pruhu rychlejsimu uvolnit cestu. Bezne se mi ale stava, ze napr. na Jizni spojce jedou tri souvisle zaplnene pruhy s rozumnymi (bezpecnymi) rozestupy. Ridici vozidel jsou si az na par jedincu vedomi, ze v takove situaci nic neuspechaji a jedou tech 60-70 km/h, co jim hustota provozu dovoli. Nekteri z nich si dokoce i uvedomi, ze jde prave o soubeznou jizdu. Jenze pak se najde tech par jedincu (krome jinych i damy v bilych SUV), kteri jedouce v levem pruhu tlaci se na vozidlo pred sebou a domahaji se uvolneni pruhu, protoze „je tam prece vosumdesatka a ve vedlejsim pruhu ma ten co zdrzuje misto“. Ze pred vozidlem, ktere jim takto prekazi, se tahne souvisla kolona, kam oko dohledne a ze v tu chvili nemaji narok vubec na nic, bohuzel ve sve aroganci nevidi a nechapou.

    Jestli si autorka clanku vyklada celkem jednoducha pravidla timto zpusobem, nechci ani vedet, jak by v jejim podani znely zasadnejsi pasaze zakona. Clanek si ukladam za ucelem pobaveni svych kolegu a instruktora autoskoly na pristim skoleni.

  4. Speciálně na Magistrále od Pankráce směrem z Prahy musím do levého pruhu vždy, protože český blbové nesledují značky a jako šneci tam jedou 50. Půlka z nich čumí do mobilu, to bude asi tím. Sledování značek je obecně pro český egoisty problém, stejně tak zpětného zrcátka. Na silnicích se prostě ukazuje česká mentalita – samej sobec.

  5. Anino přečti si nejdřív pořádně zákony a snaž se je pak následující 2-3 hod pochopit. Ani pak se je ale nepokoušej vykládat, radši si zajdi ke kadeřníkovi, nebo s kamarádkama na kafe. A pokud to máš dál, tak si radši vem taxi, auto nech doma. Přeji pěkný den.

  6. Hloupý článek, který jen v určitých jedincích podporuje stále intenzivnější agresivitu. Vozidlo jedoucí rychleji totiž nemůže být ten, kdo se rozhodl, že namísto 50 pojede 70 a namísto 80 třeba 110. K čemu by pak byl křehký konsenzus, v ČR snad záměrně neošetřený podobně jako v německém zákoně úvodním ustanovením zákona o PnPK, že řidiči jezdí podle pravidel, ale že totéž oprávněně očekávají i od ostatních účastníků silničního provozu. Vztáhnout uvedený paragraf na i na jízdu ve městě v prostředním pruhu už je vyloženě projev nějaké vážné duševní poruchy redaktorky.

  7. Ten pan redaktor asi neumí číst zákonné normy. Jednak není oprávněn zákon vykládat, tedy dávat rozumy, jak mají řidiči jezdit. To může vyložit jen soud. Avšak i z laického výkladu je zjevné, že zákaz použít levý jízdní pruh v obci řidičem není zakázáno. Je zde jen uvedena povinnost uvolnit tento pruh rychleji jedoucímu vozidlu ale jen v případě, že by rychleji jedoucí vozidlo nemohlo použít další jízdní pruhy. Cituji dikci zákona 361/2008 v platném znění, par 13…“Pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit; to neplatí, užívá-li řidič levého krajního jízdního pruhu k odbočování, otáčení nebo při souběžné jízdě“… Nadpis nad článkem je silně zavádějící a matoucí a zavání hoaxem.

  8. Když jedu v levém pruhu např. po Pražském okruhu 90km/h,kde se smí jet max. 80km/h tak se na každýho co mě problikává můžu vy….t,protože to je ten vyblikávač co chce porušit předpisy.Já jedu o 10km/h víc než se smí ,tak nevidím důvod proč bych takového piráta silnic měl ještě pouštět!!!

    1. Radek Matějček

      Takový mám nejradši… Nesmíte bránit rychleji jedoucím vozidlům v levém pruhu. O rychlosti se tam nic nepíše.

    2. Vážený pane, vy ale nejste oprávněn někoho vychovávat a nevíte, jestli ten za vámi veze ženu do porodnice, nebo jde někomu zachraňovat život! Proto jste povinen mu umožnit předjetí a následně můžete záznam ze své kamery předat policii, která došetří, jak to bylo.

      1. No to by nás už bylo tak o milion obyvatel víc, kdyby každý třeba i desátý , který se na mne lepí v levém pruhu Jižní spojky , vezl ženu do porodnice. Nemluvě o tom že za par desítek metru mu zazvoní mobil a on si telefonuje a podvědomě najednou jede a deset dvacet km/h pomaleji . Naopak rad takovým spechalkum uhnu do pravého který je volný a ještě tím pruhem jedu rychleji než on a před něj se zařadím ještě jednou přes prostřední pruh … plynulou jízdou … žádné mysicky.

      2. Najčastejší dôvod prečo sa niekto ponáhľa a lepí sa na pred sebou idúcich vodičov je ten, že si zle vyrátal potrebný čas a jednoducho neskoro vyrazil na cestu. A zo svojho stresu dostáva do stresu všetkých naokolo.
        Odvolávanie sa na to, že on má svoj dôvod pre náhlenie sa a má na to právo, je len jeho osobný názor. Kde je právo ostatných na ceste dostať sa do cieľa svojej cesty normálnym spôsobom?

    3. A jak víte, že ten člověk který Vás problikává, nedodržuje povolenou rychlost ? Třeba má jenom přesněji seřízený tachometr než Vy.

    4. Ty jsi ale kokůtek! Měl by jsi okamžitě vrátit papíry a začít jezdit MHD!…
      Ty tady nejsi od toho, aby si kohokoliv na silnici vychovával! Od toho tu máme policii! Přál bych ti, až ti půjde doopravdy o život, aby jsi na silnici potkal v levém pruhu stejného zmrda, jako jsi ty!…

      1. přesnē….. To vidim celej den ty davy lidí co si nepovolenou rychlostí v levém pruhu, drzým problikáváním apod. zachraňují život…
        Zajímavé, že jde v naprosté vētšinē o život zrovna lidem s dražšími, přemotorovanými vozy…😂🤣😂🤣
        Díky,…. Jsem se už dlouho takhle nezasmála,….

    5. Nikdy nevíte, proč dotyčný za Vámi chce porušovat předpisy o rychlosti. Ať ho třeba pokutuje Policie, já nemám povinnost někoho vychovávat, takže ho vždy pustím.

  9. Hezky se to píše, realita s pruhy je trochu „pestřejší“. Hledat pastičky na řidiče, jestli se něčeho nedopustili, aby se na ně dalo vystartovat s pokutovým blokem, to umí kdejakej …, ale co jiné „kapitoly“ silničního provozu? Pro srovnání:
    Třeba za špinavou SPZ může řidič dostat pokutu. Ale dostane snad někdo pokutu za špinavý návěstní tabule, který maj bejt ČERVENOBÍLÝ a ne hnědý (od bláta)??? Dostane někdo pokutu za to, že dopravní značka je více než půlkou schovaná za větvemi nějakého stromu? A co velikost textu s informací, v jaké době je jízdní pruh vyhrazen (např.5-řádkové texty na Praze 6)? A takhle by se dalo pokračovat. Buďto se vy mistři světa podívejte, v jakým stavu jsou značky na silnicích a uveďte to do pořádku, nebo nás nechte žít a pokutujte opravdu zjevná a hrubá porušení.

    1. Ale na značka která je špinavá nebo jinak poškozená je neplatná podle silničního zákona.

  10. Vladimír Veselý

    Ve městechm hlavně zěch větších se soubéžnými pruhy je ale často problém se značením směru, často přichází změna těsně před křižovatkou a řidič z pravého pruhu nemá šanci se zřadit do toho správného. Napřiklad pokud jso ve směru dva pruhy a těsně před křižovatkou se tozšíří bez na tři (vlevo, rovně, vpravo) bez včasného upozornění na svislých značkách. Rovněž značení cílů je dost zmatené, několik křižovatek projedete na jeden konkrétní cíl a najednou je tam uveden název jiného cíle a ten kam jedete zmizí. Pro řidiče, kteří nejsou místní je to katastrofa i v době navigací…V cizině jsem takový bordel snad nezažil.

  11. A ještě ten argument s jízdou do nemocnice to je tak směšný, jen to ukazuje jak jsi hloupá.
    Nic takového zákon nezná.
    A jestli člověk potřebuje jet do nemocnice protože mu hrozí nebezpečí tak od toho je tu první pomoc a sanitka.
    Takže především nejdřív zavolat sanitku, která je na místě po celé ČR do několika minut!
    Tím že si myslíte že to můžete brát do vlastních rukou jen ohrožuje ostatní, protože nemáte sirénu a světelnou houkačky.

    Takový jako vy by neměli vůbec řídit, sobecký řídící co si myslí že jim silnice patří a že jim každý kdo jede jinak než oni musí uskakovat, protože zrovna jedou oni
    Většinou když mne pak nebezpečné předvedou, tak je na první křižovatce dojedu a nejde jinde v pohodě předjedu, protože většinou absolutně nepoužívají mozek a cpou se tam kde je to jasné vidět, že je to zbytečně a většinou pak zůstávají zasekli v koloně protože si mysleli že druhý pruh jede rychleji :-)

  12. § 12

    Jízda v jízdních pruzích
    (1) Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.

    (2) V obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič motorového vozidla užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu; přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu.

  13. Tak to je gól. Prý že se může předjíždět zprava. Autor zapomněl zmínit, že zákon přímo říká, že se předjíždí vlevo (paragraf 17). Celý článek je smotáním útržků jednotlivých paragrafů, které se hodí do krámu a autor je očividně pouhý psavec lovící čtenáře a nikoliv odborník na tento zákon.
    A ta moudra v některých komentářích jsou vysvětlením, proč to na silnicích vypadá tak, jak to vypadá. Smutné…

    1. Předjíždět není totéž co jet v pravém pruhu rychleji než jede prostřední nebo levý pruh. Na D1 v úseku do Mirosovic užívám pravý pruh naprosto důsledně a z toho, ze jím jedu rychleji než to stádo v prostredním si nedělám hlavu . Ne neudělal jsem manévr kterým bych doslova předjížděl tyto jedince. Pouze dodržuju zákony , což piloti strojů od Chodova až k Mirošovicům důsledně jedoucí v husím pochodu maximálně tak 110 nedělají , jezdí se zásadně vpravo .

  14. Je jine když v obci je silnice s 2 a 3 pruhy…mnozi jedou zbytečně vtom pravem,pred kruhakem od Frydlantu do Mistku..kolona 600 m,v levem par aut jenom,možna 5 projede a ovce jedou pomalu v pravem,popojiždi už pobliž kruhaku 5km/h.a v levem nikdo 150 m pred kruhakem …idioti,nechapu to.V Ostrave kde jsou 3 pruhy tak jedu vpravo,jeli je plno,uprostřed,jeli je plno tak vlevo,otoršku rychleji a pak se opět zařadim vlevo do prostředniho..nebo jedu až dokonce-po semafor,tam už plati že krajni levy je jen pro odbočeni atd.Uprostřed mezi bodem A- a bodem B (třeba semafor,križovatka jedu kde chci ..vždy musim uhybat vpravo pry rychle jedoucim autem,sanytkou atd,jinak to je fuk kde jedu.To je tak a AMEN

  15. Za prve pro urychleni provozu se má jezdit přes město ve všech pruzich protože se tam vleze víc aut ,které mohou projet,chtěl bych vidět chytráky na Rudné v oOstravě nebo Porubské,oba pruhy plné a misto 80km jeli všichni včetně policajtu,protože je to dav aut a jak se do toho dostanete tak jedete ..jeli kolem 100km

  16. „Pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu !!!!!!!!!!!
    ….vidím sanitku, tak uhnu. Jinak do toho nikomu nic není..

    1. Aa, ozval se kochající se děda :) na takové brzdy vždy volám PČR, že mám podezření, že je dotyčný řidič opilý :)

      1. Á ozval se závodník co si koupil o pár grošů dražší motor a teď nám to bude dokazovat,…. 🤣😂🤣😂

  17. Právník MgA.

    České zákony předjíždění v obci při jízdě v pruzích ve směru jízdy ve městě neznají. Pokud se nacházím v levém pruhu a nemůže mě za mnou rychleji jedoucí vozidlo zprava podjet, musím uvolnit místo v levém pruhu. Kdy tato situace nastane?

    Zákon hovoří: pokud vpravo nikdo není, dělat to nemusím.

    Zákon hovoří: pokud jde o souběžnou jízdu (kolony), dělat to nemusím.

    Nabízí se otázka, kdy to dělat musím: když není provoz ještě není hustý tak, že všichni jedou stejně, ale zároveň už je natolik hustý, že v levém pruhu překážím, tedy bych nutil rychleji jedoucího neustále obtížně kličkovat.

    Žádná povinnost „jezdit vpravo“ ve městě při jízdě v pruzích, věta z článku, cit. „Je nutné se řídit tím, že v Česku se jezdí vpravo a tedy i ve městě, tam, kde je více jízdních pruhů v jednom směru, se jezdí vpravo.“, je naprostá nepravda a měla by z článku zmizet. Je nutné se řídit platnými zákony a ne domněnkami tohoto serveru.

  18. Dobrá ptákovina. V obci se jedná z 90% o následné odbočování nebo souběžnou jízdu. Je.to nepříjemné když někdo blokuje levý pruh a zejména jeli to notorický vychovávač. Můžeme si zanadávat ale to je vše. Pokud nepojede levým pruhem vozidlo na VRZ tak pruh neuvolní. Zaměřil bych se raději na nebezpečnější ,,manévry“. Lidi neumí odbočovat vpravo, vlevo, a vlevo v jednosměrce. Neumí se připojit na dálnici a neumí používat zadní světlo do mlhy. O směrovkách si myslí že mu shoří auto, použije-li je. Neví kde je mrtvý úhel v zrcátku u velkých NV. Např.

  19. Pojedu-li z nejakeho duvodu v obci v levem pruhu a stredni bude volny, muze rychle jedouci zavodnik pouzit tento volny pruh.
    Co na to pan „Clankopisec“?

    1. Proč neuzijete pravý pruh , když se zásadně jezdí již od okupace 1939 vpravo ? V obci neexistuje rychlý a pomalý pruh. Třeba na Jižní spojce , na Barrandovsky most se auta už za benzínku radí tak , ze ti co odbočují na Modrany jedou vpravo , uprostřed ti co pak pojedou ba Strakonickou a nebo nahoru na Barrandov a vlevo ti , co pokračují na Smíchov a do Dobŕisské . Pokud se povede na opačném konci za Lanovým mostem dodělat pokračování okruhu bude to totéž , vlevo pokračování do Strasnic , uprostřed a vpravo odbočení na Sterboholskou radiálu. Takže řidič který pojede pomaleji než napr já nebo vy, má právo jet tudy a dokonce má právo jet pomaleji , z důvodu přizpůsobení rychlosti stavu a povaze vozovky a svým okolnostem.

  20. Ing. Pavel Matas

    Zase vykládá zákon někdo, kdo mu vůbec nerozumí. Tento článek je blábol, kterému normálně inteligentní člověk v podstatě nerozumí, jen z něj má zamotanou hlavu a neví, jak se na komunikaci chovat.
    Obecně řečeno, pokud projedu celou obec/celé město v levém jízdním pruhu, nikomu nepřekážím, nikoho neomezím ani neohrozím, pak se nedopouštím žádného přestupku ve smyslu Zákona (č. 361/2000Sb.) a všichni mi mohou vlézt na záda, ne-li něco horšího. A uvedený zákon je špatný, protože si v mnoha ustanoveních protiřečí.

    1. mrtvý lev Cecil

      hlavně si nezapomenout napsat před jméno titul :DDDD ..to kdyby náhodou někdo nepoznal, jsi prudce inteligentní XD

  21. Levý jízdní pruh je pro odbočení doleva, střední pro jízdu rovně a pravý pro odbočení vpravo, pokud místní úprava nestanoví jinak. Takže pokud já odbočuji vlevo, nevidím jediný důvod, proč bych měl uhýbat rychle jedoucím vozům vyjme vozů s právem přednosti v jízdě. Je to stejné, jako by mě při odbočování vlevo na komunikaci s jedním pruhem chtěl nějaký trouba předjíždět

    1. Přečtěte si dobře zákon, nebo raději zkuste pochopit. Řidič odbočující vlevo, dává přednost protijedoucím vozidlům, a přitom NESMÍ OHROZIT ostatní účastníky silničního provozu. v praxi to znamená, že pokud budete odbočovat vlevo a dávat znamení o změně směru jízdy a bude vás přesto někdo předjíždět vpravo, nesmíte ho ohrozit. Takto mi to vysvětlil bývalý šéf dopravky.

      1. Nechci se vás dotknout a nebo šéfa dopravky, ale to co jste právě napsal je nesmysl.
        Zákon povoluje předjíždění pouze vlevo. Pokud jedou vozidla v jednom pruhu rychleji než v tom druhém, nepovažuje se to za předjíždění.
        Když se zařadím před křižovatkou na odbočování vlevo, tak také dávám znamení o změně směru jízdy. Přednost dávám pouze protijedoucím vozidlům a tramvajím v obou směrech jízdy.
        Při mém odbočování vlevo se těžko potkám s vozidlem, které jede vpravo ( snaží se mě podjet). Pokud je tam vozovka natolik úzká, že se tam ten dotyčný nevejde, měl by zastavit, ale bavíme se tu o jízdních pruzích ( šířka min. 3 m)

    2. I toto se stává. Pár takových mě už při odbočování doleva předjelo, protože levou směrovku (danou včas) pro samý spěch přehlédli. Že by všichni vezli rodičku do porodnice?

  22. „V obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič motorového vozidla užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu.“ – to je prostě zákon, to neokecáte. A mimochodem, povinnost uvolnit pruh se vztahuje jen na levý, na střední nikoliv.

    Pokud bych měl počítat s tím, že někdo pojede rychleji než povolenou rychlostí, tak to bych pak rovnou musel počítat s tím, že se někdo bude řídit v pásu pro opačný směr nebo že do mě řidič přede mnou jen tak z ničeho nic nacouvá – v tom případě mi také má být jedno, proč to dělá? Pravidla provozu jsou založená na tom, že se mohu spolehnout, že je budou dodržovat i ostatní. Že když já mám zelenou, nikdo nepojede napříč na červenou. Že se nikdo nevyřítí z jednosměrky v protisměru. Že nikdo nepojede vyšší rychlostí než je maximální povolená. Atd. Jak se chránit před těmi, kdo pravidla porušují, to je jiná otázka, ale nikdo po nás nemůže chtít, abychom jim to usnadňovali. Řidič, který jede na padesátce šedesátkou, porušuje pravidla úplně stejně jako ten, kdo vám z vedlejší bez rozhlédnutí vjede přímo před čumák.

    1. Může někoho vězte do nemocnice, třeba rodící ženu,nebo tvoji maminku které praskla Česká když zjistila co porodila!

      1. Aha, rozumím,… Takže ti co se v Praze na „Jižní“
        prohání v levém cca100km/h a víc a drze ostatní problikávají, troubí apod. vezou ženy do porodnice…
        Hm… takže patrnē nējaká mega populační exploze,…
        🤣😂🤣😂🤣😂

  23. vyhláška praví jasně-si povinen!!!! uvolnit pruh rychleji jedoucím vozidlum a nejsi!!! povinen zjištovat proč jede rychleji.

    1. Pan redaktor zde cituje odstavce silničního zákona a vyvozuje z nich nesprávné závěry. V obci na silnici o více pruzích mohu jet kterýmkoliv z nich. Levý jízdní pruh jsem povinnen uvolnit až teprve tehdy, když bráním rychleji jedoucímu vozidlu a to ještě za předpokladu, že není volný žádný jiný jízdní pruh v tomto směru. Další nesmysl je odstavec o bránění v předjíždění v obci na silnici o více pruzích, protože v obci se jízda různou rychlostí v různých jízdních pruzích nepovažuje za předjíždění, je tedy možné zrychlit i když ve vedlejším pruhu jede zatím rychleji jedoucí vozidlo.

  24. Jak může jet ve městě někdo rychleji,než 50km v hodině? V tom případě je úplně jedno,v kterém pruhu jedu

    1. Ale ty na silnici nejsi proto, abys řešil kdo a proč jede rychleji. Ani proto, abys jiné vychovával. Kdyby všichni dodržovali své povinnosti, starali se o sebe a měli alespoň elementární dávku slušnosti, jezdilo by se nám líp.

      1. Doufám, že když jedeš po hlavní, tak dáváš přednost všem z vedlejší, protože tu přece nejsi od toho, abys je vychovával. :-) Máš se přece starat o sebe a ne o to, jestli ten z vedlejší ví o tom, že ti má dát přednost.

      2. Já osobně se snažím neslušné řidiče vychovávat. Kam by dospěla společnost, která by se řídila heslem „co mě nepálí, nehasím“? V tom ostatním máte pravdu, ale mě když mě nějaký lump ohrožuje, tak na něho prostě zasvítím nebo mu ukážu prostředníček. A když jedu obcí padesátkou a najednou se za mnou přiřítí někdo, kdo jede sedmdesátkou, rozhodně svou rychlost nebudu tomuto řidiči přizpůsobovat. Samozřejmě, že ne při souběžné jízdě.

        1. Tak doufám že vás bude někdo vychovávat až bude ouvej buď vám bude Tec voda v bytě pojedete s někým do nemocnice atd. Takový jako vy bych bral řidičák na místě kde je 50 km jedou 45km podle tachometru takže 40 podle GPS aby nepřekročili rychlost a ještě brání tomu kdo spěchá a nezajímá je že neznají duvod. Zákon v krajní nouzi umožňuje překročení rychlosti a pokud vím jediné policie může vychovávat řidiče kuli rychlosti a ne vy a vám podobný

          1. Antikaterina

            Tak tohle je největší blonďatý.
            Kdo koho vychovává? Vy jste sobecká a sama do myslíte že jen vy máte právo říkat jak se má jezdit, tedy že zrovna vy si sobecky myslíte že porušovat předpisy je správný, tím že víte přesně že jedete 50 podle nějaké GPS a ten kdo jede o „pár“ km méně jede špatně.
            Sama jste vychovavač a ještě tu vykládala zákon podle sebe.
            Přesně tyhle p lidi jako ty za volantem nesnáším a ik když taky používám GPS a jedu např. 55-60 tak když se mi nalepí na kufr někdo jako ty a myslí si že kvůli němu pojedu ještě rychleji protože ti nestačí 57 ale chceš jet 58 tak zpomalují na tachometrovych 50.
            Přesně kvůli tomu že na prvním místě je bezpečnost a když se mi někdo nalepí ve městě 2 metry na kufr tak mě přímo ohrožuje na životě takže je logické že zpomalim.
            To znamená jestli si myslíte že tím toho před seberou budeš tlačit tak u mne to má přesně opačný efekt.

          1. Nastesti ještě stojí kolem silnic statné stromy, které zas vychovávají machry v rychlých autech. Také jezdí ještě pořad naložené Tatry v protisměru a dávají občas Darwinovy cenu těm co mají potřebu furt spěchat hlava nehlava, na těch fotkách z nehod často i ta ne-hlava.

          2. Jako, že bys do něj naboural a tedy si udělal škodu v řádu desítek tisíc :D
            Nebo vylezl ven a pak se ukázalo, že to není 89 letý stařík, ale mladík co má 2 metry a ty si zakřičíš a pak jako správněj sráýč zase zalezeš do auta :D

            Jj, přesně gerojové z netu jako ty v reálném životě jsou posrtaní až za ušima :D

      3. Kdyby všichni dodržovali své povinnosti a měli alespoň elementární dávku slušnosti, jak píšete, tak by neexistovali namachrovanci, co maj potřebu se prohánēt mēstem nepovolenou rychlostí a tēch pár jedinců, co dosud nepochopili systém a přednosti záchranné služby by do té porodnice každý rád pustil….
        Ale jak sám z provozu víte, tēch „odůvodnēnē “ spēchajících je tolik (navíc ze záhadných důvodů používají luxusnējší auta 😂), že netřeba důvod krajní nouze vůbec zmiňovat… Sranda nejvētší je že tyhle notorický závodníčky, kteří si myslej, že bez ohledu na značení vēdi nejlépe kolik km/h se to dá kde ozávodit a často se tudíž namotaj na nejbližší strom pak slušný človēk musí povinnē zachraňovat…
        Dřív ten pocit nadřazenosti začínal nēkde u tatínkovic audiny, dneska stačí kdejaký bazarový dvoulitr…

    2. Může, proč by nemohl. Na čtyřproudých komunikacích, kde jsou odděleny protisměrné pruhy je obecně povolena osmdesátka, pokud místní dopravní značení nepovoluje jinou rychlost.
      Leckde, kde je třeba průmyslová zóna, bývá sedmdesátka apod.

      1. Hmm, přesně jako redaktor, berete výjimku, aby jste ukázal obecnou platnost :D Obecná platnost je právě naopak jak píšete, platí 50, pokud neupraví dopravní značení jinak ;) Takže jste se zařadil vedle redaktora…

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru