parkoviste-obchodni_centrum-pexels-mikebirdy-6584498

Adventní parkoviště jako minové pole. Data ukazují, kdy řidiči nejvíc bourají

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: pojmag.cz, Portál nehod - Foto: Mike Bird @ Pexels - 27. 11. 2025


Parkoviště před velkými obchodními centry se v závěru roku mění v zónu, kde už nejde jen o pohodlné stání, ale hlavně o nervy a pozornost. Auta objíždějí dokola stejné řady, řidiči si hlídají každé uvolněné místo a do toho mobil, děti na zadních sedačkách a seznam dárků v hlavě. Analýza Portálu nehod ukazuje, že právě na těchto místech se v předvánočním období odehrává téměř pětina všech nehod, které se během roku u nákupních center stanou.

Stačí krátký moment nepozornosti. Kufr plný balíků, vedle stojící auto pomalu couvá, z druhé strany se tlačí další vůz, který nechce propásnout jediné volné místo v řadě. Gesta, cuknutí vpřed a vzad a pak tlumené „bum“. Škoda možná jen kosmetická, ale nálada je pryč. Vánoce mají být časem klidu, statistiky však mluví o období, kdy se z parkovišť stává místo, kde se řidičským reflexům i trpělivosti dává pořádně zabrat.

Advent na parkovišti: auta, nervy a čísla z Portálu nehod

Portál nehod dlouhodobě sleduje situaci u patnácti velkých nákupních center v Česku. V analýze se objevují například Nový Smíchov, Westfield Chodov, Westfield Černý Most, Metropole Zličín či Obchodní centrum Letňany v Praze, dále Olympia Brno, Forum Nová Karolina v Ostravě, Galerie Šantovka v Olomouci, Forum Liberec, Forum Ústí nad Labem nebo Shopland Karlovy Vary.

U těchto center dojde v průměru k 335 nehodám za rok. Z toho 69 připadá na listopad a prosinec, tedy zhruba na pětinu všech ročních kolizí. Nejvýraznější podíl přinesl rok 2021, kdy se v předvánočním období odehrálo 23,9 % všech nehod. Podle Marka Sibala ze společnosti DataFriends, která Portál nehod provozuje, nejde o náhodu. Ke konci roku sílí provoz, přibývá stresu, únavy i pocitu, že je nutné vše stihnout včas. Pozornost řidičů se tak často více soustředí na nákupy než na volant.

Čísla ukazují jasný posun oproti klidnějším měsícům. V lednu tvoří nehody u obchodních center v průměru 7,5 % celoročního počtu. V listopadu a prosinci už je to téměř 10 %. To představuje nárůst přibližně o třetinu. Nejde přitom o ojedinělé výkyvy, ale o trend, který se v datech objevuje pravidelně.

Výrazně se mění i rozložení nehod během týdne. Zatímco celoročně připadá na pátek a sobotu zhruba 32 % nehod, v předvánoční době tento podíl stoupá na 44 %. Právě v těchto dnech parkoviště nejvíc praskají ve švech a řidiči se po práci nebo o volnu snaží dohnat všechno, co ještě nemají pořízené. Typická kritická hodina? Kolem jedenácté dopoledne, kdy je provoz na parkovištích nejhustší.

Nešikovnost, netrpělivost či problematická přednost zprava: až 90 procent řidičů zažilo nehodu na parkovišti

Marek Sibal upozorňuje, že svou roli hraje i roční období. Krátký den, horší počasí, zhoršená viditelnost a k tomu přeplněná parkoviště. V takovém prostředí stačí malé zaváhání a manévr, který by v létě proběhl bez problémů, končí ťukancem do nárazníku nebo do dveří sousedního auta.

Kde to drhne nejvíc a jaké chyby řidiči dělají

Při podrobnějším pohledu do statistik se ukazuje, že příčiny jsou během roku podobné, v závěru roku se ale jejich dopady násobí. Nesprávný způsob jízdy stojí za 86 % nehod, dalších 11 % připadá na nedání přednosti v jízdě. Typické jsou kolize při couvání, špatném otáčení a situace, kdy se řidič nevěnuje řízení. Na přeplněném parkovišti nebo v úzkých výjezdech stačí k problému velmi málo.

Klasickým rizikovým místem je vjezd a výjezd z parkoviště. Protíná se zde několik proudů aut, řidiči mění pruhy na poslední chvíli a snaží se rychle zařadit. V řadách zaparkovaných vozidel zase zůstávají pohozené nákupní vozíky, které zmenšují průjezdný prostor. Nejednou se také objeví auto, které se pokouší vměstnat do místa, kam by se obtížně vešlo i jízdní kolo.

Nejčastější chyby však souvisejí s couváním. Řidič chce rychle vyjet, v zrcátkách přehlédne přijíždějící auto nebo chodce za vozem. Výsledkem je promáčknutý plech, poškrábaný lak a škoda, která se snadno vyšplhá na desítky tisíc. V horším případě i zranění člověka, kterého v posledním okamžiku zakryl sloupek nebo jiné auto.

Ještě náročnější prostředí představují podzemní garáže. Světlo je horší, zrcadla opticky zkreslují vzdálenost, podlaha může klouzat a kolem svítí reklamy. I zkušený řidič může ztratit přehled. V období před Vánoci je takové prostředí doslova testem trpělivosti. Kdo si neudrží klid, snadno ztratí i koncentraci.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Rozdíly mezi jednotlivými městy nejsou zásadní. Ve všech sledovaných lokalitách se v předvánočních týdnech projevuje zvýšené riziko nehod i celkově nervóznější atmosféra. Dlouhodobě nejproblematičtějším místem je podle Portálu nehod Westfield Chodov. Leží u dálnice D1, má několik velkých krytých parkovišť a komplikovanější systém vjezdů a výjezdů. Řidiči často tápou, kudy odjet správným směrem, manévrují na poslední chvíli a vznikají kolize. V listopadu a prosinci se zde odehraje více než 26 % všech ročních nehod, což je nejvyšší podíl ze sledovaných center.

Nebezpečí na pražských silnicích: Drtivá většina nehod je dílem řidičů, přibývá i nehod způsobených dětmi

Výrazný podíl předvánočních nehod zaznamenává také Galerie Šantovka v Olomouci, kde se před koncem roku odehraje téměř čtvrtina všech ročních nehod, konkrétně 24,7 %. Příběh je podobný. Zesílený provoz, orientačně složitější prostředí a řidiči, kteří balancují mezi spěchem a únavou.

Zajímavý zlom přinesl rok 2020. Během pandemických omezení počet nehod u obchodních center klesl přibližně na polovinu. Jakmile se ale obchody znovu otevřely, statistiky se vrátily na původní úroveň a v dalších letech opět rostly. Data tak potvrzují, že hlavní roli nehraje technický stav vozidel ani počasí, ale především lidské chování a psychická zátěž.

Jak z parkoviště neudělat předvánoční horor

Paradoxně by nejvíce pomohlo to, co je k adventu tradičně připisováno. Klid a rozvaha. Portál nehod doporučuje hlavně nespěchat a nesnažit se zaparkovat za každou cenu co nejblíže vchodu. Často stačí přidat pár desítek kroků chůze a vybrat si místo, kde je více prostoru pro manévrování.

Zvláštní pozornost si zaslouží couvání. Vyplatí se využít parkovací kameru, senzory nebo požádat spolujezdce o pomoc při vyjíždění. Provoz na parkovišti je nepřehledný a spoléhání jen na zrcátka může být riskantní.

A pokud už kolona stojí, nervozita stoupá a někdo zbytečně troubí, existuje jednoduché pravidlo. Zapnout trpělivost, ne klakson. Ušetří se tím nejen lak na nárazníku, ale i řada zbytečných konfliktů, které k předvánoční pohodě rozhodně nepatří.

Nehody u vybraných obchodních center

Data jsou za období od 1. 11. 2014 do 31. 10. 2025, seřazeno podle podílu nehod v listopadu a prosinci.

Město

Obchodní centrum

Počet nehod celkem

Podíl nehod v listopadu a prosinci

Praha

Westfield Chodov

391

26,3 %

Olomouc

Galerie Šantovka

182

24,7 %

Praha

Letňany

259

21,2 %

Ostrava

Avion Shopping Park

292

19,9 %

Ostrava

Forum Nová Karolina

285

19,6 %

Karlovy Vary

Shopland Karlovy Vary

103

19,4 %

Praha

Galerie Butovice

121

19,0 %

Brno

Olympia Brno

256

18,8 %

Praha

Westfield Černý Most

334

18,6 %

Praha

Nový Smíchov

461

18,4 %

Ústí nad Labem

Forum

266

18,0 %

Praha

Metropole Zličín

327

18,0 %

Praha

HomePark Zličín

360

15,3 %

Liberec

Forum

177

15,3 %

Zlín

Čepkov

145

13,1 %

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru