Když se mluví o pravidelné údržbě auta, většinou padne řeč na motorový olej, chladicí kapalinu nebo brzdovou kapalinu. Jenže spousta majitelů aut zapomíná na to, že v autě jsou i další kapaliny, zejména v těch starších. Tady najdeme ještě třeba olej do posilovače řízení. A ta přitom může rozhodovat o tom, jestli půjde volantem otočit zlehka, nebo se naopak u parkování zapotíte.
Dnes se v autech používají tři základní typy posilovače řízení:
- Hydraulický: klasika, kde tlak oleje vytváří čerpadlo poháněné motorem
- Elektrohydraulický: čerpadlo pohání elektromotor, takže běží jen tehdy, když je potřeba
- Elektrický (elektromechanický): obejde se úplně bez kapaliny, sílu dodává přímo elektromotor na hřídeli řízení
Přečtěte si také:
Právě elektrické systémy dnes dominují, protože jsou jednodušší, lehčí a umí i funkce navíc (například asistované parkování nebo aktivní vedení v jízdních pruzích). Jenže v provozu je pořád spousta aut s hydraulickým nebo elektrohydraulickým servem. A u nich je kvalita, stav i hladiny kapaliny zásadní.
Pokud hydraulický olej v posilovači řízení ubývá, projeví se to typicky hlučnějším chodem při otáčení volantem, hlavně na místě. V takové chvíli je třeba doplnit přesně ten konkrétní olej, který výrobce předepisuje. Část aut používá červený olej ATF, jiné speciální kapalinu, u některých dalších aut může mít dokonce zelenou barvu (zpravidla koncern VW).
V autě je potřeba občas kontrolovat i provozní kapaliny. Poradíme, na co se zaměřit
Kontrola není u všech aut stejně jednoduchá. Zatímco někde se stačí podívat na průhlednou nádobku v motorovém prostoru, jinde je neprůhledná. U některých aut může být ale schovaná někde hlouběji v motoru, případně třeba i v podběhu.
A jak je to s výměnou? Evropské automobilky žádný interval neuvádějí, běžně se kapalina jen kontroluje a dolévá. V USA jsou ale přísnější. Tam doporučují výměnu už po pěti letech nebo po 80 tisících najetých kilometrech. Jenže pozor: na rozdíl od motoru tu nenajdete výpustní šroub, kapalina se musí vysát a po opětovném doplnění je třeba okruh pečlivě odvzdušnit. To se dělá tak, že se volantem pomalu otáčí až do dorazů na obě strany, dokud z řízení nezmizí charakteristické pískání.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned





Není mě jasné jak odsát celou náplń z hydraulického okruhu,musí to být velmi výkonná odsávačka,bral bych část hyd.okruhu,nádobka,a přívodní hadice k hyd.čerpadlu,pak je tam samotné hyd.čerpadlo,hadice k servořízení,sevořízení které tvoří hyd.válec,a určitě nějaké šoupě,nebo ventily které přepouští tlak,dle toho jak točíme volantem,rád bych znal odpověď,děkuji.
Normálně sundejte hadici od posilovače, která je nejníž a kapalinu vypustíte, resp. po nastartování vytlačíte ven vytočením volantu do krajních poloh. Následně namontujte hadici zpět, nalejte olej a vytáčením volantu do krajích poloh (auto nastartované) systém odvzdušníte.