Už řadu měsíců se Česko ve spolupráci s Itálií, ale i dalšími evropskými zeměmi snaží zvrátit povinnou elektromobilitu pro všechny evropské automobilky. Evropská komise po řadě jednání jak s členskými zeměmi, tak s výrobci aut ovšem rozhodla, že původní termín 2035 platí. Od tohoto roku budou tedy muset být nová osobní auta a lehká užitková auta s nulovými emisemi CO2. EU i kvůli tomu uvolní 1,8 miliardy eur (zhruba 45 miliard Kč) na vytvoření bezpečného a konkurenceschopného dodavatelského řetězce pro suroviny k výrobě baterií.
„Držíme se cílů pro rok 2035,“ řekl podle agentury Reuters na tiskové konferenci eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas. Evropská komise nicméně v pondělí navrhla úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří nebudou emisní cíle plnit. Automobilky by podle návrhu měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Česká vláda však hodlá usilovat o prodloužení tohoto období na pět let. „Budeme se držet dohodnutých emisních cílů, ale s pragmatickým a flexibilním přístupem. Naším společným cílem je mít v Evropě udržitelný, konkurenceschopný a inovativní automobilový průmysl, který bude prospěšný pro naše občany, ekonomiku i životní prostředí,“ uvedla v dnešní tiskové zprávě předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová.
Ursula von der Leyenová v posledních týdnech o situaci v automobilovém průmyslu jednala s představiteli automobilových podniků, odborů i ekologických organizací. „Chci, aby se náš evropský automobilový průmysl ujal vedení. Budeme podporovat domácí produkci, abychom se vyhnuli strategickým závislostem, zejména ve výrobě baterií,“ uvedla.
Je ale otázkou, zda všechny tyto podpory budou automobilovému průmyslu vůbec k něčemu. V posledních měsících se totiž potýká s velkými problémy, především se slabou poptávkou po elektromobilech, ale také rostoucí konkurencí v Číně. Problémy mohou udělat také cla, která zavádí americký prezident Donald Trump. Povinná „bezemisnost“ tak sice zní jako dobrý krok, ale pro automobilky a následně i zákazníky bude velmi drahá.
Přes všechny problémy je automobilový průmysl klíčovým evropským odvětvím, které tvoří sedm procent hrubého domácího produktu (HDP) Evropské unie. V celé EU v současnosti zaměstnává zhruba 13 milionů lidí. V Česku se podílí na HDP devíti procenty, tvoří 34 procent zpracovatelského průmyslu a 24 procent exportu. Přímo či nepřímo zaměstnává zhruba 500 000 lidí.