insid-kontroly_na_silnicich-1

Kamioňák byl za volantem 20 hodin, spousty jich jelo přetížených. INSID se první tři měsíce působení nenudil

Autor: Anina Russová - Zdroj a foto: INSID - 24. 10. 2025


Inspektoři silniční dopravy operují na českých silnicích teprve tři měsíce a za tu dobu už narazili na ledasco. Nejčastěji šlo o přetížené kamiony a nedodržování času jízd a povinných přestávek. Setkali se ale také s technicky sofistikovanými zásahy do elektronických systémů.

Inspektoři informovali třeba o tom, že museli řešit nákladní auto přetížené o 15 tun. Ale také soupravu o 40 procent delší, než povolují předpisy, nebo manipulaci emisních systémů, kdy bylo do vozidel instalováno zařízení simulující funkci systému vstřikování AdBlue, které způsobí jeho faktické vyřazení, a tedy nedochází k zachycení nebezpečných emisí NOX.

„Dlouhodobě největší část přestupků ale souvisí s porušováním dob řízení a odpočinku řidičů a s nesprávným zaznamenáváním těchto dob. V praxi jde o jízdu bez vložené karty řidiče, na cizí kartu nebo o překročení povolené doby řízení o více než dvě hodiny. Objevily se i extrémní případy, kdy řidiči jeli bez předepsaného odpočinku i více než 20 hodin,“ informovali inspektoři.

Kontroly odhalily také podvodné úpravy tachografů. V jednom případě šlo o zásah do snímače pohybu, který záměrně zkresloval záznam o jízdě. Tachograf tedy neviděl, zda se vozidlo skutečně pohybuje. Na druhou stranu není výjimkou, že se inspektoři setkávají i s řidiči, kteří tachograf neumí správně obsluhovat.

Opravdu toho inspektoři INSID moc nedělají? Ministerstvo dopravy vysvětlilo, kolik práce INSID odvádí

„Zjištěná porušení předpisů mají různý důvod. Některá jsou důsledkem tlaku na výkon nebo splnění nereálných termínů, ale část z nich je naopak projevem vědomého obcházení pravidel. Řidiči i dopravní firmy se někdy snaží získat neoprávněnou výhodu nebo se prostě spoléhají na to, že je na silnici nikdo nezkontroluje,“ vysvětluje metodik inspektor INSID Josef Matěj.

Příkladem jsou situace, kdy si dopravci vědomě nevyřídí povolení pro přepravu nadměrného nákladu v České republice, ačkoli ve všech okolních zemích ano. Inspektoři zaznamenali i případy, kdy řidiči provozovali dopravu bez potřebného oprávnění nebo licence. „Při řešení porušení rozlišujeme, kdy jde o chybu řidiče pod tlakem konkrétní situace a kdy o cílený podvod. Předpisy ovšem pracují s tím, že přestupku se většinou dopouští jak řidič, tak firma,“ doplňuje Matěj.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru