2025-bmw_z4_final_edition-1

BMW Z4 končí, matně černá Final Edition je poslední šancí na jeho koupi. U nás ale máme smůlu

Autor: Petr Pilný - Zdroj: BMW - Foto: BMW - 26. 11. 2025


BMW Z4 končí. Ikonický roadster dostane rozlučkovou edici, která se už nebude opakovat. Final Edition se stane poslední kapitolou v příběhu modelu, jehož historie sahá až do roku 2002. Výroba Z4 se definitivně zastaví v březnu 2026 a tento speciální model má být důstojným loučením.

Objednávky Final Edition začnou koncem ledna 2026 a poběží jen po omezený čas. Zájemci v České republice ale mají oficiálně smůlu, české zastoupení BMW tuto edici do své nabídky nezařadí.

Final Edition: matná černá, červené detaily a poslední šance

BMW Z4 Final Edition se na první pohled pozná. Karoserie může být lakovaná exkluzivní matnou černou barvou Frozen Black, která je vyhrazena pouze pro tuto edici. Zvýrazňuje linie roadsteru a zdůrazňuje jeho sportovní charakter. Kdo nechce matnou černou, může bez příplatku sáhnout i po jiných odstínech z běžné palety Z4, exkluzivita edice tím ale nezmizí.

Vzhled podporuje paket M Shadowline s leskle černými prvky, který je součástí všech vozů Final Edition. Za koly jsou vidět M sportovní brzdy s leskle červenými třmeny. Nejde jen o efekt, ale i o výkon, protože brzdy patří k výrazným technickým prvkům vozu.

Změny nejsou jen zvenku. Interiér pracuje s kontrastem tmavého prostředí a výrazných červených detailů. Červené prošívání spojuje palubní desku, středovou konzoli, obložení dveří i M sportovní sedadla čalouněná kombinací kůže Vernasca a Alcantary. Stejný motiv nese i M volant potažený Alcantarou s kontrastními švy. Prahové lišty se speciálním gravírováním pak připomínají, že nejde o běžnou verzi, ale o rozlučkovou edici.

Final Edition není vázaná na konkrétní motorizaci. Lze ji objednat ke všem verzím Z4, bez ohledu na zvolený typ převodovky.

Základ tvoří čtyřválcové BMW Z4 sDrive20i s výkonem 145 kW/197 koní, nad tím stojí také čtyřválcové BMW Z4 sDrive30i s výkonem 190 kW/258 koní a vrchol představuje BMW Z4 M40i. To má pod kapotou třílitrový řadový šestiválec se systémem M TwinPower Turbo s výkonem 250 kW/340 koní. Jde o nejvýkonnější provedení současné generace a v kombinaci s Final Edition také o symbolický vrchol celého modelového řady.

Samotný příplatek za Final Edition je stanoven na 4200 eur. Vyžaduje M sportovní paket. Ten je u verzí sDrive30i a M40i součástí standardní výbavy, takže se cena navyšuje pouze o částku za edici. U základního sDrive20i tomu tak není, takže zde Final Edition vyjde na 7400 eur, protože se k vozu zároveň přidává i M sportovní paket v hodnotě 3200 eur.

Jak se BMW Z4 zapsalo do historie

BMW Z4 nenavazuje na prázdno. Patří do dlouhé linie otevřených dvoumístných sportovních vozů značky, kterou tvoří mimo jiné modely BMW 328 Roadster, 507 nebo pozdější BMW Z8.

První generace Z4 dorazila na trh v roce 2002 jako přímý nástupce modelu Z3 z roku 1995. Interně nesla označení E85 a vyráběla se v americkém Spartanburgu v Jižní Karolíně. Dlouhá kapota, krátká záď a nízká silueta roadsteru dávaly jasně najevo sportovní zaměření.

Za volantem šlo o vůz, který stavěl na klasickém receptu: sedadla umístěná nízko a blízko zadní nápravy, motor vpředu, pohon zadních kol. Díky rozložení hmotnosti v poměru 50:50 a vysoké torzní tuhosti karoserie nabízela Z4 jízdní vlastnosti, které v segmentu kabrioletů a roadsterů patřily k etalonu. Vrcholem byl model BMW Z4 M Roadster se šestiválcem o výkonu 252 kW/340 koní převzatým z BMW M3. Na stovku zrychloval za 5,0 sekundy.

V prosinci 2008 přišla druhá generace, interně označovaná jako E89. Z4 zůstala dvoumístným roadsterem, ale přinesla zásadní konstrukční změnu. Plátěnou střechu nahradila dvoudílná elektrohydraulicky ovládaná pevná skládací střecha z hliníku. Byla součástí standardní výbavy a její otevření nebo zavření trvalo přibližně 20 sekund.

S nataženou střechou se z Z4 stalo sportovní kupé se slušnou dávkou komfortu, navíc s větším prostorem pro hlavu a lokty než u první generace. V interiéru se poprvé objevil systém BMW iDrive, který přiblížil roadster technologiím větších modelů značky.

Třetí, a současná generace debutovala v srpnu 2018 na prestižní přehlídce Pebble Beach v Kalifornii. BMW se vrátilo k látkové střeše, tentokrát ovládané elektricky. Design byl modernější, ale stále odkazoval na tradiční roadsterové proporce. Interiér se soustředil na řidiče, přidal moderní asistenční systémy, infotainment a široké možnosti konektivity.

Výjimečné místo v nabídce zaujala verze Z4 M40i s třílitrovým šestiválcem M TwinPower Turbo. Od roku 2024 je pro ni k dispozici i varianta Pure Impulse Edition s manuální převodovkou, což ocení řidiči, kteří chtějí mít nad autem co největší kontrolu. Právě na tuto generaci nyní navazuje Final Edition, která celý příběh Z4 symbolicky uzavírá.

Rozlučková edice tak není jen další speciální sérií v dlouhém seznamu limitovaných modelů. V případě BMW Z4 znamená konec jedné výrazné kapitoly v historii klasických otevřených sportovních vozů značky.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru