Na první pohled může CUPRA Leon VZ TCR působit jen jako další hatchback, ale ve skutečnosti jde novou nejvýkonnější verzi modelu Leon s pohonem předních kol, která se velmi otevřeně hlásí k závodnímu světu TCR. Půjde o limitovanou edici pouhých 499 kusů, která přímo navazuje na závodní vozy CUPRA Leon VZ TCR, které sbírají tituly na okruzích po celém světě.
Základem vozu je běžný Leon VZ s dvoulitrovým přeplňovaným benzinovým čtyřválcem TSI. Jeho výkon byl ovšem navýšen na 239 kW/325 koní a točivý moment vzrostl na 420 Nm. V kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG jde o historicky nejvýkonnější Leon s pohonem předních kol. Přenést sílu na asfalt a udržet přední kola pod kontrolou i při intenzivní akceleraci pomáhá integrovaná elektronicky řízená uzávěrka předního diferenciálu VAQ. Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 5,6 sekundy. Podle automobilky stojí Leon VZ TCR přesně na pomezí mezi silničním autem a závodním náčiním.
Přečtěte si také:
Podvozek byl naladěn s důrazem na přesnost. Adaptivní tlumiče DCC reagují v řádu milisekund a jejich chování lze přizpůsobit prostřednictvím plně konfigurovatelných jízdních režimů. Rychlost krotí brzdy Akebono se šestipístkovými třmeny vpředu, které zvládnou opakované intenzivní brzdění. Řízení má progresivní charakter a podporuje rychlé změny směru, což je přístup převzatý přímo ze závodních okruhů.
Celkový dojem dotváří zvuk. Výfuková soustava se čtyřmi koncovkami v měděném odstínu nevystupuje jen jako designový detail, ale vytváří výraznou zvukovou kulisu, která doprovází každé přidání plynu a podtrhuje charakter vozu.
Od titulu v TCR až k limitované edici
Závodní program CUPRA Leon VZ TCR není pouze marketingový slogan, ale má za sebou i spoustu velmi dobrých výsledků. V aktuální sezoně získaly tyto vozy tituly v šampionátech TCR Europe, TCR UK, TCR Mexico a TCR France. K tomu se přidalo vítězství hned v prvním závodě v čínském Ču-čou a výhry v americkém seriálu IMSA Michelin Pilot Challenge na okruzích Indianapolis a Road Atlanta.

Tyto výsledky potvrzují, že CUPRA je schopna s Leonem VZ TCR závodit a vyhrávat na různých kontinentech. Výkon, spolehlivost a technická vyspělost závodních speciálů jsou základem, ze kterého vychází i silniční verze. Leon VZ TCR tak není jen „autem inspirovaným motorsportem“. Vznikl z něj a nese jeho logiku i kompromisy.
Tomu odpovídá také interiér a technické řešení. Zadní sedadla jsou koncipována jako vyjímatelná, což umožňuje snížit hmotnost a přizpůsobit vůz čistě řidičskému nasazení. Mezi předními tlumiči se nachází příčná výztuha, v zadní části pak integrovaná síť pro bezpečné uložení věcí při dynamické jízdě.
Speciálně navržená kola z lehké slitiny byla vyvinuta přímo pro tento model. Nejde jen o vzhled, ale i o snížení neodpružené hmotnosti a lepší reakce podvozku. Široké pneumatiky o rozměru 245 mm zajišťují přilnavost při akceleraci i v rychlých zatáčkách. Přední skořepinová sedadla CUP se čtyřbodovými bezpečnostními pásy dávají najevo, že vůz počítá s použitím na závodních dnech nebo track-days. Exkluzivitu podtrhuje laserem vyryté pořadové číslo limitované edice na výplních dveří.
Přečtěte si také:
Zvenku vůz pozná i ten, kdo technickým detailům nevěnuje tolik pozornosti. Tento speciální CUPRA Leon VZ TCR dostal výrazný střešní spoiler, přepracované přední i zadní nárazníky, rozšířené boční prahy, výraznější difuzor a další aerodynamické prvky. Na kapotě je logo CUPRA v tmavém chromu, vnější zpětná zrcátka mají kryty z černého uhlíkového kompozitu a na zádi je decentní označení VZ TCR.
Zvláštní pozornost si zaslouží i boční grafika. V motorsportu má každé závodní auto vlastní „livery“, tedy polep jasnou vizuální identitu. CUPRA tuto tradici převedla na sériový vůz jako elegantní grafický prvek, který probíhá po bocích karoserie a připomíná dynamický tah štětcem. Nese stylizované logo CUPRA a zároveň symbolizuje pohyb a rychlost.
Počet 499 kusů není náhodný. Každý vyrobený Leon VZ TCR silniční edice symbolicky zastupuje jeden ze 499 závodních vozů Leon, které značka v minulých letech postavila. Celá série je tak poctou historii značky v motorsportu a shrnutím jejího příběhu výkonu, vášně a úspěchů.
Tento velmi speciální CUPRA Leon VZ TCR byl navržen a vyvinut v Barceloně, v sídle značky v Martorellu, kde bude také probíhat jeho výroba. Uvedení limitované edice na trh je plánováno na konec roku 2026.

Předkrm jménem CUPRA Leon VZ
Ještě před příchodem samotného vrcholu v podobě verze VZ TCR se objeví model CUPRA Leon VZ. Má sloužit jako první krok do nové éry velmi výkonných předokolek značky.
CUPRA Leon VZ bude mít stejný dvoulitrový motor s 239 kW/325 koňmi a 420 Nm, ale míří více na každodenní používání. Přesto i tak půjde o vůz, který si zachová výraznou stopu divize CUPRA Racing a má nabídnout „denní dávku“ řidičské zábavy bez nutnosti jezdit pravidelně na okruh.
Přečtěte si také:
Designově se bude Leon VZ od běžných verzí lišit méně. Noví majitelé se mohou těšit mimo jiné na čtyři koncovky výfuku v měděném odstínu, které naznačují příbuznost s ostřejší verzí. Výroba modelu Leon VZ bude omezena na 1500 kusů a jeho uvedení na trh je naplánováno na první čtvrtletí roku 2026.
Pro zájemce o maximální výkon a závodní charakter tak bude vrcholem Leon VZ TCR, pro ty, kteří chtějí kombinaci každodenní použitelnosti a velmi vysokého výkonu, je připraven Leon VZ. Oba modely dohromady ukazují, kam CUPRA posouvá svou představu o sportovním hatchbacku s pohonem předních kol.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned










