Kolik automobilkám zůstane z jednoho prodaného vozu, se oficiálně nedozvíme. Analytici však dokážou z veřejných dat průměrný čistý zisk na jedno prodané auto dopočítat a tím odhalit, kdo hraje v byznysu vlastní ligu. Čerstvé srovnání ukazuje nesrovnatelný svět luxusních značek a každodenní reality masového trhu. Zatímco průmyslový průměr spadl v první polovině roku 2025 přibližně na dvě procenta, několik výrobců stále vydělávají částky, které znějí až neuvěřitelně.
V jednoduchosti je síla. Vzít čistý zisk firmy a vydělit jej počtem prodaných vozů stačí k tomu, aby se ukázaly skutečné rozdíly. A právě ty jsou letos mimořádně výrazné.
Přečtěte si také:
Prémiové stálice drží úroveň, absolutní špička je jinde
BMW i nadále patří mezi značky, které si udržují slušnou marži. Na jeden vůz vychází přibližně 2029 eur (v přepočtu 51 131 Kč). Prostor ke zlepšení ubírá slabší poptávka v Číně a vysoké investice do nové generace elektromobilů Neue Klasse. Mercedes-Benz se drží o něco výše s průměrem 2497 eur (v přepočtu 62 924 Kč). Opírá se o luxusní modely, sportovní divizi AMG a širokou nabídku individualizace, která umožňuje držet cenu i zisk.
Od pár stovek po několik milionů: Jak automobilky vydělávají na každém prodaném autě?
Ještě výše stojí Porsche. Přes zadrhnuté plány v elektromobilitě si značka drží výjimečnou sílu jména a loajální klientelu. Průměrný zisk 4905 eur (v přepočtu 123 606 Kč) na vůz je téměř dvojnásobek oproti Mercedesu. Překvapení přichází u Jaguar Land Roveru. Díky prestižním SUV Land Rover se skupina posunula na 5126 eur (v přepočtu 129 175 Kč) na auto, a to navzdory potížím značky Jaguar a vnějším rizikům v podobě cel či kybernetických útoků.
A pak je tu Ferrari. Ikona z Maranella si udržuje strategii nízkých objemů, vysoké přidané hodnoty a exkluzivity. Výsledek? V první polovině roku 2025 firma prodala něco přes sedm tisíc aut a čistý zisk v přepočtu znamená asi 118 124 eur (v přepočtu 2 976 725 Kč) na kus. Tedy tolik, co jiné automobilky vydělají na desítkách vozů dohromady. Není to jen o rychlosti a luxusu, ale o značce, za kterou jsou zákazníci ochotni připlatit.
Přečtěte si také:
Celkový obraz je jasný. Masové značky bojují s nákladným vývojem a nízkými maržemi. Prémiové a luxusní automobilky těží z výjimečnosti a pružnosti cenotvorby, takže i nižší objemy mohou znamenat vyšší celkový úspěch. Níže najdete přehled, který hlavní rozdíly podtrhuje.
Přehled průměrného zisku na jedno auto
Pořadí | Značka | Průměrný zisk na jedno auto | Hlavní důvod ziskovosti |
---|---|---|---|
1. | Ferrari | 118 124 eur (cca 2 976 725 Kč) |
Exkluzivita, nízký objem výroby a vysoké marže. |
2. | Jaguar Land Rover | 5 126 eur (cca 129 175 Kč) |
Silná pozice Land Roveru v segmentu prémiových SUV. |
3. | Porsche | 4 905 eur (cca 123 606 Kč) |
Lojalita zákazníků a silný image značky. |
4. | Mercedes-Benz | 2 497 eur (cca 62 924 Kč) |
Luxusní verze, AMG a zakázková výroba. |
5. | BMW | 2 029 eur (cca 51 131 Kč) |
Stabilní pozice na globálním trhu, navzdory investicím do elektromobility. |
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek