Auta na LPG si pořizují hlavně lidé, kteří potřebují jezdit levněji a dlouhodobě šetřit provozní náklady. Častěji žijí v menších obcích, denně dojíždějí a zpravidla nemají rozpočet na nové vozy. Anebo prostě a jednoduše nechtějí naftové auto. LPG je pro ně atraktivní, protože i přes o zhruba desetinu vyšší spotřebu vychází tankování výrazně levněji než u benzinových nebo naftových aut. V Česku tak jezdí více než 120 tisíc vozů na LPG.
Auta na LPG mají přitom jistá omezení. Například mnohé podzemní garáže bytových domů nemají odvětrávání a čidla úniku plynu, a proto v nich bývá parkování vozů na LPG zakázáno. I tak o LPG v ČR zájem roste. Od ledna do konce září se u nás prodalo téměř pět tisíc nových vozů na LPG, nejvíce modelů Dacia, následované Renaultem.
Přečtěte si také:
Povolenky zamíří k domácnostem. Co to udělá s cenou
Od roku 2027 se ale i na domácnosti rozšíří systém emisních povolenek. Týká se nejen vytápění plynem či uhlím, ale právě i nákupu benzinu, nafty a LPG. Poplatky sice formálně zaplatí obchodníci, do konečné ceny se však samozřejmě promítnou zákazníkům.
Jak by to vypadalo v číslech? Při burzovní ceně povolenky kolem 87 eur (zhruba 2116 Kč) by litr LPG zdražil zhruba o 3,44 koruny, tedy asi o pětinu. Podle Štěpána Křečka z BH Securities by procentuální dopad na řidiče s LPG byl výraznější než u benzínu či nafty. Kdo ročně najede okolo 15 tisíc kilometrů, může čekat navýšení nákladů klidně i přes pět tisíc korun. Paradox je zřejmý: LPG si pořizují lidé, kteří chtějí ušetřit, přesto na ně mohou nové povinnosti dopadnout nejvíc. Podobný vzorec vidíme i u topení, kde nejcitelněji doplatí domácnosti s uhlím.
Zákaz samoobslužného LPG? Ten skončil už dávno. Ale málokdo o tom ví
Vláda společně s dalšími zeměmi EU navrhla strop povolenky na 45 eur (cca 1095 Kč). Na této úrovni by litr LPG zdražil asi o 1,80 koruny. Jenže hranice 45 eur vychází z cenové hladiny roku 2020. Po přepočtu na současnou hodnotu to odpovídá přibližně 57 eurům a v takovém případě by šlo o růst kolem 2,26 koruny na litr. Strop ovšem zatím neplatí.
Dražší paliva se neprojeví pouze u jednotlivých řidičů. Česká ekonomika silně stojí na silniční dopravě. Každé zdražení se řetězí do stavebnictví, zemědělství, logistiky i služeb. Vyšší náklad za litr paliva se tak nakonec promítne i do cen za zboží a za práci.
Přečtěte si také:
Kolik může LPG zdražit podle ceny emisní povolenky?
- 45 eur: +1,78 Kč/litr
- 57 eur: +2,26 Kč/litr
- 81 eur: +3,21 Kč/litr
- 87 eur: +3,44 Kč/litr
- 150 eur: +5,94 Kč/litr
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek