Továrny Škody Auto jedou na plné obrátky. V roce 2018 dosáhly už na začátku října na metu jednoho milionu vyrobených vozů. Pro jednu výrobní linku v závodě v Mladé Boleslavi to znamená jedno vyrobené auto každou minutu. Za stejnou dobu se dá výrobní proces obhlédnout. Projeďte si spolu se dvěma závodními vozy Škoda Fabia R5 lisovnu, svařovnu, lakovnu, motorárnu i montážní halu.

Jak jste asi poznali, ve videu se neprohání opravdové rallyové speciály, ale jejich zmenšené modely. I ty ovšem dokáží závodit pěkně zostra. Autíčka mohou jezdit rychlostí i 100 kilometrů v hodině, je třeba často měnit pneumatiky nebo upravovat nastavování tlumičů pro různé situace. Více už v rozhovorech prozradí piloti vozů z videa Jan Viktora a Jakub Charvát.

Jan Viktorka

S modely aut tráví spoustu času kdejaký malý kluk. Jak se stane, že se to přehoupne až do fáze, kdy se tím dospělý muž uživí?

Motorsport mě přitahoval odmalička. Moje cesta k profesionálnímu závodění byla ale trochu složitější. V úplných začátcích mě hodně limitoval nedostatek financí a to až do takové míry, že jsem to na čas vzdal. Touha po závodění mě ale neopustila a tak jsem zvolil novou taktiku. Začal jsem aktivně oslovovat sponzory a teď už devátou sezonu působím ve zlínské stáji pana Samohýla.

Jak vypadaly vaše začátky a co vám pomáhá vyhrávat?

Když jsem začínal, obsazovali jsme na závodech 10. až 15. místa. Nyní se například v regionálních šampionátech dostáváme na první tři příčky. A co pomáhá vyhrávat? Je to vlastně kombinace zdokonalování techniky jízdy v průběhu závodů, klasické tréninky u tohoto sportu neexistují, a vývoje techniky u samotného modelu. Technické parametry vozu můžeme neustále ladit a vylepšovat stejně tak, jako se to děje u velkého závodního vozu. Obecně platí, že největší progres přináší počet najetých kilometrů.

Zmínil jste velká závodní auta. Je u rallye a soutěží RC modelů nějaká podobnost?

Ty závody jsou vlastně hodně podobné. Sice jezdíme s modely v poměru 1:10, nicméně se to hodně blíží velké rallye. Start a cíl je řízen fotobuňkou, je potřeba často měnit pneumatiky, seřizovat tlumiče a podobně. Samozřejmě z logiky věci nesedíme ve voze, takže za ním běháme a to je mnohdy fyzicky náročné. Třeba u kilometrové trati běžíme 7 nebo 8 minut.

Jak konkrétně tedy RC rallye probíhá? Jak velká je například účast na závodech a na jakých tratích a jakou rychlostí jezdíte?

Například na Mistrovství České republiky startuje 10 až 15 týmů, což čítá kolem 50 jezdců. Tratě jsou většinou utažené, což znamená, že jedna zatáčka navazuje na druhou. Není to tedy klasický okruh, je tam spousta prostoru pro myšky, skoky, vlny a horizonty. Co se týká povrchů, jezdíme na velmi rozmanitých terénech, jako je šotolina, antuka nebo štěrk a samozřejmě asfalt. Jezdí se systémem rallye, což znamená, že start a cíl jsou na jiném místě. Auta startují do rychlostní zkoušky vždy po jedné minutě. Délka rychlostní zkoušky dosahuje přes 1 000 metrů. Naše oblíbená kategorie je 4×4, jezdí se ale také šampionáty v kategorii s předním nebo zadním náhonem. Naše modely jezdí kolem 40 km/h a i když není problém do modelu namontovat motor, který zvládne rychlost až 100 km/h, my potřebujeme spíš výkon, než z vozu “vymáčknout” maximální rychlost.

Existuje předpoklad, že by závodník, který je úspěšný v RC rallye, mohl být potenciálně výtečným rallye pilotem?

Zkušenosti s RC rallye mohou mít určitě přínos i pro závodění ve velkých vozech. Víme totiž dobře, jak se vůz chová a jak jej případně uzpůsobit pro lepší výkony. A jak jsem zmiňoval v úvodu, i závody jsou hodně podobné. V každém případě, abych to zjistil, musel bych to sám vyzkoušet.

Jakub Charvát

Chtěl jste závodit s modely aut už jako chlapec?

Určitě ano. Nádech motorsportu mě provází, kam sahá moje paměť. Vlastně mě k němu přivedl děda, který jezdil motokros a později řídil motokáry. Abych ale mohl závodit, musel jsem se sám aktivně angažovat. Bohužel jsem neměl žádnou finanční podporu, tak jsem na svůj první model musel šetřit a v podstatě si ho sestavovat sám.

Takže si umíte vůz sestavit. Kde berete know-how?

Technika samotná mě hodně baví, navíc mám výhodu, že studuji strojařinu. Mnohé informace se snažím získat z odborných článků, které neustále studuji. To, co už umím, nebo se nově dočtu, můžu při úpravě závodního vozu aplikovat. I do budoucna se technice hodlám věnovat.

Vyrábíte si tedy i vlastní komponenty? Co všechno můžete u svého závodního modelu změnit nebo ovlivnit?

Právě jsem objevil výhody 3D tisku, takže menší komponenty, jako třeba kryty, si mohu vyrobit sám. Dnes už si dokonce modeluji spodní vanu. Jinak můžeme v rámci neustálého vylepšování jízdních vlastností modelu upravovat leccos. Lze třeba posunout motor tak, abychom změnili těžiště vozu. Taky můžete posouvat akumulátor, nastavovat tlumiče a podobně. I drobnosti mohou ve výsledku udělat velký progres. Samozřejmě musíme respektovat věci, které změnit nemůžeme, jako je třeba maximální šířka vozu 200 mm. Současně je nutné používat pouze sériové pneumatiky, motor musí mít elektrický pohon, a podobně.
Pneumatiky jsou v rallye hodně zásadní téma.

Jaké používáte vy na RC rallye?

Většinou je to 5 typů sad. Jedna je na asfalt, druhá na mokrý asfalt, dále pak pneumatiky na mokrou či suchou šotolinu a pak také na sníh.

Jaký typ baterie používáte a jaká je její dojezdová doba? Jak je to s životností samotného modelu?

Používáme Lithium polymerový akumulátor (Li-Po baterie) pro RC modely, kde se pohybujeme okolo 30-40 minut jízdy. Model může při vhodné údržbě vydržet i několik sezon, třeba i 5 let. S karosérií je to jiné, ty jsou většinou tak na jednu sezonu.

Máte nějaké vzory? Co vy a velké vozy?

Pro mě je velkým vzorem Jan Kopecký z týmu ŠKODA Motorsport a samozřejmě zmiňovaný dědeček, který je stále aktivním závodníkem. Co se týče velkých aut, určitě bych takovou zkušenost bral všemi deseti. Teď je pro mě lepší dělat na špičkové úrovni modely než rallye na úrovni amatérské.