Být mechanikem ŠKODA Motorsport je práce na plný úvazek – a ještě víc. Běžné dny tráví ruční stavbou a přípravou závodních vozů ŠKODA FABIA R5. Nejen pro tovární tým, ale především pro zákaznické týmy. Vždyť ŠKODA Motorsport již po celém světě prodala téměř tři stovky těchto vozů. Členové soutěžního týmu však kromě toho v minulém roce strávili celých 130 dnů v zahraničí na závodech WRC. Podstatnou část roku tak tráví daleko od domova. Navíc se na závodech střídají dlouhé úseky čekání s okamžiky extrémního stresu, což není pro každého.

„Je třeba být nejen manuálně zručný, ale také rychlý a pohotový. Při závodech prostě nelze vyměňovat brzdy 10 minut. Kromě fyzické kondice je hodně důležitá i psychická odolnost – schopnost zvládat stres a nepanikařit. Když je na autě víc práce než času, člověk se musí rychle rozhodnout, čemu se má smysl věnovat, a pružně se domlouvat s ostatními,“ vyjmenovává Václav Šváb, který je členem týmu ŠKODA Motorsport už osm let.

Historie a současnost ŠKODA Motorsport: zlatá Fabia R5 jako oslava titulu a zbrusu nové auto pro příští rok

Dobře sehraný orchestr

Při závodech má každý mechanik přiřazenou jednu čtvrtinu auta, kterou dokonale zná. Obvykle jí má na starosti v průběhu celé závodní sezóny: levou přední, pravou přední, levou zadní nebo pravou zadní. Zvládl by sice případně obsloužit i jinou část vozu, ale cílem je 100% výkon. Pozice u pravého předního kola například znamená odpovědnost za nápravu, tlumič, brzdy, spodní část motoru, blatník, dveře nebo sedadlo spolujezdce a další části interiéru. Pozorně se hlídají jakékoliv netěsnosti, např. zda se někde neobjevuje brzdová kapalina. Na všech šroubech jsou navíc značky, které prozradí sebemenší pohyb.

„Pokud jde o běžný servis, zůstává každý mechanik na své pozici. Pokud je ale potřeba větší oprava, musíme být flexibilní. Vzájemně si pomáháme a soustředíme se na to podstatné,“ popisuje Lukáš Krupka. Komplikované jsou zejména opravy karoserie po větších nehodách. Protože nebývá čas na sváření nebo řezání dílů, je třeba improvizovat a pokusit se díly v omezeném čase co nejlépe napasovat k sobě.

Pátým členem týmu mechaniků je takzvaný motorář, který se – jak název napovídá – soustředí na motor. Současně obvykle zastává roli šéfmechanika a dohlíží na souhru celého týmu. Průběžně ze seznamu odškrtává hotové úkoly a zjišťuje, zda někdo nepotřebuje pomoc. On sám dostává úkoly od hlavního technika, který je během závodu ve spojení s posádkou vozu. Pokud například jezdec během jízdy zaznamená velkou ránu, tým raději některé součásti preventivně vymění. V servisu není čas na složitá měření a hlavní je problémům předejít. Současně platí, že pokud je jezdec u týmu více sezón v řadě, mívá kolem sebe po celou dobu stejný tým mechaniků, který ho dobře zná.

Práce, kterou by nikdo neměnil

Všichni mechanici si pochvalují kvality, které na závodech v posledních letech ukázala ŠKODA FABIA R5. „To auto prostě funguje. Je odolné, není zbytečně složité a pro mě je radost na něm pracovat. Ve srovnání s jinými modely je to z pohledu mechanika velmi příjemné auto,“ popisuje Lukáš Brodský. A Lukáš Krupka jeho slova potvrzuje: „Vím, že pro spoustu mechaniků je srdcovkou FABIA S2000, ale na R5 se lépe pracuje a její zpracování je dál. Teď navíc přichází její nová verze a čekáme, že to bude ještě o něco lepší. No a ta další už se nejspíš bude opravovat sama a my se budeme jen koukat,“ směje se.

Zřejmě i proto nikdo z mechaniků neuvažuje o tom, že by svou neobyčejnou práci v dohledné době vyměnil za jinou. Ostatně auta a motorsport jsou pro ně zpravidla velkou vášní už od dětství. „Můj otec i můj strýc jezdili mistrovství republiky a doma se připravovalo závodní auto. Odmalička jsem kolem aut chodil a nakonec jsme s bratrem oba skončili právě tady. Nic jiného pro nás neexistuje,“ prohlašuje Filip Jaržabek.

I přes svou náročnost je tato práce pro mnohé splněným snem. „Jsme chlapi, takže milujeme auta a adrenalin. Na závodech mě ohromně baví soutěžní rivalita. Nejezdíme se předvádět, ale vyhrávat, a i my v servisu to prožíváme naplno,“ říká Václav Šváb. Právě možnost „být u toho“ je tou největší motivací. „Baví mě atmosféra závodů. Když jsem na ně koukal v televizi, nikdy by mě nenapadlo, že bych jednou mohl být součástí toho kolotoče. Navíc jsme parta, kamarádi,“ doplňuje Vladimír Šťastný.

Nejdramatičtější okamžiky loňské sezóny z pohledu mechaniků

Lukáš Krupka: Napínavá výměna těsnění turba (Rally Mexico)

„V Mexiku bylo pořádné vedro a i motor musel pracovat ve vyšších teplotách. Stává se pak, že těsnění turba prohoří. Auto ztrácí výkon a v nejhorším případě by mohlo i shořet, kdybychom to neřešili. Už podle zvuku motoru při příjezdu do servisu jsme slyšeli, že nejspíš bude potřeba turbo přetěsnit, a technikům to potvrdila data. Asi by ještě chvíli vydrželo, ale byli jsme teprve v polovině dne. Obvykle taková výměna trvá kolem pěti minut, jenže tentokrát se práce zkomplikovala a najednou to bylo třikrát tolik. Zahřáté šrouby se vzpříčily a nemohli jsme je dostat zpátky. Z banální věci bylo najednou drama. Byli jsme nervózní a nervozita člověku ubírá síly. Navíc jak jsem měl ruce dlouho nad hlavou, postupně se mi odkrvily a ztrácely cit. Byl jsem tak vyprahlý, že jsem nemohl ani mluvit, ale zvládli jsme to.“

Filip Jaržabek: Výměna převodovky za 10 minut (Barum Rally)

„Ráno za námi technici přišli s tím, že nejsou spokojení s prací převodovky a musíme jí vyměnit. Šlo přitom jen o 15minutový servis, což znamená přibližně 10 minut čistého času na práci. To opravdu není moc času – je třeba zvednout auto, sundat kryt motoru a nápravu, povolit hřeben řízení, motorář musí převodovku odšroubovat zvrchu, ven musí všechny šrouby a kabeláž. A pak se to všechno musí zase bezchybně připevnit zpátky. Bylo to docela hektické, ale museli jsme to stihnout. U rallye jsem už 10 let a za celou moji kariéru se nestalo, že bychom něco nestihli.“

Vladimír Šťastný: Ostře sledovaná oprava palivové soustavy (Rally Mexiko)

„Krátce před servisem bylo neplánovaně rozhodnuto, že musíme opravit palivovou soustavu. Problém je, že když se dělá cokoliv s palivem, nikdo další na autě z bezpečnostních důvodů nesmí pracovat. Je to tak přímo v pravidlech FIA. Zbylí mechanici se na auto můžou jenom dívat, případně podávají nástroje. Nesmí se používat ani elektrické nářadí, veškerá práce je manuální – člověk si nemůže nijak vypomoct a je to jen na jeho vlastní síle a rychlosti. Pod tlakem jsou ale i ostatní mechanici. Na autě musí každý z nich udělat spoustu věcí,  ale třeba 15 nebo 20 minut kolem něj může jen postávat a čekat, zatímco čas běží.“

Václav Šváb: Extrémní namáhání auta v Turecku (Rally Turkey)

„Náročnost turecké rallye byla mimořádná. Cesty byly opravdu hodně rozbité a auta dost trpěla. Byl to spíš tankodrom. V každém servise bylo auto víc opotřebované než na jakékoliv jiné rallye z celé sezóny. Zabrat dostával zejména podvozek, který schytával tvrdé rány od kamenů do ramen a celého zavěšení. V takové situaci je třeba velmi pečlivě koukat po sebemenších prasklinách a kontrolovat, zda se někde něco nepovolilo. Důležité je také poctivé čištění auta, aby nám nic zásadního neuniklo.“

Lukáš Brodský: Nečekaně komplikovaný servis (Rally Mexico)

„Kalle Rovanperä v Mexiku špatně dopadl po jednom skoku a auto dostalo tvrdý zásah kamenem přímo na lyžinu. Dokonce z toho praskla převodovka. Ta se pak musela vyměnit, stejně jako vana motoru, ale i tak to zpočátku v servisu nevypadalo úplně špatně. Jenže chvíli před koncem jsme zjistili, že kryt motoru nejde přidělat zpátky – nárazem byla mírně hnutá karoserie. V tu chvíli to byl docela stres. Mysleli jsme si, že už končíme, a najednou jsme museli řešit poměrně velký problém. Člověk pak jede jako robot, ale dokázali jsme to.”