mako-car-vossen-wheels_Mercedes_AMG-C63

Americký výrobce kol Vossen Wheels je v současnosti jedním z těch, kteří udávají směr. Jeho kola nabízejí nepřeberné množství extravagantních designů, ale i po léta oblíbené tvary s lehce moderním pojetím. V žádném případě se nedá říci, že by šlo o levné disky, jsou ale kvalitní. A dají se koupit i v České republice.

Pokud se v galerii podíváte na modrý Mercedes-AMG C 63 kupé, můžete si všimnout disků Vossen Forged ML-X3. Jde o kovaná kola, která si Martin Makovička ze společnosti MAKO CAR, jenž disky Vossen Wheels v České republice nabízí, objednal, aby je mohl předvádět zákazníkům. Sáhl po jednom z decentnějších designů.

Kromě samotného vzhledu si lze volit také spoustu dalších detailů, jako je stupeň konkávnosti disků (zjednodušeně jde o střed disku zasunutý oproti límci kola dovnitř): od nejmenšího, přes střední, který je na těchto kolech, až po velký. Nejde to však absolutně, bude také záležet na tom, na jaké auto disky budete chtít obout. Překážet totiž mohou brzdové třmeny anebo nebude v blatníkách dost místa. To ale výrobce bude vědět, protože v databázi má údaje o drtivé většině aut, na která se dají disky instalovat.

Přečtěte si také:  Exkluzivní Toyota Century dostala nová kola Vossen. Něco na nich ale nesedí

A jde spíše o větší a dražší auta, protože kola se prodávají pouze ve velikostech od 19 do 24 palců. Volba ET je pak čistě na vás, ale v MAKO CAR vám dokáží doporučit to správné, aby kola perfektně lícovala s blatníky, nelezla z nich ven anebo naopak nebyla příliš utopená.

Samozřejmostí je možnost volby laku či jiného provedení. Kola lze totiž buď klasicky zalakovat barevným lakem, případně zvolit leštěný nebo kartáčovaný povrch anebo různé kombinace. Na modrém AMG jde o kombinaci leštěného (strojově s keramickými kuličkami) a kartáčovaného (ručně) hliníku, který je zalakovaný bezbarvým lakem. Vypadá to parádně, speciálně naživo, kdy je vidět odhalený hliník. Taková sada kol s průměrem 20″ vás ale vyjde na 200 tisíc korun.

Nejde ale jen o design nebo provedení, ale také o to, že jde o kované disky. Ty jsou lehčí, ale také pevnější, než běžné lité disky. To se projeví nejen na vyšší agilnosti auta, protože se nemusí prát s tak velkou neodpruženou hmotou, ale i na tom, že si s nástrahami rozbitých českých silnic poradí lépe.

Vznikají z jednoho kusu válce slitiny hliníku a hořčíku a vyrábějí se postupným frézováním. Na celý postup výroby se můžete podívat v následujících videích. Pohled je to opravdu zajímavý. Mimochodem pokud byste chtěli vidět výrobu kompletně už od návrhu, projeďte si tento seznam videí celý.

Přečtěte si také:  Kia Stinger GT s koly Vossen Wheels vypadá fantasticky

Jakmile si vyberete design disku (je jich přibližně stovka), parametry jako průměr a šířku disku, ET a povrchovou úpravu, odesílá se objednávka do Vossen Wheels do Ameriky. Všechna kola se vyrábějí v továrně v Miami. Na hotovou sadu si počkáte něco přes měsíc, ale v současnosti je to o něco déle, protože v době největšího zásahu koronavirovou infekcí byla výroba disků pozastavena.

Přečtěte si také:  Bugatti Chirón dostalo nová kola, volba padla na Vossen Forged Wheels

Nicméně Vossen Wheels nově nabízejí i levnější kola, říká jim „hybridní“. Nejde o celokované disky Vossen Forged, ale kovaná jsou jen zčásti. Kvůli tomu sice nejsou tak lehká a pevná, ale jsou levnější. Stále jsou však lehčí a pevnější, než klasické lité disky. Jejich cena se pohybuje od 449 dolarů za kus, zatímco u těch kovaných je to od 1400 dolarů výše. A pak je tu ještě série Vossen x Work Series, která se vyrábějí v Japonsku, a jedno kolo stojí od 875 dolarů. Přesná cena se stanovit nedá, protože bude hodně záležet na finální konfiguraci kol.