Reinkarnace značky Volha měla vypadat jako důkaz, že ruský automobilový průmysl po odchodu západních značek rychle najde náhradu. Jenže konec roku 2025 ukazuje spíš opak. To, co se loni slavnostně vystavovalo jako hotová věc, se do výroby nikdy nedostalo. A partner, na kterém celý plán stál, dal od projektu ruce pryč.
Velký návrat, který měl zaplnit prázdné továrny
Rusko už v roce 2023 oznámilo, že chce oživit svou tradiční značku Volha. Cíl byl zřejmý, chtělo zalepit díru po západních automobilkách, které se stáhly po válečném útoku Ruska na Ukrajinu, a současně využít továrny, jež po nich zůstaly.
Stejný princip se už ukázal na příkladu Moskviče, který začal vyrábět auta v bývalém moskevském závodě Renaultu. Podobně se mělo postupovat i ve fabrice GAZu v Nižním Novgorodu. Právě tam se před válkou montovaly v Rusku populární modely jako Škoda Octavia, Karoq či Rapid, ale také Volkswagen Polo.
Přečtěte si také:
Nejprve Changan: tři „nové“ Volhy a velké plány
Vyvinout nové auto je složité i pro velké automobilky, natož v situaci, ve které je ruský průmysl v posledních letech. Proto Volha sáhla po stejném receptu jako Moskvič, tedy vzít hotové čínské auto a přeznačkovat ho. Partnerem měla být automobilka Changan.
Na výstavě Digital Industry of Industrial Russia se v roce 2024 představily rovnou tři novinky. Sedan Volha C40 byl přeznačkovaný Changan Reaton Plus. SUV Volha K30 vycházelo z Oshanu X5 Plus a větší SUV Volha K40 bylo rebrandovaným Changanem UNI-Z. Této akci samozřejmě nechyběla ani politická kulisa. Vrcholní představitelé vlády měli ukázat, že ruský průmysl sankce zvládá, případně že mu dokonce „pomáhají“.
Dva roky zpoždění? Symbol ruského autoprůmyslu uvízl na mrtvém bodě
Při premiéře se prý tehdejší premiér Michail Mišustin rozčílil nad tím, že vedení automobilky ani nevyměnilo logo na volantu. V tu chvíli šlo hlavně o symbol a trapný detail. Dnes už je podstatnější něco jiného: je konec roku 2025 a na silnicích pořád žádné nové Volhy nejsou. Původní plán přitom počítal se spuštěním výroby už koncem roku 2024 a v roce 2025 se mluvilo dokonce o sto tisících autech.
Changan couvl, Volha musí hledat jinde
V polovině letošního roku se však v ruských médiích objevily signály, že tento projekt drhne. Později pak přišla klíčová zpráva, že Changan měl z projektu vycouvat. Bez něj se ovšem výroba modelů Volha C40, K30 a K40 fakticky rozpadá, protože právě na jeho základech měla auta stát.
Podle neoficiálních informací se Changan z Ruska nestáhl úplně. Měl jen dát přednost výrobě vlastních aut pod vlastní značkou, a to ve spolupráci s ruským Avtotorem v Kaliningradu, který tady montuje vozy z dovezených dílů. Výsledek je ale pro Volhu stejný. Modely, které se ukázaly na Digital Industry of Industrial Russia, se nejspíš staly minulostí dřív, než se vůbec rozběhla výroba.
To ovšem neznamená, že se myšlenka nové Volhy úplně ztratila. Jen se musela změnit.
Analytická agentura Avtostat totiž nedávno přinesla informaci o homologaci nových vozidel Volja, tentokrát s označením K50 a C50. Ani tentokrát ale samozřejmě nejde o vlastní vývoj. Základem Volhy K50 má být SUV Geely Monjaro s dvoulitrovým motorem a pohonem všech kol. Sedan C50 má vycházet z Geely Preface, opět s dvoulitrem pod kapotou.
Papírově to vypadá jako restart. Jenže homologace není totéž, co rozjetá výroba. A už vůbec ne záruka, že o nová „ruská auta“ bude mezi lidmi zájem. Ruský trh s auty se totiž prudce propadl, letos zhruba o 25 %. Může za to nejen samotná kupní síla obyvatelstva, ale také výrazné zdražení a další faktory.
Přečtěte si také:
Není v tom jen Volha
Problémy se netýkají jen Volhy. Výroba v bývalém závodě Toyoty v Petrohradu také stále nenaběhla, přestože se zde měla ve spolupráci s Chery montovat Lada Xcite. Valný úspěch nepřineslo ani výše zmiňované oživení Moskviče pomocí čínské společnosti JAC v bývalém moskevském závodě Renaultu. Velké plány na stotisícové série se ukázaly jako mimo realitu. V minulém roce se vyrobilo přibližně 30 tisíc Moskvičů, přičemž pro rentabilitu je potřebné, aby to bylo alespoň 40 tisíc kusů. Letos je situace ještě slabší. Moskvič měsíčně neprodává víc než 1200 aut.
V součtu to vytváří obraz, který je daleko od triumfálního návratu značek. Spíš připomíná snahu „něco“ vyrobit a udržet továrny v chodu, i kdyby to mělo znamenat jen další přeznačkované čínské modely…
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek







