Evropský šampion v rallye Miko Marczyk tráví v autě opravdu hodně času. Závodní tempo „v práci“ ale umí v soukromí vyměnit za klid a soustředění. Potvrdil to obdivuhodným rekordem, když se sériovou Škodou Superb čtvrté generace ujel na jedinou nádrž 2831 kilometrů. Průměrná spotřeba vyšla na 2,61 litru nafty na 100 kilometrů, tedy hluboko pod oficiálním údajem 4,8 l/100 km, která je uváděna u použité konfigurace. Trasa vedla z Polska až do pařížského Disneylandu a zpět, bez mimořádných zásahů do techniky vozu a s důrazem na plynulost.
K takovému nápadu se Miko Marczyk propracoval už dřív, když s přáteli zkoušeli, jak úsporně lze jezdit v běžném provozu. Pro rekord nakonec zvolil liftback Škoda Superb 2.0 TDI o výkonu 110 kW, s pohonem předních kol a s převodovkou DSG. Důvod byl prostý: velká 66litrová nádrž, dobrá aerodynamika a hmotnost 1590 kilogramů, což na vůz této třídy není vůbec špatné. Kola ponechal základní 16palcová, jen obul úplně nové pneumatiky s nízkým valivým odporem. „Přišel jsem na to, že není dobré vyrážet s úplně novými pneumatikami. Je vhodné je trochu ojet, pak je spotřeba mírně nižší,“ popisuje Marczyk.
Přečtěte si také:
Co rozhoduje: příprava, trpělivost a detaily
Ačkoliv auto zůstalo takřka sériové, jedna drobnost byla přeci jen upravena. Na auto putovaly pružiny z verze Sportline, které snižují podvozek zhruba o 15 milimetrů, aby ještě více vylepšil aerodynamiku, proudění vzduchu kolem karoserie. Než se do pokusu pustil, strávil se svým Superbem několik měsíců. Vůz převzal v listopadu 2024 a do března 2025 najezdil přibližně 20 tisíc kilometrů, aby se s ním dokonale sžil.
Během rekordní jízdy se držel jízdy rychlostí okolo 80 km/h, využíval režim Eco a dbal na co nejplynulejší zrychlování i brzdění motorem. Dodržoval bezpečný odstup, nejel „v závěsu“, přesto dokázal využít okamžiků, kdy vítr nebo provoz přinesly aerodynamickou výhodu. Ve Francii se mu na jednom dvousetkilometrovém úseku s větrem do zad dařilo stlačit okamžitou spotřebu až ke 2,2 l/100 km. Naopak v Německu ho noční teploty kolem jednoho stupně a dlouhá stoupání nutila pracovat s plynovým pedálem ještě jemněji, aby byl schopen dodržet stanovený plán.

Při cestě měl k dispozici doprovodný vůz, jehož posádka jela vždy dva až tři kilometry vpředu a informovala ho o detailech trasy. „Šlo i o zdánlivé drobnosti, třeba že se dálnice k mýtnici mírně svažuje, což mi pomohlo dříve sundat nohu z plynu a až k závoře prakticky nebrzdit,“ vysvětluje Marczyk.
Miko Marczyk také zdůrazňuje, že extrémní „ecorally“ styl si nechává na podobné výzvy, nikoliv na každodenní dojíždění. V běžném provozu jezdí normálně, jen s rozmyslem. Jeho praktické rady jsou jednoduché a platí i pro ostatní: hlídat správný tlak v pneumatikách, jezdit odpočatý, předvídat situace, co nejméně zbytečně brzdit a plynule zrychlovat. Pomáhá také správně načasovat cestu s ohledem na počasí a vítr.
Přečtěte si také:
Kdo je Miko Marczyk?
29letý polský pilot se letos stal vítězem FIA mistrovství Evropy v rally. Předtím se v letech 2021 a 2024 umístil na třetím místě a v letech 2019 a 2021 byl polským národním šampionem. Kariéru soutěžního pilota přitom odstartoval teprve v roce 2016. Jeho spolujezdcem je už od roku 2017 Szymon Gospodarczyk, s nímž dosáhl všech svých nejvýznamnějších rallyových úspěchů. S těmi se pojí i vozy Škoda – první domácí titul získal se speciálem Fabia R5, druhý s modelem Fabia Rally2 evo a evropský titul za volantem aktuálního speciálu Fabia RS Rally2. Marczyk je v Polsku i ambasadorem značky Škoda.
Rekord s naftovým Superbem navíc není jeho jediným úsporným „projektem“. V minulosti projel v elektromobilu Škoda Enyaq trasu ze Zakopaného k Baltskému moři bez jediného nabíjení a s průměrem 11 kWh/100 km. Zkusil také plug-in hybridní Octavii RS iV, se kterou zvládl 108 kilometrů ze Zakopaného do Krakova na jediný litr benzinu. Je vidět, že ať sedí v čemkoli, zajímá ho, jak daleko se dá dojet s co nejmenší spotřebou.







