Vzduchový filtr v motoru je často opomíjená součást auta, přitom na něm stojí vlastně celý chod spalovacího motoru. Motor totiž funguje jako obrovské čerpadlo vzduchu. K tomu, aby běžel hladce a podával ideální výkon, potřebuje ho hodně. Vzduch navíc musí být čistý a bez prachu, aby se palivo spalovalo správně. Jakmile se filtr ucpe, vzduch přestává správně proudit a výkon motoru klesá.
Základní otázka, kterou si mnoho řidičů klade, zní: Lze filtr třeba jen vyčistit nebo se musí vždy vyměnit? Odpověď není jednoznačná, vždy závisí na tom, jaký typ filtru v autě máte.
Přečtěte si také:
Jednorázový filtr nečistěte, vyměňte ho
Drtivá většina běžných automobilů používá jednorázové papírové vzduchové filtry, které se efektivně čistit nedají. Jsou totiž navrženy tak, aby zachytily i nejjemnější prach a nečistoty, a jakmile se zanášejí, jejich účinnost klesá. Pokusy o vyklepání nebo vyfoukání papírového filtru většinou napáchají víc škody než užitku, protože voda nebo tlak vzduchu mohou narušit vlákna a otevřít cestu pro drobné částečky prachu přímo do motoru.
Doporučení odborníků je jasné. Vždy jednorázové papírové filtry měňte. Ideální je to při každé výměně oleje, je to pársetkorunová záležitost. Nový vzduchový filtr totiž stojí v průměru kolem 300 až 600 korun a výměnu zvládne i laik. Navíc mu to zabere jen pár minut času.
Znovupoužitelný filtr: dražší, ale vydrží roky
Úplně jiná situace nastává u vzduchových filtrů, které nejsou papírové a dají se použít opakovaně použitelných variant. Nejsou to ale běžné, sériové filtry, ale sportovní vzduchové filtry. Ty vyrábějí hlavně značky jako K&N nebo AEM. Na rozdíl od papírových jsou tyto filtry vyrobené z pevných bavlněných nebo syntetických vrstev, které zvládnou pravidelné čištění i opakované použití. A výrobci k tomu dodávají i návody a speciální sady k čištění.
Cena takových filtrů ovšem bývá klidně i pětinásobná ve srovnání s běžnými vzduchovými filtry. Jejich životnost ale může být klidně celoživotní. Výrobci doporučují čistit je zhruba po 50 tisících kilometrech, ovšem záleží, kde a jak jezdíte. V prašném prostředí se filtr zanese i po polovině této vzdálenosti. Ideální je ale čistit je samozřejmě co nejdříve.
Čištění totiž není složité. Stačí použít speciální čisticí sprej, vodu a pak mít jen trpělivost při sušení. U některých modelů je potřeba po vyčištění nanést jemnou vrstvu oleje, která zachytává nečistoty. Je ale důležité používat přípravky určené právě pro daný typ filtru, jinak by se mohl filtr zničit.
Přečtěte si také:
Měnit byste měli i kabinový filtr
Kromě vzduchového filtru v motorovém prostoru pro čištění vzduchu do motoru mají moderní auta i kabinový filtr, který čistí vzduch proudící do interiéru. Právě ten zajišťuje, že klimatizace nefouká do kabiny prach, pyl ani nepříjemné pachy.
Zanesený kabinový filtr může způsobit zamlžování oken, slabý proud vzduchu nebo i zápach po zapnutí klimatizace. Proto se vyplatí měnit ho stejně často jako ten motorový. Stejně jako u vzduchových filtrů existují i znovupoužitelné varianty, které jsou šetrnější k životnímu prostředí a dlouhodobě i k peněžence.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek