Nové auto ztrácí značnou část své maloobchodní ceny v momentě, kdy opustí prodejnu. A i když je pravda, že hodnota vozidla se časem snižuje, u některých značek je tento trend výraznější. Aby dokázali určit, které značky ztrácejí svou hodnotu nejrychleji, odborníci z carVertical provedli mezi lety 2019 a 2022 studii a analyzovali přes 70 milionů datových jednotek napříč Evropou, Spojenými státy a Austrálií.
Nejvyšší hodnotou se může pyšnit Porsche
Porsche (-64,4 %), Jeep (-84,4 %) a MINI (-85,5 %) mají nejnižší amortizaci a po odečtení nejnižší tržní hodnoty auta od jeho původní ceny tak ztrácí nejméně na hodnotě. Porsche například ztrácí pouze 64,4 % své hodnoty, zatímco u Lexusů je to 89,9 %.
„Porsche vyrábí primárně sportovní vozy, ale jeho modely jsou dostatečně praktické pro každodenní jízdu. 911 je pravděpodobně jedním z nejznámějších automobilů v historii automobilového průmyslu a těší se obrovské oblibě. Není tedy divu, že poptávka převyšuje nabídku. Porsche jsou spolehlivá, odolná a mají nevšední vzhled, který přitahuje zákazníky,“ vysvětluje Matas Buzelis z CarVertical.
Mezi auta s vysokou zůstatkovou hodnotou se řadí také tradičnější značky jako Hyundai a Toyota. Tato vozidla jsou cenově dostupnější a obvykle lákají zákazníky nižšími náklady na údržbu, což zvyšuje jejich poptávku mezi zájemci o ojeté vozy.
Zatímco devalvace některých prémiových značek jako Jaguar, Land Rover a Lexus bývá častokrát nižší, neplatí to vždy.
Luxusní značky aut ztrácí na hodnotě rychleji než jejich levnější protějšky
Jak ukazuje graf, nejrychleji ztrácejí svou hodnotu značky Chrysler, Audi a SEAT. Vůbec nejhoršími čísly se „pyšní“ Chrysler, který ztratí časem až 96,8 % své tržní hodnoty (v průměru během 25 let). Při pohledu na graf je patrné, že prémiové značky jsou na tom ze všech automobilek nejhůře. Spotřebitelé milují Infiniti, BMW a Volvo, ale hodnota těchto vozů časem výrazně klesá.
Pro srovnání, vozy Toyota dosahují své nejnižší hodnoty po 19 letech, zatímco u BMW je to 21 let. Toyota přesto ztrácí přibližně 88,7 % své hodnoty, zatímco BMW až 93,8 %. Jaké faktory způsobují tyto rozdíly?
„BMW a další značky luxusních automobilů obvykle disponují funkcemi a technologickými vychytávkami, které nejsou pro zákazníky kupující ojeté vozy důležité. Pokud si můžete dovolit koupit nové BMW, Mercedes-Benz nebo Land Rover, pravděpodobně sáhnete po maximální výbavě. Zákazník, který hledá ojeté auto, dává před zbytečnými funkcemi přednost nižší ceně a nákladům na údržbu. Proto je ojetá Toyota v očích mnoha zákazníků lákavější než BMW,“ vysvětluje Buzelis.
Při prodeji svého vozu nebudou spokojení ani majitelé Audi, SEATu nebo Škody, protože u těchto značek dosahuje amortizace 96,2, 95,8 a potažmo 95 %.
Různé ojeté vozy dosahují své nejnižší hodnoty v různých stádiích
Podle výzkumníků z CarVertical je průměrný věk nejvíce amortizovaných vozidel 20–23 let. Různé značky automobilů však dosahují své nejnižší hodnoty v různých fázích.
Za Porsche a Mini dostanete zaplaceno nejméně po 15 letech provozu. Po překonání této mety začne jejich cena opět růst. Modely v dobré kondici kromě toho představují výbornou investici. Na opačné straně spektra se nacházejí Isuzu, Suzuki, Kia a Dacia, které po 30 letech ztrácí prakticky veškerou hodnotu.
Pokud je konkrétní model auta považován za vzácný, může jeho hodnota časem výrazně vzrůst. V 90. letech například BMW vyrobilo 891 kusů M5 E34 Touring. Dvacet z nich, vyrobených speciálně pro italský trh, automobilka pojmenovala Elekta. Tyto luxusní modely, poháněné 3,8litrovým motorem o výkonu 355 koní, vynikaly především netradiční úpravou laku a pozměněným interiérem. Najít dnes ojetou Elektu je jako hledat jehlu v kupce sena. Každý milovník automobilů, který by chtěl mít jedno z těchto upravených BMW ve své garáži, by si měl připravit minimálně 2 300 000 Kč.
Zatímco běžné auto pravděpodobně skončí na skládce za 20–30 let, Porsche nebo Jaguar se zdokumentovanou historií a servisní knížkou může časem získat na ceně.