Ještě nedávno to vypadalo, že naftové motory mají své dny spočítané. Po skandálu Dieselgate se z nafty stalo téměř sprosté slovo, prodeje prudce klesly a vládní pobídky začaly směřovat k benzínu a elektromobilům. Jenže věda teď do tohoto příběhu vnáší nečekaný zvrat.
Němečtí vědci totiž zjistili, že benzínová auta mohou být pro lidské zdraví nebezpečnější, než se dosud tušilo. Výsledky jejich výzkumu vyšly letos na jaře v renomovaném vědeckém časopise Science Advances.
Benzínové výpary a jejich temná stránka
Tým odborníků z Helmholtzova centra v Mnichově a Univerzity v Rostocku se podrobně věnoval tomu, jak se chovají emise z benzínových motorů, když se dostanou do ovzduší. Na první pohled vše vypadalo v pořádku. Čaerstvé výfukové plyny z moderního benzínového auta s filtrem pevných částic nevykazovaly žádný významný toxický vliv na lidské plicní buňky. Jenže zlom přichází s časem. Jakmile se výpary vystaví slunečnímu světlu a chemickým reakcím v atmosféře – takzvanému fotochemickému stárnutí – situace se zásadně mění.
Po několika hodinách se tyto emise přemění na sekundární organické aerosoly (SOA), které už zdaleka nejsou tak neškodné. Podle výsledků studie způsobují poškození DNA, vyvolávají oxidační stres a mohou zvyšovat riziko kardiovaskulárních i respiračních onemocnění. Jinými slovy, to, co z auta vyjde, ještě nemusí být problém, ale to, co z toho vznikne za pár hodin v ovzduší, už problém být může.
Výzkum navíc ukázal, že na tom nejsou lépe ani benzínová auta s moderními filtry pevných částic. Ať už auto má filtr, nebo ne, produkce toxického aerosolu je po atmosférické přeměně prakticky stejná. To upozorňuje na zásadní slabinu dnešních emisních norem, protože se měří jen to, co z auta vychází „čerstvě“, nikoliv to, co se s výfukovým plynem stane později v atmosféře. Norma Euro 6d, která je dnes pro nová auta závazná, tak ve skutečnosti nepostihuje to nejškodlivější.
Dostane nafta druhou šanci?
Zajímavým vedlejším efektem tohoto výzkumu je, že rehabilituje naftu. Ne, staré diesely bez filtru rozhodně nejsou ekologické, ale moderní naftové motory s technologií AdBlue, filtrem pevných částic a recirkulací výfukových plynů (EGR) už dnes vypouštějí výrazně méně CO₂ a často i méně zdraví škodlivých látek než benzínová auta.
Zatímco naftě uškodil především její nešikovný a masový nástup do měst a manipulace výrobců s měřícími systémy při homologaci, technicky zůstává diesel jedním z nejúčinnějších spalovacích motorů, což platí hlavně pro dlouhé trasy nebo nákladní vozidla.
Co z toho plyne?
Vědecký výzkum přináší důležité varování: nestačí měřit jen to, co opustí výfuk. Z hlediska lidského zdraví hraje zásadní roli i to, co se s těmito plyny následně děje ve vzduchu. Benzínová auta – donedávna vnímaná jako čistší alternativa – tak nemusí být tou bezproblémovou volbou, za jakou je máme. Naftu jsme možná „pohřbili“ příliš rychle. A jestli je něco jisté, pak to, že cesta k opravdu čisté mobilitě bude ještě dlouhá a plná překvapení.
Štítky: benzín, emise, emise aut, emise CO2, nafta, palivo, studie, výfukové plyny, výzkum