Dvanáctý ročník Africa Eco Race je u konce. Měl nejtěžší tratě, zúčastnilo se ho nejvíc závodníků a nejvíce z nich si zasloužilo stanout na břehu Růžového jezera. Na cílové rampě jediného opravdového maratonského závodu z Evropy do Dakaru. Tomáš Tomeček, závodník Promet/Czechoslovak Group Teamu, se při desáté účasti podeváté prosadil na stupně vítězů. Třetím místem svou bilanci úhledně srovnal do podoby 3-3-3. To vše za volantem závodní Tatry. Potřetí v řadě seděl v jejím kokpitu zcela sám, bez kopilota. V týmu měl dohromady pět Tater, vedle závodní a asistenční tři v úpravě balai.
Tomáš Tomeček je hrdý na možnost reprezentovat Českou republiku a ve světě připomínat tradici 123 let české automobilové značky Tatra. „S radostí jsme dojeli do cíle. Jsme tady, v senegalském Dakaru a to je super,“ raduje se Tomeček a s pokorou dodává: „Dopadlo to, jak mělo. Miklos Kovacs a Karoly Fazekas byli rychlejší a zaslouží si to. Třetí místo je opravdu super!“ Tomeček je opět jediným českým nebo slovenským závodníkem, který z dakarského závodu do vlasti doveze trofej za umístění na stupních vítězů.
Na start první etapy Africa Eco Race se v úterý 7. ledna 2020 postavilo 128 účastníků, kteří předtím na samém začátku ledna prošli povinnými přejímkami. Neuvěřitelných 115 jich v neděli 19. ledna dorazilo až k Růžovému jezeru. Mnozí potlučení, s kulhající technikou a mnoha hodinami penalizací. Ale dokázali to. Sen o Dakaru si naplno prožili a splnili.
Penalizacím se zcela vyhnula pouhá dvacítka účastníků. Tomeček byl mezi nimi. On i Tatra opět prokázali výdrž a kvalitu. Se zázemím, jaké má příborský pilot k dispozici, dosáhl maxima možného. „Letos to bylo o hodně náročnější, tratě byly z velké části nové. A byly krásné, pořadatelům se to hodně povedlo. Také konkurence byla dosud největší,“ hodnotí Tomeček a navazuje: „Děkujeme našim sponzorům za přízeň. A všem příznivcům za fandění.“
Závod se pro něj napřed nevyvíjel dobře. V první marocké etapě, která se netradičně konala v dubovém háji, bloudil a po zásahu větve musel opravovat vzduchovou hadici. Bylo z toho 11. místo ze 14 kamionů a hodinová ztráta. V dalších etapách se posouval pořadím kupředu, ač ho občas přibrzdily defekty. „Jestli si to správně pamatuji, tak v závodě jsem měl čtyři defekty. To není tak moc a je to logický následek větší náročnosti letošních tratí,“ přemítá český závodník. „Oranžové balai mělo dva defekty, ostatní Tatry žádný.“
V půlce závodu byl pátý. V píscích a dunách Mauritánie podnikl frontální útok a posunul se na třetí pozici, kterou udržel až do cíle. Nad jeho síly byly pouze dvě maďarské Scanie disponující přibližně tisícikoňovými motory. Ve dvou etapách obsadil druhou příčku, jednou byl třetí a čtyřikrát čtvrtý.
Tomáš Tomeček do senegalského Dakaru dojel poprvé v roce 1995 coby navigátor vítězné posádky Karla Lopraise. Od té doby vynechal jediný ročník, kdy místo vojny odpočítával dny na civilní službě. „Život ukáže, co bude dál. Vždycky se dá něco vymyslet,“ odbývá otázky, jestli bude pokračovat v současném modelu sólo závodníka v neelektronické Tatře 815 doprovázené týmovými kamiony balai, jež pracují ve službách pořadatele. Posléze přece jen naznačí: „V Africe jsem potkal dva velké vzory, šestasedmdesátiletého pana Esserse a ještě o dva roky staršího pana Sugawaru. A viděl jsem, co ve svém věku dokáží. Mně přitom bude teprve padesát,“ už zase hraje Tomečkovi na tváři úsměv. „Omlazuje mě rodina, děti,“ pokračuje závodník a externí zkušební pilot v továrně Tatra Trucks. „Z dřívějška mám za sebou nějaké těžší operace, ale nemám například sešroubované obratle jako Gerard de Rooy. Záda mě samozřejmě trochu bolí, v kamionech dostáváme hrozné rány. Ale to je tak všechno. Cítím se unavený, ale zdravý,“ uzavírá muž s přezdívkami Desert Master a Captain Solo.
Konečné výsledky AER 2020:
Kamiony:
- Kovács 50:22:04
- Fazekas (oba Maď./Scania) +3:36:17
- Tomeček (ČR/Tatra) +4:05:26
- Essers (Bel./Man) +6:30:22
- Elfrink (Niz./Mercedes) +8:00:59
- Van Velsen (Niz./Ginaf) +8:35:14
- Bouwens (Bel./Iveco) +19:42:26
- Hillewaere (Bel./Man) +44:15:09
- Van Groningen (Niz./Daf) +50:03:16
- Levickij (Rus./Gaz) +58:49:30
- Baran (Pol./Man) +71:13:16
- Chlebov (Rus./Gaz) +77:29:45
- D´Huster (Fr./Man) +112:05:32
Moto:
- Botturi (It./Yamaha) 48:47:30
- Ullevalseter (Nor./KTM) +03:59
- Poskitt (Brit./KTM) +51:56
- Lucci (It./Husqvarna) +55:32
- Benko (SR/KTM) +5:23:47
…
26. Zaťko (SR/KTM) +20:18:56
Auta/SxS:
- Martin (Fr./Mercedes-Benz) 49:15:11
- Fretin (Fr./Can-Am) +4:43:42
- Etienne (Fr./Can-Am) +6:26:17
Tradiční harmonogram Africa Eco Race 2020 obsahoval 12 etap a jeden volný den v západosaharské Dakhle. Trasa od první etapy 7. ledna vedla převážně dosud nevyužívanými částmi Maroka a Mauritánie, kde se poprvé dostala také do dříve dakarsky proslavené oblasti Tidjikja. Úspěšní závodníci absolvovali přibližně šest tisíc kilometrů, z toho asi čtyři tisíce v ostrém tempu a do cíle u Růžového jezera poblíž Dakaru dorazili v neděli 19. ledna.
Složení týmu:
Závodní Tatra 815: Tomáš Tomeček
Asistence: Pavel Kletenský, Mojmír Kuděla
Balai1: Petr Foltýn, Dominique Fauré (Fr.)
Balai2: Leopold Paďour, Ladislav Lála, Nicole Lahore (Fr.)
Balai3: Milan Křístek, Niels Hatzmann (Niz.)
Nejzajímavější je samozřejmě závodní vůz. Původní náklaďák Tatra 815, který si Tomeček hýčká již od roku 2005. Jedná se o mechanický, neelektronický soutěžní vůz, který pohání vzduchem chlazený dvanáctiválcový tatrovácký motor T3C-930. Má objem 19.000 cm³ a výkon 515 kW/700 koní. Základem podvozku je páteřový rám s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami, které jsou odpruženy vzduchovými vaky. Vůz je vybaven centrálním dohušťováním pneumatik s ovládáním z kabiny. Na každém kole pracuje dvojice tlumičů Reiger. Ty jediné neodpovídají původní koncepci a Tomeček jimi nahradil originální tlumiče až před čtyřmi lety.