Výkup ojetých vozů není jednoduchý proces a ne každé nabízené auto projde sítem. Autobazary ze sítě AURES Holdings dlouhodobě odmítají většinu vozidel, která jim zákazníci nabízejí k odkoupení. Podle aktuálních dat se jich do dalšího prodeje nedostane přibližně 65 %. Důvody bývají různé: od technických závad přes právní komplikace až po chybějící servisní historii.
Podle analýzy společnosti AURES Holdings, provozovatele sítí autobazarů AAA AUTO a Mototechna, projde výkupním procesem pouze zhruba 35 % vozů. Přibližně dvě třetiny automobilů jsou odmítnuty. Hlavními důvody toho, že auto nakonec nebude vykoupeno, jsou technické závady, vysoký počet najetých kilometrů, chybějící servisní historie nebo právní problémy, například exekuce.
„Asi 18 % vozidel vyřazujeme hned na začátku. Nejčastěji kvůli špatnému technickému stavu nebo nepořádku v dokumentech,“ vysvětluje generální ředitel AURES Holdings Petr Vaněček. Mezi časté důvody patří také skryté havárie, úniky oleje, koroze, poruchy emisních systémů nebo odstraněné filtry pevných částic.
TIP: Prověření ojetého auta před koupí
Ověřte si ojeté auto před koupí. Prověření pomocí VIN (čísla karoserie), ale také fyzické prověření vozidla (aktuálně se slevou 200 Kč): více zde
Největší český autobazar se přitom nespoléhá na seznamy nepřijatelných značek nebo modelů, které mají jiní prodejci, ale každé z nabízených aut k výkupu posuzuje individuálně. Zvýšenou pozornost však věnuje autům s vysokým výkonem, vysokým nájezdem nebo nejasnou historií vlastnictví. Součástí každého výkupu je technická prohlídka, při níž vyškolení pracovníci kontrolují přibližně 260 různých parametrů. Provádí se i zkušební jízda a diagnostika, v některých případech i konzultace s autorizovaným servisem.
Pozor při koupi ojetiny: Škoda, BMW a VW vedou v podvodech se stočenými kilometry
Prohlídka při výkupu v AAA AUTO zahrnuje důkladnou kontrolu na specializované dílně zkušenými mechaniky-výkupčími, kteří prověřují 260 parametrů. Do toho spadá například měření tloušťky laku, pečlivou kontrolu koroze na podvozku, manžet, poloos, úniku provozních kapalin z motoru a převodovky i diferenciálů, stavu komponentů brzdové soustavy, těsnost výfuku, stop po svařování či povolování šroubů na karoserii. „Následuje testovací jízda, vždy za přítomnosti klienta, načtení paměti závad v elektronické řídící jednotce, tedy diagnostika. V některých případech po dohodě se zákazníkem provádíme i kontrolu v autorizovaném servisu, například u sportovních modelů. Jako jedni z mála v bazarovém světě prověřujeme na válcích i funkčnost systému 4×4,“ přibližuje proces výkupu Vaněček.
Většina ojetých aut však touto prohlídkou nakonec neprojde. Důvodem je často také třeba podezření na úpravu stavu počítadla najetých kilometrů. Moderní auta ukládají tyto údaje do několika různých řídicích jednotek, což na jedné straně komplikuje kontrolu , ale na druhé straně pomáhá s odhalením této nelegální úpravy. AURES Holdings navíc k ověřování historie a stavu nabízených vozů k výkupu využívá služby jako Cebia nebo CarVertical. Podle Vaněčka se nicméně počet takto nelegálně upravených aut v posledních letech snižuje.
Problémem jsou i auta po vážných haváriích, která byla poškozena natolik, že je pojišťovny označily za neopravitelná. Tyto vozy se často dovážejí například z USA. AAA AUTO proto kontroluje i zahraniční databáze pojišťoven, kde jsou tyto případy evidovány.
Kontroluje se také, zda vozidlo nebylo vytopené. Zápach, zbytky písku nebo nadměrná koroze v interiéru mohou být signálem, že auto prošlo záplavou. Elektronické systémy u moderních vozů jsou na vodu zvlášť citlivé a oprava bývá finančně náročná.