Všichni ho máme v autě a všichni tak nějak podvědomě doufáme, že jej nikdy nezažijeme při práci. Řeč je o airbagu, který umí zachraňovat životy. Vždy ale k tomu musíme být připoutáni, a ne vždy se airbag při nehodě aktivuje.
Airbagy jsou v autě od toho, aby zmírnily náraz lidského těla do možných překážek, například do volantu, dveří nebo palubní desky. „Bylo prokázáno, že v případě čelního nárazu u vozidla vybaveného airbagy v kombinaci se zapnutými bezpečnostními pásy, dochází ke snížení počtu usmrcených řidičů o 25 % a cestujících o 15 %. Stejným způsobem dochází u obou kategorií ke snížení vážných poranění hrudníku o 65 % a poranění hlavy o 75 %,“ vysvětluje Besip.
To, jak se airbag nafukuje, určuje tvar vaku, jeho specifické balení a také typ pyropatrony. „Velké vaky, jako je ten před řidičem či spolujezdcem, se nafukují pomocí pyrotechnické patrony a vyvíječe plynu, při čemž se hořením rychle vyrobí velký objem plynu. Airbagy s rozdílnou konstrukcí, jako jsou hlavové, kolenní nebo středové, využívají patrony se stlačeným plynem a princip adiabatické expanze čili rozpínání plynu,“ popisuje Hana Cwierzová, specialistka z Technického vývoje Škoda Auto.
Hlava chráněná ze všech stran. V autě přibývají airbagy i mezi předními cestujícími
Záleží na nehodě
Neplatí ale, že se airbagy aktivují při úplně každé dopravní nehodě. Nepotkáte se s nimi zpravidla o drobných městských ťukanců, ale v konečném důsledku i u nich záleží na tom, kam střet dopadne. Zjednodušeně řečeno je důležitá detekce toho, kdy se má nebo nemá airbag nafouknout. „Detekci provádí různé senzory vozu, situaci vyhodnocuje řídicí jednotka. Ta následně rozhoduje o tom, které airbagy mají být aktivovány,“ vysvětluje další vývojářka, Klára Ševčíková. Celý tento proces je velmi rychlý. Od úvodní detekce k rozhodnutí řídicí jednotky uplyne několik milisekund, další desítky milisekund trvá plnění vzduchových polštářů. Třeba hlavový airbag je plný za 25 až 35 milisekund, airbag řidiče se nafoukne za 30 až 40 milisekund. V závislosti na typu kolize se ve voze mohou nafouknout různé airbagy či jejich kombinace.
Tisková mluvčí škodovky Michaela Sklenářová nám ale také vysvětlila, že na aktivaci airbagů má vliv mnoho faktorů. Jedním z nich je například i rychlost. „Z toho důvodu nelze stanovit jednu univerzálně platnou rychlost pro všechny situace, které mohou v reálném provozu nastat. Rozhodující je průběh zpomalení při nárazu. Tedy například i místo, kam síla nárazu směřuje nebo třeba deformace překážky, do níž vozidlo narazilo,“ vysvětlila Sklenářová.
Každá automobilka má tyto faktory stanovené jinak a zpravidla je najdete v návodu k obsluze vozidla. U škodovky například jde o lehké čelní a boční nárazy nebo zadní náraz, u některých modelů také převrácení vozidla. „Proto se lze v praxi setkat i s případy, kdy na první pohled významně poškozené auto nemá aktivované zádržné systémy,“ dodala Michaela Sklenářová.