Česko patří mezi země, kde se na kolo sedá skoro každý. Průzkumy pro iniciativu Dám respekt dlouhodobě ukazují, že na kole jezdí více než tři čtvrtiny dospělých. U středoškoláků je podíl ještě vyšší, dosahuje 84 procent. Přestože je kolo pro většinu lidí běžnou součástí života, mladí Češi popisují vztahy mezi cyklisty a řidiči jako čím dál nepřátelštější.
Zatímco v roce 2023 vnímalo vztahy mezi motoristy a cyklisty jako nepřátelské 52 procent dotázaných z běžné populace, aktuální data agentury Kantar ukazují výrazný nárůst u mladé generace. Nepřátelskou atmosféru na silnicích popisuje 67 procent středoškoláků a 72 procent mladých řidičů. Téměř polovině mladých řidičů, konkrétně 46 procentům, cyklisté na silnicích vysloveně vadí, zatímco v roce 2023 to u běžné populace bylo 35 procent.
Přečtěte si také:
„Na kole jezdí víc jak tři čtvrtiny Čechů, což je neuvěřitelné číslo. A mladí lidé sedají na kolo ještě častěji. O to víc nás musí zajímat, proč vnímají vztahy mezi cyklisty a motoristy jako boj,“ říká zakladatel iniciativy Dám respekt a desetinásobný účastník Tour de France Roman Kreuziger. Připomíná zároveň paradox, který z průzkumu vyplývá: většina mladých cyklistů zároveň řídí nebo brzy bude řídit auto, jde tedy o tytéž lidi v jiných rolích, jednou v sedle, jindy za volantem.
Každý rok je v Česku hlášeno přibližně čtyři tisíce nehod, v nichž figuruje i cyklista. Desítky z nich končí tragicky a jen za letošní letní prázdniny zemřelo na českých silnicích 14 cyklistů. Čísla ukazují, že pocit napětí na silnicích není jen otázkou subjektivního dojmu, ale má i velmi konkrétní následky.
Co mladé řidiče a cyklisty na silnicích nejvíc dráždí
Středoškoláci i mladí řidiči se v názoru na hlavní spouštěče agresivity shodují. Nejčastěji zmiňují nerespektování přednosti v jízdě, agresivní nebo impulzivní chování řidičů a nebezpečné předjíždění. Právě tyto situace podle nich nejrychleji promění běžnou jízdu v konflikt.
V Praze už jezdí miliony cyklistů. Nejčastěji je potkáte hlavně v Modřanech
Podobně jednotní jsou mladí lidé i v tom, co podle nich stojí za nepozorností účastníků provozu. Na prvním místě uvádějí únavu a nevyspání, následuje opilost a alkohol, jízda ve stresu nebo pod tlakem. Nejde tedy jen o „bezohledné řidiče“, ale často o kombinaci každodenního vyčerpání a špatných rozhodnutí.
Z průzkumu zároveň vyplývá, že mladí lidé nevěří v jednoduché represivní řešení. Pokuty a přísnější postihy považují za nejméně účinný nástroj, podobně jako dříve oslovená běžná populace. Jak letošní mladí respondenti, tak i ti z podobného průzkumu z roku 2023 se shodují, že klíčem k bezpečnějším silnicím je především lepší infrastruktura a výchova k vzájemnému respektu. Méně sankcí, více pochopení pravidel a ohleduplnosti.
Pravidla provozu, mezery ve znalostech a kde má smysl mladé oslovit
Nový výzkum zároveň ukazuje, že u středoškoláků a mladých řidičů existují výrazné mezery ve znalostech pravidel silničního provozu. Týká se to i situací, které mohou být pro cyklisty životně důležité.
Přečtěte si také:
Pouze asi pětina dotázaných správně odpověděla, že do takzvaného koridoru pro cyklisty mohou vjet i jiná vozidla, zatímco do vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty nesmí. Jen polovina respondentů věděla, že cyklistu je možné předjet i na plné čáře, pokud jsou splněny ostatní podmínky bezpečného předjíždění. Nejasno mají mladí lidé také v pravidlech pro jízdu dětí na chodníku nebo v otázce, kdy je povinné nosit cyklistickou přilbu.
Na druhé straně se většina středoškoláků i mladých řidičů orientuje v pravidle bezpečného odstupu při předjíždění. Vzdálenost minimálně 1,5 metru si správně vybavilo 70 % středoškoláků a 81 % mladých řidičů. Více než dvě třetiny mladých řidičů, konkrétně 70 %, a 67 % středoškoláků, kteří už jezdí autem, zároveň uvádějí, že při předjíždění cyklisty vždy používají směrová světla. I v prostředí, které sami popisují jako napjaté, tedy část pravidel berou vážně a snaží se je dodržovat.
Průzkum se zaměřil také na to, odkud mladí lidé o dopravě čerpají informace a kdo má šanci je přesvědčit ke změně chování. Tradiční média v tomto souboji podle zjištění propadají. Tištěné noviny by přiměly změnit chování jen asi dvě procenta středoškoláků. Hlavním zdrojem informací zůstávají sociální sítě, televizní reportáže a okruh rodiny a známých, mimořádně populární je YouTube.
Jak je to s cyklisty a jízdou na přechodu? Ministerstvo dopravy nám dalo jasné stanovisko
Právě rodina, přátelé a kolegové mají podle respondentů největší vliv na to, aby se mladí řidiči i středoškoláci nad svým chováním na silnici vůbec zamysleli. Relativně silný účinek mají i zdravotníci, kteří mluví o konkrétních příbězích z praxe, dopravní policisté nebo influenceři. Ukazuje se, že mladé lidi mnohem více než oficiální kampaně osloví osobní autority a srozumitelné příběhy sdílené v prostředí, kde tráví většinu času.
Na tato zjištění reaguje i iniciativa Dám respekt. V roce 2026 chystá celorepublikovou roadshow po středních školách a zároveň plánuje ještě intenzivnější působení na sociálních sítích. Její edukativní videa už podle autorů viděly miliony lidí a v plánu je navázat na dosavadní práci.
Přečtěte si také:
„Máme další cenné informace. V roce 2026 vyrážíme na roadshow po středních školách v celé České republice a ještě zesílíme aktivity na sociálních sítích. I kdyby se nám povedlo zachránit jeden lidský život nebo zdraví, stojí to za to,“ uzavírá Roman Kreuziger.
Iniciativu Dám respekt založili v roce 2019 Roman a Michaela Kreuzigerovi. Postupně se k nim přidaly známé osobnosti z různých oblastí. Společným cílem je snížit nehodovost zranitelných účastníků provozu a zvýšit ohleduplnost mezi cyklisty, motoristy i chodci. Projekt je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů, tedy z prostředků, které mají přispívat právě k prevenci vážných dopravních následků.
O průzkumu
Pátou vlnu výzkumu provedla agentura Kantar CZ pro iniciativu Dám respekt online metodou CASI v cyklistické sezóně 2025. Monitorovala dvě cílové skupiny: středoškoláky v ČR ve věku 16-29 let, kteří aktuálně studují střední školu se zakončením výučním listem nebo maturitou. Dále pak mladí řidiči v ČR, lidé ve věku 16-29 let, kteří jsou řidiči motorového vozidla (ať už osobního auta či motorky a nebo nákladního auta, autobusu apod.). Srovnávací data k běžné populaci pocházejí z výzkumu Kantar pro Dám respekt z roku 2023.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek









