SKODA_Enyaq_iV-centralni_airbag

Hlava chráněná ze všech stran. V autě přibývají airbagy i mezi předními cestujícími

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda - 9. 5. 2023


V oblasti ochrany posádky vozu se středový airbag stává nedílnou součástí nově vyvíjených modelů, automobily značky Škoda samozřejmě nevyjímaje. Jak středový airbag funguje? A k čemu je vlastně dobrý?

Nula. Žádný usmrcený účastník silničního provozu. Takový je cíl nadnárodní iniciativy Vision Zero, lobbující za zavádění co nejefektivnějších opatření, která vedou k bezpečnosti všech účastníků provozu. Ve stejném duchu zpřísňuje své požadavky také spotřebitelská organizace Euro NCAP, v jejíchž testech vozy značky Škoda dlouhodobě získávají nejvyšší pětihvězdičkové ocenění. Aby si automobilka svůj standard udržela, neustále zdokonaluje bezpečnostní prvky i ve svých vozech a přidává nové.

Jde přitom o aktivní systémy, které se pomocí kamer, radarů a senzorů snaží nehodě zabránit, ale i o pasivní prvky. Ty mají za úkol následky nehody minimalizovat prostřednictvím optimálně navržené karoserie a vyladěných zádržných systémů. K těm nově patří i středový airbag, který je k dispozici v nejnovější generaci modelu Octavia a patří do standardní výbavy vozů Enyaq iV a Enyaq Coupé iV.

„Vozy Škoda dlouhodobě patří mezi nejlépe hodnocené v testech Euro NCAP. Přispívají k tomu i precizně vyvinuté pasivní zádržné systémy, mezi které se řadí i středový airbag,“ vysvětluje Klára Ševčíková, která má vývoj tohoto airbagu ve Škoda Auto na starosti.

Středový airbag je umístěn v oblasti opěry sedačky řidiče. Uživatel takovou výbavu pozná podle látkového štítku s nápisem Airbag na boku opěry nad středovou konzolou. Nejvýraznější uplatnění najde tento prvek při bočních nárazech, kdy brání střetu hlav řidiče a spolujezdce.

Důkladně otestováno

Při vývoji středového airbagu se zohledňují různé pozice předních sedaček vůči sobě, ale také rozdílné typy lidských postav (při testech jde o figuríny). Před uvolněním do sériové výroby ověřují funkčnost tohoto prvku statické a dynamické zkoušky. Při statickém testování se musí airbag například správně rozbalovat ze sedačky v nízkých a vysokých teplotách.

Airbag také prochází programem simulace stárnutí materiálů, který trvá až 12 týdnů. Díl prochází testováním v klimakomoře při otřesech, velkých výkyvech teplot, v solné mlze nebo prachu. Dynamické zkoušky, takzvané crashe, přinášejí velmi přesnou a věrohodnou simulaci reálných situací při autonehodě. Airbag musí v těchto testech plnit svůj zádržný účinek. Následně se vyhodnocují různá kritéria, ke kterým patří třeba vykrytí oblasti potenciálního střetu hlav cestujících, biomechanické hodnoty naměřené na figurínách a v neposlední řadě včasné a korektní rozbalení vaku.

Jak funguje středový airbag

Pokud při nehodě řídicí jednotka vyhodnotí náraz z boku nebo kombinaci nárazů, je během několika milisekund aktivován společně s ostatními zádržnými systémy i středový airbag. Vak se rozbalí a naplní plynem do prostoru mezi přední sedačky a nad středovou konzolu. Jeho úkolem je zpomalit pohyb pasažérů proti sobě a do co největší míry zabránit přímému střetnutí jejich hlav a případně ramen. Pokud dojde ke kolizi na straně spolujezdce a ve voze je řidič sám, středový airbag pohyb těla řidiče ztlumí a zmírní zranění, která mohou nastat například v oblasti žeber, paží a ohybu krku.

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru