Podzimní řidičské nástrahy jsou za dveřmi. Pozor na mlhy, ale i spadané listí

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Policie ČR - Foto: Pavel Srp - 16. 9. 2025


Léto se podle předpovědi počasí sice ještě nevzdává, ale je potřeba se připravit na to, že čím dál tím častěji o sobě začne dávat vědět podzim. A s ním i řada řidičských nástrah. Pozor tak musíme začít dávat na migrující zvěř, brzkou tmu, horší počasí, ale i velmi zákeřné spadané listí na silnici.

Proč je listí zákeřné? Protože vypadá neškodně, prostě jen hezký podzimní doplněk, ale může zapříčinit i velmi vážnou dopravní nehodu. „Pozor na to, že popadané listí na mokré vozovce výrazně prodlužuje brzdnou dráhu. Z rozježděných listů za takových podmínek vzniká nebezpečná vrstva jemného bláta, které je velmi kluzké, proto je třeba přizpůsobit jízdu a dodržovat bezpečnou vzdálenost,“ vysvětlila před časem krajská policejní tisková mluvčí Petra Hrůzová. Zjednodušeně řečeno se dá spadané listí na silnici přirovnat k ledu. Klouže velmi podobně a především v zatáčce vám může hodně znepříjemnit život.

Pozor na zvěř a nezapomeňte svítit

Řidiči by měli pamatovat na to, že právě v těchto dnech začíná období, kdy se zvěř pohybuje na silnicích více než jindy. „U vysoké zvěře bychom měli být obzvláště pozorní v období, kdy dochází k páření, tedy v říjnu až prosinci. Ke srážce se zvířetem může dojít v kteroukoliv denní dobu, proto je nutné si uvědomit, že se lesní zvěř pohybuje v blízkosti silnic především za svítání a za soumraku, kdy zvěř putuje za potravou a na pozemní komunikace nebere ohled. V noci je třeba dbát ještě větší opatrnosti, zvíře je oslněné světly vozidla, a tudíž se chová zmateně a nepředvídatelně.  Zvíře je při nočním oslnění světlomety vozidla dokonale zmateno a zůstává strnule stát na vozovce a neutíká,“ vysvětluje krajská policejní tisková mluvčí Zdeňka Papežová.

Nepoužívání tempomatu v dešti: Je to mýtus, riziko nebo jen špatný zvyk?

Nezapomeňte ani na to, že když už zvěř potkáte, je důležité brzdit, ale nedělat žádné zběsilé vyhýbací manévry. Ano, zní to poněkud drsně, ovšem nenadálý vyhýbací manévr, třeba právě na spadaném listí nebo vlhké silnici, může skončit smykem a třeba i nárazem do stromu. Sražení prasete nebo srny častěji nekončí tak špatně, jako by mohl skončit právě pokus o to se zvěři vyhnout.

A to asi nejdůležitější nakonec. Začnete zase svítit! Ne denním svícením, ne zbytečně mlhovkami. Prostě si jednoduše rozsviťte potkávací světlomety! Jakmile se zatáhne a začne pršet, padá i lehká mlha a ráno cestou do práce je šero, zapomeňte na denní svícení. Nejste dostatečně vidět a u drtivé většiny aut nesvítí zadní světla.

Ovšem stejným problémem jako je denní svícení za ne úplně příznivých podmínek je i zbytečné a nesprávné použití mlhových světel. Ne, nemusíte je mít puštěné, když mrholí, nemusíte je používat ani v situaci, kdy je mlha 10 metrů nad silnicí a vy vidíte dva kilometry dopředu. A nemusíte je používat ani v koloně, kde o vás řidič za vámi opravdu dobře ví. V těchto situacích je vypněte. Stejně tak ve chvíli, kdy vás v mlze nebo dešti někdo dojede. Už o vás také ví a zbytečně jej oslňujete.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru