Tohle známe všichni. Prší, je šero, na dálnici se v levém pruhu blížíte k autu před sebou, ale to auto není moc vidět. Nesvítí. Nebo možná svítí, ale jen vpředu denním svícením. Stejné je to i v mlze, která nás posledních pár týdnů sužuje. Lidé buď nesvítí vůbec, případně na denní svícení, nebo naopak svítí mlhovkami v situacích, kdy to není potřeba. EU se ale rozhodla, že to bude řešit. Alespoň zčásti.
Je to paradox dnešní doby. Nová auta jsou plná aktivních i pasivních jízdních asistentů, radarů a kamer, ale v mlze nebo v dešti může být auto často i tak téměř neviditelné. Je to ale vždy kvůli jeho řidiči. Světla mají sice senzory a rozsvítí se sama, na což řidiči právě často spoléhají, ale senzory jsou nastaveny na světlo/tmu, nikoliv na dobrou nebo špatnou viditelnost kvůli mlze nebo dešti. To světelný senzor poznat nedokáže. Auto samo tak svítí pouze předním denním svícení.
Přečtěte si také:
Denní svícení má za úkol hlavně to, aby bylo auto přes den lépe vidět, ne na to, aby řidič lépe viděl na cestu. Proto jsou tato světla umístěna vpředu a jejich výkon je nižší než u potkávacích světel. Zezadu však vůz při aktivovaném denním svícení obvykle nesvítí vůbec. Přestože jsou výjimky a některé automobilky při denním svícení rozsvěcují i zadní světla.
Problém však začíná ve chvíli, kdy se zhorší počasí, ale nesetmí se. Světelný senzor totiž vyhodnotí, že je „pořád den“, takže auto nechá zapnuté pouze denní svícení, a zadní světla zůstanou vypnutá. Řidič nic neřeší, protože je zvyklý, že auto řeší všechno automaticky za něj. Jenže ostatní řidiči, zvláště ti za ním, to ale vidí jinak. V hustém dešti, sněžení, v mlze nebo při západu slunce vozidlo zezadu splývá s vozovkou a okolím.
Policie radí: Denní svícení v dešti nestačí a může být nebezpečné
Před časem ale přišla tichá, přesto docela zásadní změna z Bruselu. Evropská unie se rozhodla, že fenomén „neviditelných aut“ (svítících jen na přední denní svícení) omezí přímo v technických pravidlech pro nové typy vozidel.
Nová evropská regulace pro homologace nových aut se týká všech modelů, které získávají typové schválení po 22. září 2024. A o co jde? Pokud bude mít auto aktivované denní svícení, musí se v určitém rozsahu světelných podmínek automaticky rozsvítit nejen přední, ale nově právě i zadní obrysové světlomety.
Konkrétně jde o situace, kdy je intenzita okolního světla mezi 1000 a 7000 luxy. Do tohoto rozmezí spadá většina běžného denního počasí, včetně zamračené oblohy, deště nebo lehkého šera. Auto tak nebude svítit jen vpředu, ale konečně i vzadu.
Jakmile světlo klesne pod přibližně 1000 luxů, přebírají roli potkávací světla, která už zajišťují plnohodnotné osvětlení vozidla. Lhostejný řidič se stále nebude muset o nic starat, naopak získá větší jistotu, že jeho auto bude svítit „správně“ i bez toho, aby na to musel myslet.
Důležitým detailem je, že výrobci už nebudou moci nabízet režim, v němž by při denním svícení šla zadní světla vypnout. Logika systému musí být jednotná a závazná pro všechny nové homologace v EU.
Přečtěte si také:
Pro automobilky znamená nová regulace víc než jen změnu jedné položky v ceníku. Je potřeba upravit software světlometů, nastavit reakce senzorů a prověřit chování aut v různých světelných podmínkách. U některých modelů to může znamenat i dodatečné softwarové úpravy.
Nová pravidla se vztahují pouze na nové typy vozidel schválené po uvedeném datu. Auta, která získala homologaci dříve a už jsou v prodeji, mohou i nadále jezdit podle původních předpisů.
V Evropě se už objevují i návrhy na další zpřísnění. Mluví se například o tom, že po roce 2027 by se vůbec neměla prodávat auta, která umožní přes den jízdu s vypnutými zadními obrysovými světly. A to i při denním svícení.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek







