tunel-blanka-tsk-praha

Ledy se pohnuly. Praha konečně vypíše tendr na průzkum pro dostavbu vnitřního okruhu

Autor: Radim Plachý - Zdroj: ČTK, Praha - Foto: TSK Praha - 19. 11. 2025


Dopravní situace v Praze a okolí je v posledních týdnech neúnosná a naplno se ukazuje, jak moc městu chybí kompletní vnější i vnitřní okruhy. Vnější okruh má starosti stát, ovšem ten vnitřní si může Praha řídit sama. A řidiči na něj čekají dlouhé roky. Nechceme to zakřiknout, ale vypadá to, že cesta ke kompletaci vnitřního okruhu se začíná pomalu otevírat.

Pražský magistrát vypíše tendr s předpokládanou hodnotou 2,47 miliardy korun s DPH na geotechnický průzkum pro plánovanou dostavbu městského okruhu. V úterý 18. listopadu to schválili městští radní. Průzkum se bude skládat především ze tří štol pro budoucí tunely Bílá skála, Jarovský a Malešický. V metropoli zbývá dokončit asi jedenáctikilometrovou část vnitřního okruhu mezi vyústěním tunelu Blanka v Pelc-Tyrolce a Štěrboholy včetně Libeňské spojky, která jej napojí na dálnici D8.

Zakázka bude podle radními schváleného dokumentu rozdělena na tři části. První se bude týkat úseku okruhu z Pelc-Tyrolky k libeňské křižovatce U Kříže a takzvané Libeňské spojky, která propojí Balabenku s D8 a uleví Zenklově ulici. Druhá část průzkumu se zaměří na úsek mezi Balabenkou a Českobrodskou a třetí na poslední část úsek od Českobrodské do Strašnic. Každá část veřejné zakázky bude hodnocena samostatně.

Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib uvedl, že průzkum bude de facto představovat nultou etapy dokončení Pražského okruhu, protože štoly budou v ose budoucích tunelů a bude je možné využít. „Stanou se součástí finální stavby,“ řekl. „Optimisticky předpokládáme, že práce začnou ve třetím čtvrtletí roku 2026,“ doplnil. Vzhledem k ceně zakázky o ní podle něj budou ještě tento čtvrtek hlasovat zastupitelé. Práce by měly trvat do roku 2030 a výdaje budou v letech 2026 až 2030 hrazeny z rozpočtu hlavního města, včetně využití finančních rezerv.

Ministerstvo ukázalo možnou podobu nového mostu Pražského okruhu. A řeklo, kdy bude hotov

Vedení Prahy nechalo v roce 2019 přepracovat původní projekt dostavby okruhu. Proti dřívějšku jsou v aktuálním plánu prodlouženy tunely z původních 4,2 kilometru na 8,5 kilometru. Současní radní města letos v září zadali původním projektantům z firem Satra, Mott MacDonald CZ, Pudis a Metroprojekt úpravy dokumentace na základě schválených změn a dopracování projektu pro vydání stavebního povolení. Poslední zveřejněný odhad nákladů dostavby je 113 miliard korun bez DPH, za poslední dva roky vzrostl asi o 20 miliard.

„Mezitím také vláda změnila legislativu a vyřadila okruh jako místní komunikaci ze seznamu staveb, u kterých je možné opakovaně prodlužovat posudek dopadu na životní prostředí EIA. Ten tak městu v roce 2027 definitivně vyprší, pokud neuspěje s plánem prosadit další změnu zákona. Pokud by se tak nestalo, musí magistrát získat do října 2027 alespoň nepravomocné povolení dostavby, jinak by musel získat nový posudek, což by trvalo roky,“ upřesňuje ČTK.

„Je to krok, který a pomůže zlepšit dopravní situaci v severovýchodní části Prahy. Nadále však zůstává podmínkou, že pro dokončení Městského okruhu bude muset Praha získat finanční příspěvek od státu, protože bez něj by město neutáhlo finančně tuto investici, která nepochybně nebude sloužit pouze obyvatelům hlavního města, “ doplňuje náměstek primátora Zdeněk Hřib. Jakmile bude jmenován nový ministr dopravy, členové rady města se za ním budou muset vypravit a potvrdit příspěvek na dostavbu městského okruhu dohodnutý s končícím ministrem Martinem Kupkou.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru