Dálnice D4 má za sebou první rok provozu v rámci PPP Projektu a po 12 měsících se tak dá už konkrétněji mluvit o tom, jaké jsou zkušenosti.
V tomto případě jde o úplně první PPP projekt v České republice a během prvního roku dálnici využilo více než 5 milionů řidičů, kterým se znatelně zkrátila doba jízdy mezi Prahou a Pískem. Současně se část provozu odklonila z dříve zatížených průtahů obcí na silnici I/4, což má dopad na každodenní život místních.
První rok v číslech a v reálném provozu
To nejpodstatnější je jednoduché: lidé po dálnici D4 opravdu hodně jezdí. Více než 5 milionů řidičů za rok není jen statistika, ale potvrzení toho, že tahle trasa opravdu plní účel, pro který vznikla. Zrychlení cesty mezi Prahou a Pískem o zhruba 20 minut zároveň není detail, v součtu denních dojíždění a přeprav jde o významnou časovou úsporu.
Přečtěte si také:
Vedle dojezdového času se změnilo i okolí dálnice. Nová D4 odvedla dopravu z obcí, které dříve nesly tíhu intenzivního provozu na I/4. Úleva se neprojevuje jen na hluku a bezpečnosti, ale i na tom, jak se dá obcí vůbec projíždět a žít.
Za hladkým provozem stojí práce, která není na první pohled vidět. Provozní tým Via Salis Operations z dispečinku v Letech monitoruje od ledna 2025 nepřetržitě úsek D4 mezi Příbramí a Pískem a koordinuje případné nutné zásahy. Patří sem asistence řidičům, řešení incidentů, opravy i zimní údržba, tedy vše, co má udržet dálnici otevřenou a průjezdnou.

Právě v této souvislosti Via Salis uvádí, že za první rok provozu dosáhla dálnice více než 99% dostupnosti bez neplánovaného uzavření. Zmíněna je také pozitivní zpětná vazba řidičů na kvalitu poskytovaných služeb.
Co na to okolní obce?
Dopad na obce popisuje například starosta Milína Vladimír Vojáček. Podle jeho vyjádření se po dostavbě D4 „ustálil dopravní provoz v obci“, už tudy nejezdí tisíce aut denně jako v období výstavby, zároveň ale nezmizelo spojení s okolními obcemi, což považuje za důležité i pro místní služby a živnostníky. Zmiňuje také rekonstrukci nejdůležitější komunikace v průtahu obcí a fakt, že se ve spolupráci se stavebníky podařilo zvládnout složité období s dopravou vedenou přes Milín bez větších nehod.
Hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková k tomu dodává, že dopravní stavby během svého vzniku do života obcí vždy výrazně zasahují, v případě D4 ale od starostů i občanů slyšela chválu na komunikaci a na způsob řešení problémů v průběhu výstavby.
Přečtěte si také:
Připomněla také, že dálnice D4 získala titul Stavba roku Středočeského kraje 2025. Právě tady se přirozeně otevírá téma PPP. Dálnice byla dokončena společností VINCI Construction CZ o měsíc dříve, než původně stanovoval kontrakt, a po roce provozu má podle textu potvrzovat, že model PPP se neprojevuje jen při stavbě, ale i v dlouhodobém zajištění služby.
Generální ředitelka Via Salis Senka Jelenković k tomu uvedla: „Pozitivní první rok ukazuje sílu modelu PPP nejen při realizaci velkých infrastrukturních projektů, ale také při jejich efektivním dlouhodobém provozu ve prospěch řidičů a místních komunit.“
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek






