Evropský parlament se opět pustil do automobilového průmyslu a tentokrát jde o téma, které se dotkne jak výrobců, tak samotných řidičů. Po dlouhých debatách před pár dny europoslanci schválili návrh nové směrnice, jež má postupně změnit způsob, jakým se budou auta vyrábět a likvidovat. Automobilky budou muset povinně využívat více recyklovaných materiálů, přispívat na ekologické zpracování starých aut a navíc konstruovat některé díly tak, aby šly snadno vyměnit.
Směrnice vychází z principů oběhového hospodářství a je součástí takzvaného Green dealu. Jejím cílem je omezit závislost Evropy na dovozu surovin, šetřit životní prostředí a nastavit jasná pravidla pro udržitelnější výrobu aut. Do šesti let od vstupu nové legislativy v platnost budou muset mít nová auta na evropském trhu alespoň pětinu použitých materiálů z recyklátů, do 10 let pak dokonce až čtvrtinu. Historické vozy, sanitky nebo armádní technika zůstanou z povinnosti vyňaty.
Přečtěte si také:
Výrobce ale nečekají jen recykláty. Součástí změn je i povinnost navrhovat auta tak, aby bylo možné vybrané díly bez složitostí vyměnit. Jde například o převodovky, elektroniku nebo baterie. Zároveň vznikne celoevropský systém příspěvků na ekologickou likvidaci aut na konci jejich životního cyklu. Jen v EU se totiž ročně prodá kolem 12,5 milionu nových vozidel, zatímco přibližně 6,5 milionu jich končí na vrakovišti.
Zatímco zastánci směrnici chválí jako krok k větší udržitelnosti, kritici varují před dalším zdražením aut. Europoslanec Alexandr Vondra vnímá původní návrh Evropské komise jako přehnaný a pro evropský průmysl nebezpečný. Podle něj se podařilo alespoň zmírnit nejpřísnější požadavky a prosadit delší přechodná období. Upozorňuje také na to, že opravy by neměly být výsadou autorizovaných servisů, ale měly by je zvládnout i nezávislí mechanici.
Automobilky samy přiznávají, že cirkulární ekonomika dává smysl a může přinést inovace, ale zároveň varují před opět dále rostoucími náklady. Podle automobilky Hyundai je třeba počítat s tím, že povinné využívání recyklátů a nové administrativní požadavky znovu zvýší zátěž výrobců i dodavatelů. Prezident České asociace odpadového hospodářství Petr Havelka připomíná, že mnoho firem už dnes recyklované materiály využívá dobrovolně – v některých modelech se například PET lahve používají na výrobu čalounění či koberců. Obává se však, že ve chvíli, kdy se ze současné praxe stane povinnost pro všechny, mohou přijít komplikace i zbytečné zdražení.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned