cupra-leon-vz-tcr

Nová CUPRA Leon VZ TCR: 325 koní, 499 kusů. Z hatchbacku je závodní zbraň na registračních značkách

Autor: Petr Pilný - Zdroj: CUPRA - Foto: CUPRA - 14. 11. 2025


Na první pohled může CUPRA Leon VZ TCR působit jen jako další hatchback, ale ve skutečnosti jde novou nejvýkonnější verzi modelu Leon s pohonem předních kol, která se velmi otevřeně hlásí k závodnímu světu TCR. Půjde o limitovanou edici pouhých 499 kusů, která přímo navazuje na závodní vozy CUPRA Leon VZ TCR, které sbírají tituly na okruzích po celém světě.

Základem vozu je běžný Leon VZ s dvoulitrovým přeplňovaným benzinovým čtyřválcem TSI. Jeho výkon byl ovšem navýšen na 239 kW/325 koní a točivý moment vzrostl na 420 Nm. V kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG jde o historicky nejvýkonnější Leon s pohonem předních kol. Přenést sílu na asfalt a udržet přední kola pod kontrolou i při intenzivní akceleraci pomáhá integrovaná elektronicky řízená uzávěrka předního diferenciálu VAQ. Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 5,6 sekundy. Podle automobilky stojí Leon VZ TCR přesně na pomezí mezi silničním autem a závodním náčiním.

Podvozek byl naladěn s důrazem na přesnost. Adaptivní tlumiče DCC reagují v řádu milisekund a jejich chování lze přizpůsobit prostřednictvím plně konfigurovatelných jízdních režimů. Rychlost krotí brzdy Akebono se šestipístkovými třmeny vpředu, které zvládnou opakované intenzivní brzdění. Řízení má progresivní charakter a podporuje rychlé změny směru, což je přístup převzatý přímo ze závodních okruhů.

Celkový dojem dotváří zvuk. Výfuková soustava se čtyřmi koncovkami v měděném odstínu nevystupuje jen jako designový detail, ale vytváří výraznou zvukovou kulisu, která doprovází každé přidání plynu a podtrhuje charakter vozu.

Od titulu v TCR až k limitované edici

Závodní program CUPRA Leon VZ TCR není pouze marketingový slogan, ale má za sebou i spoustu velmi dobrých výsledků. V aktuální sezoně získaly tyto vozy tituly v šampionátech TCR Europe, TCR UK, TCR Mexico a TCR France. K tomu se přidalo vítězství hned v prvním závodě v čínském Ču-čou a výhry v americkém seriálu IMSA Michelin Pilot Challenge na okruzích Indianapolis a Road Atlanta.

CUPRA-Leon-VZ-TCR-serie-a-zavodni-auto

Tyto výsledky potvrzují, že CUPRA je schopna s Leonem VZ TCR závodit a vyhrávat na různých kontinentech. Výkon, spolehlivost a technická vyspělost závodních speciálů jsou základem, ze kterého vychází i silniční verze. Leon VZ TCR tak není jen „autem inspirovaným motorsportem“. Vznikl z něj a nese jeho logiku i kompromisy.

Tomu odpovídá také interiér a technické řešení. Zadní sedadla jsou koncipována jako vyjímatelná, což umožňuje snížit hmotnost a přizpůsobit vůz čistě řidičskému nasazení. Mezi předními tlumiči se nachází příčná výztuha, v zadní části pak integrovaná síť pro bezpečné uložení věcí při dynamické jízdě.

Speciálně navržená kola z lehké slitiny byla vyvinuta přímo pro tento model. Nejde jen o vzhled, ale i o snížení neodpružené hmotnosti a lepší reakce podvozku. Široké pneumatiky o rozměru 245 mm zajišťují přilnavost při akceleraci i v rychlých zatáčkách. Přední skořepinová sedadla CUP se čtyřbodovými bezpečnostními pásy dávají najevo, že vůz počítá s použitím na závodních dnech nebo track-days. Exkluzivitu podtrhuje laserem vyryté pořadové číslo limitované edice na výplních dveří.

Zvenku vůz pozná i ten, kdo technickým detailům nevěnuje tolik pozornosti. Tento speciální CUPRA Leon VZ TCR dostal výrazný střešní spoiler, přepracované přední i zadní nárazníky, rozšířené boční prahy, výraznější difuzor a další aerodynamické prvky. Na kapotě je logo CUPRA v tmavém chromu, vnější zpětná zrcátka mají kryty z černého uhlíkového kompozitu a na zádi je decentní označení VZ TCR.

Zvláštní pozornost si zaslouží i boční grafika. V motorsportu má každé závodní auto vlastní „livery“, tedy polep jasnou vizuální identitu. CUPRA tuto tradici převedla na sériový vůz jako elegantní grafický prvek, který probíhá po bocích karoserie a připomíná dynamický tah štětcem. Nese stylizované logo CUPRA a zároveň symbolizuje pohyb a rychlost.

Počet 499 kusů není náhodný. Každý vyrobený Leon VZ TCR silniční edice symbolicky zastupuje jeden ze 499 závodních vozů Leon, které značka v minulých letech postavila. Celá série je tak poctou historii značky v motorsportu a shrnutím jejího příběhu výkonu, vášně a úspěchů.

Tento velmi speciální CUPRA Leon VZ TCR byl navržen a vyvinut v Barceloně, v sídle značky v Martorellu, kde bude také probíhat jeho výroba. Uvedení limitované edice na trh je plánováno na konec roku 2026.

CUPRA-Leon-VZ-TCR-serie-a-zavodni-auto-2

Předkrm jménem CUPRA Leon VZ

Ještě před příchodem samotného vrcholu v podobě verze VZ TCR se objeví model CUPRA Leon VZ. Má sloužit jako první krok do nové éry velmi výkonných předokolek značky.

CUPRA Leon VZ bude mít stejný dvoulitrový motor s 239 kW/325 koňmi a 420 Nm, ale míří více na každodenní používání. Přesto i tak půjde o vůz, který si zachová výraznou stopu divize CUPRA Racing a má nabídnout „denní dávku“ řidičské zábavy bez nutnosti jezdit pravidelně na okruh.

Designově se bude Leon VZ od běžných verzí lišit méně. Noví majitelé se mohou těšit mimo jiné na čtyři koncovky výfuku v měděném odstínu, které naznačují příbuznost s ostřejší verzí. Výroba modelu Leon VZ bude omezena na 1500 kusů a jeho uvedení na trh je naplánováno na první čtvrtletí roku 2026.

Pro zájemce o maximální výkon a závodní charakter tak bude vrcholem Leon VZ TCR, pro ty, kteří chtějí kombinaci každodenní použitelnosti a velmi vysokého výkonu, je připraven Leon VZ. Oba modely dohromady ukazují, kam CUPRA posouvá svou představu o sportovním hatchbacku s pohonem předních kol.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru