Amatérský závodní tým 1-4-3-2 Racing po úspěších na skutečných okruzích vítězí i na poli e-sportu. Automobilka Škoda i tento rok uspořádala večer plný e-sportu pro zástupce médií a motoristické novináře. Zatímco předchozí ročníky se konaly na virtuálních rychlostních zkouškách světových rally, letošní ročník se nesl v duchu oslav 130 let existence značky Škoda a soutěž se přesunula na závodní okruhy.
Motorističtí novináři si to rozdali ve třech závodech na 20 minut s legendární Škodou 130 RS v historických kulisách závodních okruhů. Výběr padl na místa, kde závodní Škoda 130 RS zaznamenala důležitá vítězství, tedy na Masarykově okruhu v Brně, na legendárně rychlém okruhu v italské Monze a na jedné ze starších konfigurací britského Silverstonu.
Přečtěte si také:
Třešničkou na dortu byla také účast Tomáše Engeho, prvního Čecha ve Formuli 1, který s novináři poměřil svoje síly ve všech třech závodech.

Začínáme v Brně
První závod v Brně poznamenal chaos hned v první zatáčce, která se dotkla i našeho závodníka, protože jej při kontaktu roztočil do smyku jiný závodník. V rámci následujících 20 minut závodu se pak udál ještě nespočet dalších agresivních soubojů na čelních příčkách, které rozvířily vášnivé debaty sledujících.
Na Masarykově okruhu nakonec po 20 minutách ostrého závodění zvítězil youtuber a tvář pořadu Autosalon.tv Martin Müller alias Muldix. Náš Pavel Srp vsadil na strategii jízdy na jistotu v o něco pomalejším tempu, ale bez chyb a čekal na chyby ostatních. Nakonec skončil na skvělém druhém místě, navzdory zmíněné kolizi hned v úvodu závodu.
Na záda mu sice v posledních zatáčkách dýchal třetí Martin Machala, před nímž konstantní jízdou bez chyb dokázal svoje druhé místo uhájit a postavil tak solidní základ pro celkový úspěch týmu.
„Když jsme odstartovali, držel jsem se na druhém místě, ale když jsem pak hned v první zatáčce dostal pit manévr a auto se mi dostalo do smyku, říkal jsem si, že to přece nemůžu klukům zkazit hned takhle na začátku,“ řekl po závodě Pavel Srp. „Nevzdal jsem to a snažil jsem se soupeře ještě dotáhnout. Snažil jsem se jet rychle, ale rozumně, abych neudělal další chybu a nakonec se povedlo. Startovním polem jsem se i kvůli chybám soupeřů nakonec prokousal až na druhou příčku.“

Přesun do Itále
Druhý závod v Monze se konal na historické konfiguraci z roku 1988, tedy ještě s dvojitou šikanou na začátku a rychlou zatáčkou Lesmo 2.
Všichni jezdci po svědectví chaosu v prvním závodě byli mnohem opatrnější a kritická první šikana si kupodivu nevyžádala žádné oběti.
Svůj řidičský um a zkušenosti ze simracingu předvedl matador motoristické žurnalistiky Dalibor Žák a všem soupeřům naprosto suverénně vypálil rybník.

Konkurencí mu byl pouze Tomáš Enge, který ovšem v rámci fair play startoval vždy z posledního místa a navíc jel mimo bodové hodnocení.
Druhý dojel Martin Urban a solidní třetí místo doručil náš Ondřej Daňa, který v závěru závodu soupeřil právě s expilotem F1, jehož body se však do celkového pořadí nepočítaly.
„Po tréninku jsme ještě upravovali nastavení auta, dali jsme delší převodovku, protože ta původní v některých dlouhých pasážích na plný plyn nestačila, ale bohužel nebyl čas už ji odzkoušet. V závodě se pak ukázalo, že byla až moc dlouhá. Maximální rychlost byla konečně dostatečná, ale kvůli dlouhým převodům auto vůbec neodjíždělo ze zatáčky,“ řekl po závodě Daňa. „Snažil jsem se to držet na brzdy, protože jinak jsme měli auto nastavené skvěle, bylo stabilní.“

Náskok pěti bodů týmu Garáž mistři tak v posledním závodě sliboval drama o celkové vítězství. Našemu týmu 1-4-3-2 Racing totiž nezbývalo nic menšího, než doručit vítězství a při rovnosti bodů a vítězství doufat v lepší umístění na nižších příčkách. My jsme zatím měli jedno druhé a jedno třetí místo, zatímco soupeři měli jedno první a jedno třetí místo. Pokud bychom vyhráli a soupeři byli druzí, měli bychom stejně bodů i stejná umístění.
Britský souboj na ostří nože
Dějištěm rozhodujícího závodu se stal britský Silverstone, opět s historickou konfigurací z roku 1988, která je oproti modernímu layoutu plná nesmírně rychlých zatáček, v nichž se Škoda 130 RS chová nervózně, a klade tak vysoké nároky na řízení. Zároveň neskýtá příliš možností k předjíždění.
Do kvalifikace tak nastupoval Hugo Kottás i jeho hlavní soupeř Dalibor Žák s vědomím, že pole position bude velmi pravděpodobně znamenat i vítězství v závodě.
„Hned v prvním kole tréninku jsem zajel nejrychlejší čas. Se spokojeným pocitem jsem přestal jezdit a říkal si, že to nesmím zbytečně přetrénovat,“ říká k tréninkovým jízdám Hugo Kottás. Nicméně ty se do kvalifikace ještě nepočítaly.
„Do kvalifikace jsem potom chtěl vyrazit jako první a mít výhodu čisté dráhy před sebou, jenže jsem to nestihl. Musel jsem sáhnout po klávesnici simulátoru, sundat si rukavici, aby fungovala dotyková myš a mohl jsem kliknout na ikonu výjezdu z garáže. Potom jsem si ještě na pitlane musel zpátky nasazovat rukavici, a už byli všichni přede mnou,“ vysvětluje kuriózní důvod zdržení Kottás.

Desetiminutové kvalifikaci dominoval Dalibor Žák, zatímco Hugo Kottás po třech kolech stále ještě neměl žádný solidní kvalifikační čas, jelikož se pokaždé dostal do provozu pomalejších jezdců a kolo raději vypustil a udělal si prostor na další pokus. To ho dostalo pod velký tlak.
V posledním kvalifikačním kole se Kottás dotáhl, jenže Žák vytáhl z rukávu čas snů pod 1:49 min, čímž si do závodu pojistil pole position.
„Před závodem jsme si s Daliborem řekli, že se budeme na trati gentlemansky respektovat a dávat si prostor, hlavně ať si závod nezkazíme hned v první zatáčce. Kluci z týmu mi zase kladli na srdce, že musím doručit vítězství,“ svěřuje se se zvyšujícím se tlakem na bedrech Kottás.
Do závodu o chlup lépe odstartoval Kottás a do první zatáčky Copse měl Žáka po svém boku. „Červená světla zůstala svítit nezvykle dlouho. Už mi málem cukla noha na spojce, ale tu neodolatelnou chuť odstartovat jsem dokázal potlačit a nakonec jsem trefil dobře start,“ říká Kottás o startu závodu.
Za třetí zatáčkou Becketts byl Kottás definitivně před Žákem, jenže tím teprve začala neskutečná stíhací jízda obou jezdců.
Zanedlouho se Žák dostal před vedoucího Kottáse, když úvodní zatáčku Copse neprojel ideálně a mírně ztratil. „Do Becketts jsem pak trochu dřív zabrzdil a Dalibora pustil s taktikou, že snad probrzdí. Jenže je to skvělý pilot a nenechal se nachytat. Když jsem pak viděl, že měl dobrý výjezd na rovinku, začal jsem podléhat depresím, že jeho tempo prostě neudržím,“ říká ke ztrátě pozice Kottás.

Jenže o chvilku později v zatáčce Club nastala opačná situace. Žák bojoval s přetáčivostí kousavé škodovky a Kottás měl po levé straně akorát prostoru se prosmýknout bez ztráty rychlosti. Do nebezpečné šikany Luffield pak měl výhodu a pozici si udržel.
Tím však souboj o vítězství vůbec neskončil. Oba jezdci celý 20minutový závod udržovali v podstatě kvalifikační tempo, všem svým soupeřům ujeli o parník a zároveň se neustále špičkovali.
„Už mě Daliborova škodovka začala ve zpětném zrcátku fakt štvát. Když jsem pak zahlédl v zrcátku zvířený prach, když to na výjezdu poslal trochu víc do trávy, a rozestup se začal navyšovat na 1,5 sekundy, začal jsem mít trochu větší klid na duši,“ svěřuje se Kottás.
Zanedlouho se však objevila další hrozba. Vedoucí závodníci se začali blížit o kolo pomalejším jezdcům, u nichž díky menším zkušenostem hrozilo, že negativně ovlivní výsledky závodu.
Kottás tak začal mávat na svého týmového kolegu Srpa, aby pomalejší jezdce upozornil a vedoucí dvojici, zcela podle pravidel, pustili bez zbytečného zdržení před sebe. Žák situaci zvládl lépe a Kottásovi opět začal nepříjemně dýchat na záda.
Další vlna předjíždění pomalejších jezdců přišla v posledním kole závodu, kdy opět zavládl menší chaos, z něhož vytěžil víc Žák. Na cílové rovince se schylovalo k obrovské bitvě o vítězství, kterou hned v jejím zárodku přerušila šachovnicová vlajka.
„Když jsem v půlce posledního kola kontroloval časomíru, měl jsem dojem, že pojedeme ještě jedno kolo. Naštěstí jsme cílovou čáru nestihli protnout jenom o pár sekund, takže závod skončil v pravý moment,“ popisuje Kottás nervy drásající finální momenty závodu.

„Kdybychom začali ještě jedno kolo, Dalibor by mě nejspíš předjel. A já bych ho při vší frustraci někde nakouřil, protože jsem horká hlava. A on by mi pak při další grilovačce plivnul do burgeru,“ pošťuchuje Kottás svého dobrého kamaráda.
„Nejlepší závod EVER,“ svěřil se po závodě Dalibor Žák. „Věnuju se simracingu asi 20 let a ano, tohle byl taky můj nejlepší závod života,“ dodává Hugo Kottás a pokračuje. „Takhle dobře jsem si fakt ještě nikdy nezazávodil. Takové vypětí nervů jsem fakt ještě nikdy nezažil. A nejlepší na tom bylo, že jsme se k sobě pořád chovali jako závodní gentlemani, přitom jsme si nic nedarovali. Tenhle závod by měli vysílat v televizi. Bude to v televizi, že jo? Ne? Tak nic no…“
Po heroickém vítězství na Silverstonu tak tým 1-4-3-2 Racing zpečetil svoje celkové vítězství ve Škoda eRally Media Cup 130 let a po posledním vítězství ve třídě při skutečném 6hodinovém vytrvalostním závodu Amater Endurance Cupu na maďarském Pannonia Ringu potvrzuje svoje kvality ve světě virtuálních závodů.
Tým 1-4-3-2 Racing děkuje partnerům G-SHOCK, 1. Bohdalecká, s.r.o. a značce Citroën v České republice za podporu a možnost bojovat i v letošní sezóně Amater Endurance Cupu.
Příště opět naživo v autě
Teď už se ovšem závodní tým 1-4-3-2 Racing připravuje na další opravdové závodění v autě. Na konci září je čeká další vytrvalostní 6hodinový závod na okruhu Slovakia Ring. Ten se jede v pondělí 29. září.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek