osram_led-zarovky-tma-svetla

Levné LEDky místo halogenů: cesta k lepšímu světlu, nebo k odebrání techničáku?

Autor: Petr Pilný - Zdroj: jalopnik.com, Policie ČR, BESIP - Foto: Osram - 1. 12. 2025


Od dob, kdy na kapotách veteránů poblikávaly roztomilé, ale spíš nebezpečné acetylenové lampy, se automobilová světla změnila k nepoznání. Po halogenových žárovkách přišly xenonové výbojky (HID) a dnes vládnou světlometům LED technologie, včetně LED Matrix světlometů. U většiny nových aut už jiná než LED světla prakticky nedostanete, halogeny z nabídky nových aut postupně vypadávají, xenony už v nabídce nejsou vůbec.

Papírově vypadají LED světlomety výborně. Potřebují méně energie než HID, přitom dokážou svítit velmi silným světelným tokem. Výhodou je také jejich životnost, protože originální LED moduly ve světlometech vydrží desítky tisíc hodin. Pokud ale odejdou, často se musí měnit celý světlomet.

Jenže praxe ukazuje, že technologie není sama o sobě zárukou kvalitního svícení. Testy amerického institutu IIHS například ukázaly, že i když zhruba tři čtvrtiny modelů ročníku 2023 mají v základu LED světlomety, v roce 2025 získala nejvyšší známku jen přibližně polovina nových aut. Hodnotilo se přitom jediné: jak dobře světlomety osvětlují vozovku. Neřešilo se, zda jde o halogen, HID nebo LED.

Rozhodující tedy není jen typ světelného zdroje, ale celé řešení světlometu – optika, nastavení, elektronika. U originálních LED světlometů od výrobce se dá obecně říci, že jde o velmi kvalitní a účinné řešení. Problémy začínají ve chvíli, kdy se řidič rozhodne dodatečně vylepšovat auto na vlastní pěst a instaluje si dodatečně nějaké levné LEDky.

Aftermarket LED žárovky: levná výměna, drahé následky

Fenomén LED žárovek je všude kolem. Řidiči často původní halogenové žárovky mění za moderní LEDky. Často jsou to ale levné LEDkové žárovky z čínských e-shopů. Tam se totiž ceny pohybují hluboko pod tím, co stojí značkové výrobky, které mají schválení pro provoz na pozemních komunikacích.

Když optiku rozhodí rozdíl v milimetru

Reflektorové světlomety jsou navrženy pro zdroj světla, který svítí prakticky do všech směrů. Halogen či HID mají vlákno nebo výboj umístěný v přesně dané poloze, a optika s tím velmi precizně počítá.

LEDky místo žárovek už nabízí i automobilky. Za pořádný balík vám je v servise vymění Kia

Aftermarketové LED žárovky ale používají čipy na několika malých ploškách a jejich světlo má jiný tvar i směrování. Stačí pak i malá odchylka polohy zdroje světla v řádu milimetrů a světelný kužel se úplně změní. Řidič má subjektivně pocit, že má „víc světla“, ale ve skutečnosti vznikají tmavá místa tam, kde by měl dobře vidět, a naopak ostré paprsky světla tam, které neřízeně míří do očí protijedoucích. Rozdíl jednoho milimetru tak může znamenat výrazné oslňování.

U projektorových světlometů (čočky) snáší optika LED zdroje o něco lépe, ale ani tam není vyhráno. LED žárovky mají elektroniku, která produkuje dost tepla, proto jsou doplněny masivními chladiči nebo ventilátory. Ty se však do prostoru světlometu často špatně vejdou a mohou komplikovat montáž i případné fungování světlometu.

Co na to předpisy a úřady

Na rizika nehomologovaných LED žárovek před časem upozornil i BESIP. Uvádí, že část řidičů nahrazuje sériové halogenové žárovky LED variantami, které sice svítí více, ale nemají schválení podle předpisu ECE. Takové výrobky nesmí být použity v žádné vnější aplikaci na voze, pokud se auto pohybuje na veřejných komunikacích. V krajním případě může jejich použití vést ke ztrátě technického průkazu i k problémům s pojistným plněním při nehodě.

V rámci celé EU jsou pro legální náhradu halogenových žárovek LED variantami schváleny pouze produkty značek Osram a Philips. Nabízejí LED verze běžných typů H7, H4 i dalších, ale stále ne pro všechna auta. Homologace probíhá vždy pro konkrétní model vozidla a typ světlometu.

Pokud si takové žárovky pro svoje auto pořídíte, nemusíte nic zapisovat do technického průkazu. Je však nutné na světlomety nalepit štítek s číslem schválení, který je vždy součástí balení. Policie podle něj při případné kontrole jednoduše pozná, že jde o legální řešení. Po montáži, kterou lze často zvládnout i svépomocí, je ovšem nezbytné nechat světlomety odborně seřídit tak, aby svítily tam, kam mají.

Jakákoliv jiná varianta LED žárovek, než jsou schválené produkty v konkrétní kombinaci s daným vozem, je na pozemních komunikacích v EU i v ČR považována za neschválené řešení. Kromě oslňování ostatních mohou takové žárovky zatěžovat i elektroinstalaci auta a způsobovat poruchy. Policie má navíc možnost poslat podezřelé vozidlo na mimořádnou technickou prohlídku. Tam může řidič o technickou způsobilost přijít až do doby, než bude závada odstraněna. Kontroly nejsou plošné, ale riziko rozhodně existuje.

Lze legálně vyměnit původní parkovací žárovky za LEDky?

Cena: když levná LED vyjde nejdráže

Dalším důvodem, proč řidiči sahají po neschválených LED žárovkách, je cena. Halogenovou žárovku pořídíte zhruba za 100 až 200 Kč za jednu. Aftermarketové neschválené LED žárovky z internetu mohou stát klidně i stejně, ale ty schválené se na českém trhu běžně pohybují okolo 3000 Kč za pár. Není tedy divu, že řada řidičů volí levnější, ale nehomologované řešení. Xenonové výbojky (HID) stojí obvykle od asi tisícovky do čtyř tisíc korun.

HID vs. LED: proč výbojky ještě nepatří do starého železa

Přestože LED technologie postupně přebírá prim, xenonové HID světlomety mají několik výrazných výhod. Jsou velmi jasné, mají dlouhý dosvit a umožňují volbu různých barevných teplot od teplejší žluté po studenější bílou. Na běžných silnicích však připadá v úvahu pouze bílá a žlutá, modré nebo fialové odstíny jsou za hranou zákona.

Z hlediska účinnosti jsou HID úspornější než halogeny a produkují méně tepla. Životností se sice nemohou s LEDkami měřit, ale oproti halogenům výrazně vedou, běžně vydrží až kolem 5000 hodin. Stále však platí, že jde o citlivější techniku, která vyžaduje kvalitní optiku a správné seřízení.

Co z toho plyne pro běžného řidiče

Celý příběh LED a HID světel se dá shrnout do několika praktických bodů:

  • originální LED světlomety z výroby patří ke špičce, pokud jde o účinnost, technologie i komfort
  • výměna halogenových žárovek za levné LED z neznámých zdrojů je technicky problematická a právně riziková
  • i v projektorových světlometech je nutné dbát na homologaci, prostor pro chlazení a následné seřízení
  • HID výbojky mají stále své místo v autech, která s nimi počítají už z výroby
  • v celé EU jsou jako legální náhrada halogenů LED žárovkami schváleny pouze produkty Osram a Philips, a to vždy jen pro konkrétní modely aut

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru