Když Toyota letos představila limitovanou a finální edici Supry A90 Final Edition, bylo jasné, že jde o rozlučku. Nyní je to potvrzené konkrétně. Výrobní linky, kde vzniká Toyota Supra, se zastaví v březnu 2026. Někteří váhající zájemci se tak podle krátkého vyjádření automobilky už k vozu nedostanou, ač o něj měli zájem. Je to důstojná tečka za modelem, který v Evropě od roku 2019 připomínal, jak má vypadat sportovní auto zaměřené na řidiče.
Co udělalo z GR Supry svébytné kupé
Pátá generace legendárního kupé vznikla ve spolupráci s BMW a sdílí základ s roadsterem BMW Z4, i protože německá automobilka měla řadový benzinový šestiválec. Toyota si ale v rámci možností držela vlastní směr. GR Supra stavěla charakter na prioritách oddělení Toyota Gazoo Racing: pečlivě zvoleném poměru 1,55 mezi rozvorem a rozchodem, nízkém těžišti a karoserii tužší než u supersportu Lexus LFA. V Evropě navíc standardně dostala aktivní zadní diferenciál a adaptivní podvozek. Finální ladění probíhalo na Severní smyčce Nürburgringu, což se projevilo zejména ve stabilitě vozu při vysokém tempu i v tom, jak čitelně reaguje na rychlé změny směru.
Přečtěte si také:
V průběhu času se proměnily i nabízené převodovky. Toyota rozšířila nabídku o zcela nově vyvinutý šestistupňový manuál v roce 2022. U BMW Z4 M40i se tato možnost v evropské nabídce objevila až od modelového roku 2024. Nešlo přitom o gesto pro pár puristů, ale o rozhodnutí, které změnilo atmosféru za volantem. Manuál přinesl větší zapojení řidiče, ale bez zbytečných kompromisů v každodenní použitelnosti.
Jak to vzniklo?
Cesta k páté generaci nebyla krátká. O záměru vrátit jméno Supra na silnice se mluvilo už kolem roku 2010, v roce 2014 přišla studie Toyota FT-1 a teprve o pět let později (v lednu 2019) měla tehdy v Detroitu premiéru produkční verze. O pár měsíců později se ukázala i na autosalonu v Ženevě a vstoupila na evropský trh. Pomohla jí i výroba v rakouském Grazu u Magna Steyr, což zjednodušilo logistiku a urychlilo dodávky.
A co bude dál? Toyota už naznačila, že nástupce je v plánu. Jak dlouhé čekání nás čeká, to je zatím ve hvězdách. Mezera mezi čtvrtou a pátou generací byla 21 let, podobný scénář však není pravděpodobný. Jisté je jediné: jméno Supra si značka pečlivě hlídá a neodloží ho jen tak do vitríny. A už to nebude ve spolupráci s BMW.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned










